Gå til innhold

McKinsey-rapport: Roboter erstatter ikke ingeniører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endel sjefer bør passe seg for robotiseringen. Det gjelder spesielt den typen som venter med avgjørelser til all informasjon er klarlagt, eller til beslutningen går over av seg selv. Gjelder også de som stort sett bare videreformidler ordrer fra høyere hold og rapporterer tall tilbake.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Beskrive framtiden ved å se på fortiden. Det så nok på et tidspukt ut som at biler ikke skulle ta fra hestene jobben også

Fortidens automatisering er basert på å automatisere fysisk arbeid, men nå står vi foran en AI-revolusjon der automatiering er ment å ta over intellektuelt arbeid. Da er det ingen garanti for høyt utdannede heller.

Lenke til kommentar

Se bildet av den vakre "Roboten", bygd om lag som et trapes for å samle mykje av vekt og strekkrefter ned mot sokkel.

Noe å tenke på for å få laget en robot som gjør omlessing fra veg til jernbane, og småkonteinere med mikro sensorer inni den igjenn.

Vi har over 100 000 km med skogsveger, så med et vikende "lettvekts trapes" som går 60 meter til sides dekkes 12 000 km^2. Noe av dette kan vere høgproduktiv skog som høstes ved å stå på vegen. Og gi ultra høg produktivitet på deise arealer, som ca vil representere 15% av det man kaller "produktiv skog. Produktiv skog har en årlig tilvekst på 275 m^3 pr km^2, så et løst anslag av denne "plukke" metode blir 3 300 000 m^3 i året, noe som ikke må forstås som for høgt anslag.

Ref. side med litt forskjellig "bio"

http://www.nibio.no

Største transportøren i Nordfjord hadde ikke bil som kunne lesse av stander (ISO) Conteinere, fornebubanen er ikke komt. Så hvem i heite h... skal lage algoritmen til AI for å få gjort dette.

Hvor er media og hylekoret til Belona ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Har du tatt en lang videregående utdannelse, som or eksempel sivilingeniør, " ???

Vedkommende som skrev dette har kanskje ikke helt skjønt forskjellen mellom videregående skole og universitet?

Det er trist å lese slikt i Teknisk Ukeblad.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Fortidens automatisering er basert på å automatisere fysisk arbeid, men nå står vi foran en AI-revolusjon der automatiering er ment å ta over intellektuelt arbeid.

Mja, nå er vel mye ikke-fysisk, "intellektuelt" arbeid også automatisert bort. Selvangivelsen behandles ikke lenger av personer som sitter og vurderer tallene. Momsoppgaver behandles automatisk. Kontoene våre i bankene håndteres automatisk. Mange lånesøknader behandles automatisk. Søk etter informasjon, for eksempel på Google, håndteres i stor grad automatisk. Mange nettsteder har chatte-roboter der du kan spørre spørsmål og få svar automatisk. Fly-booking skjer i stor grad automatisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fortidens automatisering er basert på å automatisere fysisk arbeid, men nå står vi foran en AI-revolusjon der automatiering er ment å ta over intellektuelt arbeid.

Mja, nå er vel mye ikke-fysisk, "intellektuelt" arbeid også automatisert bort. Selvangivelsen behandles ikke lenger av personer som sitter og vurderer tallene. Momsoppgaver behandles automatisk. Kontoene våre i bankene håndteres automatisk. Mange lånesøknader behandles automatisk. Søk etter informasjon, for eksempel på Google, håndteres i stor grad automatisk. Mange nettsteder har chatte-roboter der du kan spørre spørsmål og få svar automatisk. Fly-booking skjer i stor grad automatisk.

Man har utviklet stor forskjell på direktedemokrati og fornuft.

Opphausing, er nykulturen og elitens nye ball.

Setter 1000 kroner på at AI er i bruk, prinsipalt

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kverulere med meg, jeg kritiserer rapporten for å være for trygg på ingeniørjobber. Det er heller ingen sammelikning mellom fysisk automatisering, som har foregått i flere hundre år, og 10 år med forsiktig intellektuell automatisering. Det jeg sier, og som du også kan høre fra alle som forstår seg på AI og intellektuell automatisering er: "You aint seen nothing yet". Men for all del, applaus til deg for en fin liste over intellektuell automatisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kverulere med meg, jeg kritiserer rapporten for å være for trygg på ingeniørjobber. Det er heller ingen sammelikning mellom fysisk automatisering, som har foregått i flere hundre år, og 10 år med forsiktig intellektuell automatisering. Det jeg sier, og som du også kan høre fra alle som forstår seg på AI og intellektuell automatisering er: "You aint seen nothing yet". Men for all del, applaus til deg for en fin liste over intellektuell automatisering.

Da må nå den intelegtuelle automatisering vere svak.

Okke som. HMR folkene skal byttes ut, dei har ikke gjort tilfredsstillendes arbeid.

Lenke til kommentar

Da må nå den intelegtuelle automatisering vere svak.

Okke som. HMR folkene skal byttes ut, dei har ikke gjort tilfredsstillendes arbeid.

Fasinerende hvordan man klarer å ta ut en setning av kommentaren min og kverulere denne gjennom flere innlegg. Orginalinnlegget mitt startet med: "Beskrive framtiden ved å se på fortiden. Det så nok på et tidspunkt ut som at biler ikke skulle ta fra hestene jobben også". For så å argumentere for den manglede intellektuelle automatiseringen vi har hatt til nå, ikke beskriver forventningene til eksperter på AI og automatisering, om hva vi kan forvente oss i framtiden.

Det som burde bli tatt ut av kommentaren min, er at jeg mener at framtidens ingeniører er like trygge på arbeidsplassen sin, som hester var før den fysiske revolusjonen og bilen som allemannseie, ikke at jeg avviser et hvert tilfelle av intellektuell automatisering som har skjedd til nå... eller at jeg er særlig imponert av intellektuell automatisering til nå. Den er intetsigende for hva vi har i vente

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke typiske arbeidsoppgaver som krever ingeniørutdanning er det du mener kan automatiseres? Kan du lenke til noen forskningsartikler som peker i hvilken retning man skal gå for å komme seg videre fra dagens AI/maskinlæringsentiteter, som er begrenset til mer eller mindre sofistikert mønstergjenkjenning, til det du skisserer her?

Lenke til kommentar

Hvilke typiske arbeidsoppgaver som krever ingeniørutdanning er det du mener kan automatiseres? Kan du lenke til noen forskningsartikler som peker i hvilken retning man skal gå for å komme seg videre fra dagens AI/maskinlæringsentiteter, som er begrenset til mer eller mindre sofistikert mønstergjenkjenning, til det du skisserer her?

Forskningsrapporter? Når fasiten er laget, så er jobben gjort. Det er ikke sikert at verken løsningen, eller maskinen som skal gjøre det finnes... ennå. Dette er derfor spådommer basert på hva man tror er teknologisk mulig om gitte år.

Jeg har allerede vært i flere lange og døfødte diskusjoner om spådommer for framtia, så hvis du vil ha forskningsrapporter som dokumenterer ideer og maskiner som ennå ikke finnes, så kaster jeg inn håndkle.

Det jeg derimot kan gi er et par videoer fra folk som har brukt en del tid på å sette seg inn i hva som sansynligvis vil skje.

https://www.youtube.com/watch?v=cXQrbxD9_Ng

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Ellers må jeg si jeg er nysgjerrig på hvilket nivå folk mener menneskelig innovasjon og teknologi vil stoppet, og hvorfor det skal være en grense for hva slags oppgaver vi er i stand til å automatisere.

Lenke til kommentar

Forskningsrapporter? Når fasiten er laget, så er jobben gjort. Det er ikke sikert at verken løsningen, eller maskinen som skal gjøre det finnes... ennå. Dette er derfor spådommer basert på hva man tror er teknologisk mulig om gitte år.

Jeg har allerede vært i flere lange og døfødte diskusjoner om spådommer for framtia, så hvis du vil ha forskningsrapporter som dokumenterer ideer og maskiner som ennå ikke finnes, så kaster jeg inn håndkle.

Det jeg derimot kan gi er et par videoer fra folk som har brukt en del tid på å sette seg inn i hva som sansynligvis vil skje.

https://www.youtube.com/watch?v=cXQrbxD9_Ng

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Ellers må jeg si jeg er nysgjerrig på hvilket nivå folk mener menneskelig innovasjon og teknologi vil stoppet, og hvorfor det skal være en grense for hva slags oppgaver vi er i stand til å automatisere.

Noken av Dei som har fått til litt kan bare møte sine vakter.

Bare vere ueinige med vaktene, før vaktenene mister jobben.

Automatisk.....

Hallo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...