Tor G. S. Skrevet 30. april 2017 Rapporter Del Skrevet 30. april 2017 Hei, Fant denne tråden helt tilfeldig.... Jeg har en renovasjonsbil med et kretskort/mastercard, der jeg trenger hjelp til å avlodding av en oveflatemontert IC med 16 ben. Jeg har ikke noe greie på dette, men fikk en bekjent til å se på det. Han sier at man må ha en loddebolt med avsug og en spesialtilpasset adapter som passer til en "narrow" 16 bens IC. Er det noen i dette forumet som kan gi meg tips om noen som utfører slike ting eller evt. kan utføre dette for meg? Jeg har også et "dele-kretskort" som vi kan ta en tilsvarende IC fra, så jeg trenger bare en kar med utstyret og erfaringen :-) Ring meg gjerne på tlf. 92448402, hvis du vil ta en prat om dette. Mvh Tor G. S. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. april 2017 Rapporter Del Skrevet 30. april 2017 Vet du hvilken formfaktor IC-en har, pitch mellom benene, eventuelt har du et bilde? Er den ikke for liten/finpitchet kan du nok få den av bare med en bred loddebolt og godt med tinn, og så rense den med loddelisse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2017 Rapporter Del Skrevet 30. april 2017 For avlodding bruker jeg en slik en med elektrisk pumpe. Synes den fungerer veldig bra. Jeg fikk nesten vondt da det ble anbefalt borr! http://www.ebay.com/itm/30W-220V-50Hz-ADT-06-Automatic-Electric-Vacuum-Solder-Sucker-Desoldering-Pump-/272593400696?hash=item3f77d53378:g:oPcAAOSwol5Yy591 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Varmluft er gjerne det beste for reworking av SMD komponenter, men om komponenten ikke skal brukes igjen så kan du rett og slett klippe den av med en flush cut tang og fjerne restene med en vanlig loddebolt. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 3. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Bilde av kortet, og navn på IC ? Edit: Du kan kanskje kontakte Dalens elektronikk service, ikke relatert til meg men har hørt mye bra om de :-) Endret 3. mai 2017 av BearCat Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 3. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2017 Har du litt tykk kobberbråd så kan du bøye til en fot som du surrer rundt loddebolten. Du bøyer den til slik at den varmer opp alle beina samtidig og så vipper du forsiktig under ic´n med et lite skrujern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå