AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Hei! Jeg bruker finn.no ganske mye til å selge og kjøpe ting, og har aldri støtt på noen store problemer i forbindelse med det. I slutten av mars (23. mars) ble jeg kontaktet av en som ville kjøpe noen klesplagg av meg (type trenings-BH, nye). Jeg hadde flere forskjellige plagg i en annonse og hun ønsket å kjøpe 3 av disse trenings-BHene. Hun betalte på forskudd, og alt virket fint. De tre plaggene ble sendt på posten dagen etter. Da jeg skrev at de hadde blitt sendt, lurte kjøper på om jeg hadde sendt alle tre og om jeg hadde sendt svart, hvit og rosa plagg. Det hadde jeg ikke, ettersom hun hadde skrevet til meg tidligere at hun ønsket "hvit, svart og rissa". Jeg hadde en trenings-BH som var "risset" i mønsteret (type grå og svarte striper som var tett vevd). Den rosa BHen som kjøper hentyder til er en annen BH som lå i en annen annonse, og denne ble ikke påtenkt ettersom den også var i en helt annen størrelse enn de andre som kjøper hadde kjøpt. Jeg skrev til henne at hun ikke hadde skrevet "rosa" på sms og at den rosa BH-en uansett ikke var presentert i den annonsen hun hadde tatt kontakt på og at den også var i en helt annen størrelse, men at dersom hun ønsket å bytte så skulle vi få til det; dersom hun betalte for frakt tilbake til meg og frakt for rosa BH til henne. Dette ble avtalt den 26. mars. Regnet med at hun da ville sende varen tilbake asap, men det skjedde ikke. 08. april fikk jeg en ny sms om at kjøper hadde mottatt pakken, men at hun var på ferie frem til påske. Hun ønsket fortsatt å få den rosa. Ettersom det da hadde tatt en del tid (etter min mening) og at det ikke var min skyld at hun hadde skrevet feil farge i sms så forklarte jeg dette på sms og så på hennes krav om bytte som uberettighet. Det har nå gått over 2 uker siden påske, og kjøper har tatt kontakt igjen. Hun skriver at hun vil sende tilbake varen på tirsdag og at jeg skal sende rosa BH tilbake. Nå begynner jeg å bli lei. Jeg har solgt noe privat og er litt usikker på kjøper har krav på her? Jeg har gitt kjøper en løsning tidligere, og tenkte denne var grei, men det er jo håpløst når kjøper bruker så lang tid. Jeg har lyst til å sende en sms og be henne ikke gjøre dette, ettersom det har tatt så lang tid. Er jeg urimelig? Noen som kan vise til konkrete eksempler. Kjøpsloven forvirrer meg. :/ Anonymous poster hash: ad427...c5d Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Er det privat så har ikke du noe ansvar så lenge du har sendt riktig vare i forhold til annonsen. Drit i det og gi den gode servicen til neste kunde. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Er det privat så har ikke du noe ansvar så lenge du har sendt riktig vare i forhold til annonsen. Drit i det og gi den gode servicen til neste kunde. Ja, det har jeg, men ikke ifølge henne... Jeg kan vel ikke stå til ansvar for at kjøper har skrevet "rissa". Det ligner ikke stort på ordet "rosa" og den rosa BHen hun henviste til lå i en helt annen annonse. Men hva om hun fortsatt står "på krava" (som hun ikke har) og deretter sender varen tilbake? Anonymous poster hash: ad427...c5d Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Si at hun får kontakte forbrukerrådet. Sender hun varen tilbake så er ikke det ditt problem, da lar du bare vær å hente den på posten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Si at hun får kontakte forbrukerrådet. Sender hun varen tilbake så er ikke det ditt problem, da lar du bare vær å hente den på posten. Jeg skrev til henne at det ikke var aktuelt å bytte nå, spesielt ettersom det har gått såpass lang tid. Anbefalte henne å selge BHen videre, dersom hun ikke ønsket den. Hun sendte en sms tilbake om at hun hadde vært på ferie, og at hun ikke hadde fått sendt plagget tilbake. På tidligere sms skrev hun at hun var på ferie frem til påske, og påsken startet for over 2 uker siden, så hun har hatt god tid. Jeg svarte bare tilbake på sms at hun kunne kontakte Forbrukerrådet dersom hun ikke mente dette (at hun ikke fikk bytte) var rett og riktig. Vil anta at hun ikke kommer til å sende pakke som jeg må hente på posten, men som kan gå rett i postkassen, dersom hun sender. Anonymous poster hash: ad427...c5d Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Om pakken går rett ned i postkassen (brev) så vil hun uansett ikke se om du mottok brevet eller ikke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Om pakken går rett ned i postkassen (brev) så vil hun uansett ikke se om du mottok brevet eller ikke. Det er sant, men om hun hadde sendt den rekommandert eller med sporing ville hun visst det - og fått pakken sent tilbake (tror jeg) dersom jeg ikke hentet pakken. Men er det noen som har noe