Gå til innhold

Biltema jallavannkjøling?


G

Anbefalte innlegg

Kikker litt på denne lensepumpen:

 

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-9751_man.pdf

 

Den som pumper 63 liter/min. Går på 5A 12Volt = Omtrentlig 70 Watt. Men, så behøver jeg en radiator, som jeg har tenkt på bruke til bilkjøling/camping. Ser at denne her:

 

Denne PC-radiator den: https://www.komplett.no/product/822014/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vannkjoeling-radiatorer/ekwb-ek-coolstream-pe-480-radiator#productinfo

Tåler kun 1 bar. Er det nok til en så sterk pumpe? Og tåler en slik lensepumpe til båt å gå 12/7 f.eks.?

 

Vil det hjelpe på trykkreduksjonen om man seriekobler flere slike radiatorer, altså om det kan gå bedre da?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på det siste, så vil det jo bare gi mer mottrykk om man seriekobler flere radiatorer. For å få lavere trykk må du parallellkoble dem.

 

Det er umulig å si om pumpen vil tåle å gå kontinuerlig, men generelt sett er en lensepumpe for båt _ikke_ beregnet på kontinuerlig drift.

Lenke til kommentar

Lensepumper til båt skal lense, noe som helst ikke skal gjøres kontinuerlig :p Det er stor forskjell på kvaliteten, men jeg ville ikke stolt på en lensepumpe når det kommer til 12 timers drift 7 dager i uka. Hvertfall ikke de billigste.

 

Skal du absolutt mekke en jallaløsning så bruker du akvariepumpe, de er laget for å gå 24/7.

Lenke til kommentar

Lover at jeg tenkte på parallell etter jeg hadde forlatt PC, at jeg hadde skrevet feil med serie.

 

Men en slik akvariepumpe må jo koste vanvittig mye om den tar det volumet? Men hva med trykkreduksjonen da, noen som har et forhold til det? Er det andre radiatorer som egner seg som ikke koster flesk? Jeg er ny på vannkjøling, og jeg synes at Komplett har oppgitt alt for få data.

 

Ok, får google det:

 

https://www.zoopermarked.no/innvendige-akvariepumper/amtop-akvariefilter-600

ca. 10 liter/min.

 

Minuset med akvariepumpe er at det er designet for 230 Volt. Hadde tenkt å tappe i fra et 12V forbruksbatteri.

 

Måtte ha hatt noe sånn i tillegg da:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Spenningsomformer-2000030753/

 

Denne pumpen leverer:

50 liter/min. Er litt dyrere enn lensepumpa (kr 269) til biltema. Over kr 1100 inkl. Biltema spenningsomformeren.

https://www.zoopermarked.no/innvendige-akvariepumper/eheim-compact-3000-akvariefilter

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å ha isbiter oppi, noe ala en slik løsning: Så da lurer jeg på om noen pumper tåler det isvannet?

 

 

ca. 7 min. ut i video, ser man isbit-tanken hans.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som har et fornuftig radiatorvalg gitt at en ønsker å pumpe en del vannvolum?

 

Et alternativ kunne kanskje ha vært dykkergassflasker (så en ikke kveles av feil gass), med flytende væskegjort-gass inni beholderne? Men det krever vel en del high tech utstyr for å få presset på høye trykk med luft.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok takk. Det er luftkjøling ala hjemmesnekret air-conditioning jeg skal til med. Bare så det er brakt på det rene. Og det skal ikke kobles til bilens kjølesystem. Men, jeg går ut i fra at det nevntes bare for en trykkreferanses skyld.

 

Jeg vet ikke hvor mange kjølere jeg måtte behøvd å spre det på av f.eks. typen:

 

https://www.coolerkit.no/shop/magicool-triple-180-4503p.html

 

Men, begynner å tenke litt på en sandwichsammensetting av slike. F.eks. 2 eller 3 radiatorer, og så 180mm vifter i mellom 2 eller 3 kjølere. Det burde ta litt av trykket vekk. Men, også et vannfilterhus kunne ha tatt noe av trykket. Så er litt vanskelig uten å prøve og feile først.

 

Dessuten så er en lensepumpe og en akvariepumpe vel designet for sirkulasjon, og ikke for å gi på med trykk. Så da begynner jeg å få litt tvil på om disse pumpene skal klare å drive vannet effektivt gjennom radiatorene i første omgang.

 

Edit:

Innser at denne trådopprettelsen fikk meg bikket over på mitt 18.001 innlegg  :hmm:

En voksen størrelse  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Forskjellen på lensepumper ligger stort sett i hvor mye vann den klarer å dytte, men også hva den klarer å dytte gjennom uten å bli ødelagt. Noen tåler diverse greier som diesel, bensin og olje bra og andre takler ikke det. Det er jo hvor lenge motoren klarer å gå kontinuerlig som er viktig her og når lensepumpen må gå 12 timer så er ikke båten oppå vannet lengre :p Lensepumper takler hvertfall isvann, men usikker på hvor store isflak/biter de tåler, men det er jo bare å sette noe ala myggnetting rundt inntaket.

 

Det finnes sikkert lensepumper som takler kontinuerlig drift, men det bør man ikke ta utgangspunkt i. De er isåfall mye dyrere enn den på Biltema.

 

Her er en 12V akvariepumpe, finnes massevis av dem. Bør nok ha et filter foran dem også for å forhindre isflak/biter.

Lenke til kommentar

Tar en råsjanse på at jeg kan få til noe med disse to delene. Men den vakuum-inngangen på regulatoren har jeg ikke helt forståelsen for. Er ikke vant med bilmekking:

 

post-30484-0-34680100-1493761095_thumb.jpgpost-30484-0-40066200-1493761110_thumb.jpg

 

Fra kina  :lol:

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå venter jeg på en radiator. Hvilken side bør viften monteres på når jeg evt. endelig står med den i hendene? Bør viftene suge luft igjennom radiator eller bør viftene blåse luft igjennom radiatorene?  :dribble:

Lenke til kommentar

*bump*  - for en død tråd

 

Dersom jeg tolker ting riktig, så bør jeg la vann i fra før regulatoren fødes også inn på vakuum-inngangen for ikke at regulatoren skal gå i full åpning? Eller bør jeg ta det trykksatte vannet i fra utmatingssiden inn på vakuum-inngangen. Lavt trykk ala nær vakuum gir full åpning?

 

Hva skjer om en blender vakuum-inngangen med en blindplugg?

 

Hva gjelder radiatoren som jeg ikke har mottatt, latsabber.. Så tenker jeg kanskje at jeg bør suge luften gjennom radiator. Da bevarer jeg vel ihvertfall litt luftflyt ut i rommet (men er usikker på om det er så viktig). Det viktigste er å få kjøl på luften som passerer radiator. Kanskje det er hip-som-hap?

 

Kommentarer:

Loddingene på de ledningene inn på membranpumpen, de var svært "kinesiske"/garasjearbeid, svært dårlige loddinger. Flere kobberstrå var ikke fastloddet en gang. Den sviver likevel på første tørrtestkjøring. Så det kan jo være tilstrekkelig kontakter der for det. Men, det så fy-fy ut inni der. Burde kanskje ha loddet om på ting der. Men, hva skjuler seg andre steder, og får jeg delene i sammen igjen om jeg åpner på det (kanskje)?

 

Jeg kommer til å slutte å kjøpe Malmbergs EL-materiell om jeg ikke får inspisert det først (i fra Kjell.com). Dårligste lysbryter jeg har sett i "manns-minne".

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...