Gå til innhold

Kristendom: Bra for dumme mennesker, selv om det ikke er sant?

7 stemmer

1. 1. Kan religion være nyttig for dumme mennesker?

• Ja
      4
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

Selv om det som står i Bibelen bare tull, kan det være at religion likevel kan være nyttig for dumme mennesker? Vi vet at kriminalitet er korrelert med lav intelligens. Dumme mennesker tenker gjerne ikke langsiktig, så kanskje det er nyttig for dem å tro at de vil bli straffet av Gud dersom de gjør dumme ting?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kriminalitet er ikke korrelert med lav intelligens, hvertfall ikke hvis man tar med hele bildet. Organisert kriminalitet krever god organisering og planlegging noe dumme folk ikke akkurat er flinke på.

Det er fler typer kriminalitet enn "tror jeg stjeler en bil i dag jeg".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker jeg om lavpannekriminalitet som blind vold og amatørtyveri/-ran. Det er riktig at organisert kriminalitet krever høyere intelligens, men det er færre kriminelle blant folk med høy intelligens enn blant folk med lav intelligens. Det er en grunn til at Skandinavia og Japan (eksempelvis) er fredelige regioner hvor det er stor grad av gjensidig tillitt mellom folk. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Tja. Godt spørsmål. Hva sier det om folk og religion, når fengselspopulasjonen i USA er mer eller mindre eksklusivt religiøs?

Kanskje religion gjør at folk oppfører seg bra. Og at religion samtidig ikke gjør det.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Er det noen som ikke bør være kriminelle så er det dumme mennesker. Det er langt i fra den enkleste jobben her på jord. Hvis vi snakker om dumme kriminelle så må det være dem som for eksempel raner kiosker for flaxlodd som man aldri får hevet premien på uten å bli tatt, og kanskje legger ut byttet på Facebook i tillegg. Men disse menneskene er nok for dumme til å i det hele tatt forstå budskapet i bibelen.

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

Her snakker jeg om lavpannekriminalitet som blind vold og amatørtyveri/-ran. Det er riktig at organisert kriminalitet krever høyere intelligens, men det er færre kriminelle blant folk med høy intelligens enn blant folk med lav intelligens. Det er en grunn til at Skandinavia og Japan (eksempelvis) er fredelige regioner hvor det er stor grad av gjensidig tillitt mellom folk. 

De intelligente forbyr de mindre intelligentes handlinger og påbyr sine egne løsninger.

Lenke til kommentar

Tja. Godt spørsmål. Hva sier det om folk og religion, når fengselspopulasjonen i USA er mer eller mindre eksklusivt religiøs?

Kanskje religion gjør at folk oppfører seg bra. Og at religion samtidig ikke gjør det.

Religion as a “Con Game”

The most common belief about why inmates practice religion while in prison is that many inmates "find religion" for manipulative purposes, or a “con game.”  It is believed that inmates hope prison administrators and parole authorities will view their religious practice as an attempt to become moral, pro-social, and law-abiding citizens.  The result will be earlier parole release.    For decades the correctional literature and popular media have cultivated this belief.

...

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

Har du TS forsking som underbygger dine hinsidige påstandar om at kristne er mindre intelligente? 

Jeg har ikke påstått at kristne er mindre intelligente. 

Og korleis veit du at Bibelen er usann? 

Det er ikke relevant i forhold til topic. 

Før du gjer greie for desse momenta, anser eg denne tråden som fullstendig useriøs.

Det er ingen som bryr seg om hva du synes er useriøst og ikke. Slutt å se på deg selv som så viktig. Skal du skrive noe i tråden så bidra med noe relevant. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Har du TS forsking som underbygger dine hinsidige påstandar om at kristne er mindre intelligente? Og korleis veit du at Bibelen er usann? Før du gjer greie for desse momenta, anser eg denne tråden som fullstendig useriøs.