håndfast "bevis" på at jeg har rett ifht kjøpsloven? Anonymous poster hash: ad427...c5d Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Hvis du har bevis på at hun bestilte "rissa", og det var det ordet som ble brukt i annonsa, har hun fått akkurat det hun bestilte. Ferdig med den saka! En kjøper har ikke krav på å få bytte noe som helst om han har fått det han bestilte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Jeg ser ingen grunn til at du burde ha tolket ordet "rissa" på en annen måte enn du gjorde. Hun har altså fått det hun bestilte og gjort opp for seg. Handelen er avsluttet. Det er ikke din sak hva hun velger å gjøre med plaggene videre. Feks selge noe. Det er heller ikke din sak at hun har vært på ferie. Handelen er avsluttet. Dersom hun ønsker å kjøpe noe annet fra deg så er det fritt opp til deg å vurdere om du gidder å selge noe til henne igjen. I så fall vil jeg anbefale forhåndsbetaling for både vare og frakt denne gangen også. Utfordringen er å kommunisere dette til henne på en diplomatisk måte. Om du gidder. Det fins flere fisker i havet/kjøpere på finn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Forhandlingsmismatch er et kjent problem i avtaleretten, og reguleres av avtaleloven § 32: Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Kjøpsavtalen er altså ikke forpliktende for henne hvis du innså, eller burde innsett, at "rissa" var en feil. Det finnes noen momenter i favør av dette: - Hun identifiserer tre plagg. Kun ett plagg blir identifisert med noe annet enn farge. - Ved SMS er feilstaving et kjent problem. "Rissa" og "rosa" er svært nær hverandre. - Du hadde annonsert med en rosa BH, det er altså ikke slik at hun mente å bestille noe du ikke hadde for salg Momenter i favør av din forståelse: - "Rissa" er et beskrivende og meningsfylt ord, og beskrivelsen passer med en BH du hadde for salg - Den "rissa" BHen er en match størrelsesmessig med det kjøper har bestilt Ut fra de omstendighetene du har beskrevet er ikke kjøpers feilstavelse ditt problem. Kjøper kan ikke påberope seg at kjøpsavtalen ikke er gyldig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 - Ved SMS er feilstaving et kjent problem. "Rissa" og "rosa" er svært nær hverandre. Rissa og rosa er vel ikke svært nær hverandre. Er det en vanlig sak at ordboka velger "rissa" istedenfor "rosa" eller motsatt? Man bør også se hva man faktisk sender og de to er, hvertfall for meg, veldig enkle å se forskjell på. Når man ikke hadde autoordbok så var det vanskeligere å få blandet ord i en SMS og en slik feilstaving ville ikke oppstått. At de er nær hverandre må vel isåfall gå på hva ordboka foretar seg? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Rissa og rosa er vel ikke svært nær hverandre. Ta en titt på tastatur Feiltasting er helt vanlig, både her og der. Jeg ser på tastatur når et litt spesielt ord står på noen plass.(Rossa hadde jeg skjønt med engang) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Rissa og rosa er vel ikke svært nær hverandre. Se ned på tastaturet ditt. Er det en vanlig sak at ordboka velger "rissa" istedenfor "rosa" eller motsatt? Dersom du først trykker "i" i stedet for "o" vil det bli "risa", og dette kan bli autokorrigert til "rissa", eller man kan ha trykket to ganger på S i stedet for én. Man bør også se hva man faktisk sender og de to er, hvertfall for meg, veldig enkle å se forskjell på. Å sende uten å lese i detalj over før man trykker "send" har vært vanlig praksis siden jeg var tenåring. Temaet her er hva mottaker burde forstått, ikke hva avsender burde gjort. Når man ikke hadde autoordbok så var det vanskeligere å få blandet ord i en SMS og en slik feilstaving ville ikke oppstått. At de er nær hverandre må vel isåfall gå på hva ordboka foretar seg? Korrekt. Men ved vurderingen av hva selger burde forstått må man legge til grunn at selger kjenner til vanlig funksjonalitet på dagens smarttelefoner. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Når man ikke hadde autoordbok så var det vanskeligere å få blandet ord i en SMS og en slik feilstaving ville ikke oppstått. At de er nær hverandre må vel isåfall gå på hva ordboka foretar seg? Korrekt. Men ved vurderingen av hva selger burde forstått må man legge til grunn at selger kjenner til vanlig funksjonalitet på dagens smarttelefoner. Vel, det blir ikke veldig objektivt for å si det mildt. Som selger så kan man anta at kjøper sjekker bestillingen og noen personer antar også at folk ser/leser hva de skriver når de sender melding. Jeg er hvertfall en person som dobbeltsjekker når jeg bestiller ting. Jeg vil si at argumentet om feilstaving mer eller mindre nuller seg selv ut. Nok om det 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå