Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har per dags dato et 1150 hovedkort og en pentium g3258 prosessor.

Spørsmålet er om det er verdt å oppgradere til et nyere hovedkort, ram og prosessor eller om det går greit med en 1150 prosessor, i5 prosessor. 

Jeg har ikke noe behov for å kunne overklokke prosessoren, og pcen skal i hovedsak brukes til spilling. Planene er, om maskinen blir god nok, å kunne bytte ut konsollen jeg har i stua med pcen og koble flere kontrollere til pcn i stedet. Så slipper jeg å oppgradere konsollen hele tiden, samtidig som jeg må bruke penger på å oppgradere pc.

Spørsmålet er altså, siden jeg allerede har et 1150 hovedkort, vil det være best, siden jeg allerede skal kjøpe ny prosessor, å invistere i et nytt hovedkort og ram samtidig? eller er ikke prosessorene på de nyere hovedkortene spesielt mye bedre enn 1150 kortene tilbyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha helt nytt må du ha både CPU, hovedkort og RAM (DDR4). Skal du ha ny 1150-CPU klarer du deg med en slik og evt. litt ekstra RAM (DDR3), avhengig av hvor mye du har fra før.

https://www.prisjakt.no/category.php?l=s317097556&o=produkt_pris_inkmoms

i5-4460 (quadcore 3.2 GHz) får du fra ca 2000 kr, i5-4690 (quad 3.5 GHz) fra ca 2500 kr. Trenger du mer RAM ser det ut som du får 8 GB (2x4 GB) ekstra RAM (DDR3) fra ca 500 kr.

Til sammenligning får du f.eks. oppgraderingspakke fra Komplett med Z270-P-hovedkort, 8 GB DDR4 RAM og i5-7500 (quad 3.4 GHz) til 3900. I det store og hele er det ikke veldig mye forskjell fra en generasjon til den neste siden Sandy Bridge i 2011. Hvis det ikke betyr mye for deg å ha det nyeste nye slipper du greit unna med en 1150-CPU fremfor å kjøpe siste modell. Til spill vil nok forskjellen være ytterst minimal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det er med andre ord minimalt lite å hente med å oppgradere hovedkort, ram og cpu til 1151 enn det vil være å kjøpe en ny prosessor på 1150 og kanskje oppgradere med mer ram?

Kan noen enkelt forklare hvorfor en i7 med samme GHz som en i5 er dårligere. Og hvordan skiller man de ulike prosessorene fra hverandre dersom GHz er lik? Ser du, srbz, nevnte to ulike cpu for 1150, som har bedre GHz enn i5-7500 på 1151?

Lenke til kommentar

Kan noen enkelt forklare hvorfor en i7 med samme GHz som en i5 er dårligere.

Det er feil oppfatning, men de to er ganske like. Den vesentlige forskjellen mellom i5 og i7 er at sistnevnte støtter hyperthreading, noe brorparten av spill til dags dato ikke gjør. Ser du tester av mest mulig tilsvarende i5- og i7-modeller, eksempelvis i5-7600K og i7-7700K, vil du finne at i de aller fleste spill er det svært liten ytelsesforskjell mellom dem. Likevel koster sistnevnte drøyt 50% mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...