Istedet for å argumentere for og imot så kan jeg heller vise hva forskere tenker om denne korrelasjonen.

https://www.psychologytoday.com/blog/mr-personality/201312/why-are-religious-people-generally-less-intelligent

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir straffet av Gud/skaperverket hvis man gjør dumme ting/gjør ting man tar skade av!

Nei. Jesu tilgivelse er i praksis betingelsesløs. Det er en av hovedårsakene til at folk velger kristendom. En annen årsak er at de siste skal bli de første. Kriminelle er definitivt blant de siste.

Lenke til kommentar

Man blir straffet av Gud/skaperverket hvis man gjør dumme ting/gjør ting man tar skade av!

Nei. Jesu tilgivelse er i praksis betingelsesløs. Det er en av hovedårsakene til at folk velger kristendom. En annen årsak er at de siste skal bli de første. Kriminelle er definitivt blant de siste.

Jo, man tar skade av å gjøre dumme ting!
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kan jeg først få en definisjon og konkretisering på hva "dum" betyr eller er, så skal jeg se nærmere på pollen din!?!

Lenke til kommentar

Det religiøse hatet i Frankrike på 1500 tallet tok dessverre ikke slutt. I det neste århundret ble europa satt i brann i trettiårskrigen ( 1618-1648 ) da inngrodde fordommer igjen fikk katolikker og protestanter til å slåss mot hverandre. I Guds navn begynte mennesker som kalte seg kristne, på nytt å slakte hverandre ned. Hat og drap som skldes religion hører også vår tid til. Katolikker og protestanter har slaktet hverandre ned i Irland og medlemmer av den ortodokse kirke og den romerske-katolske kirke har gjort det samme i det tidligere Jugoslavia. Og så utrolig det enn høres, drepte både katolikker og protestanter hundretusener av sine egne trosfeller på slagmarken under den første og den annen verdenskrig. kan man svare denne drepingen. Hvordan ser Jehova Gud på dette.

En årsbok sier I 1994 ble det fra en rekke hold gjort teoligiske forsøk på å rettferdiggjøre volden ( Britannica Book of the Year ) For over 1500 år siden gjorde den katolske filosofen Augustin et lignende forsøk på å forsvare at folk ble drept. New Catholic Encyclopedia sier om ham at han var opphavsmannen til teorien om rettferdig krig og sier videre at hans tankegang øver innflytelse selv i vår moderne tid. De katolske, ortodokse og protestantiske kirkesamfunn har tolerert at mennesker er blitt drept i Guds navn og har til og med oppmuntret til det. Disse religionssamfunnene har en blodig historie og mange andre store religionssamfunn rundt omkring i verden har ikke noe bedre rulleblad. Hvordan kan de så finne ut hvem det er som utøver den sanne tilbedelse.

Ikke ved bare å høre hva de sier at de tror. Jesus kom med en advarsel i denne forbindelse: Vokt dere for de falske profeter. De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupse ulver. På fruktene skal dere kjenne dem. Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre værer dårlig frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. ( matt 7: 15-20 ) Millioner av oppriktige mennesker ser at verdens relgioner er dårlige trær som bæret dårlig frukt særlig ved å ha fremmet blodige kriger. I bibelen blir den falske religions verdensrike beskrevet som en skjøge i åndelig forstand som kalles Babylon den store. Bibelen sier at det i henne ble funnet blod av profeter og av hellige og av alle dem som er blitt drept på jorden. ( Åp 17:3 )

Jehova Gud godkjenner overhodet ikke de krigene som er blitt velsignet av religiøse ledere. Om kort tid skal han tvert imot fullbyrde sin dom over disse religionssamfunnene som har myrdet i hans navn. Når denne gledelige begivenheten finner sted, vil Gud ha fullbyrdet dommen over den store skjøge og ha hevdet sine slavers blod og krevd det av hennes hånd. Folk som føler avsky for alle de drapene som er begått i Guds navn, lurer kanskje på om det i det hele tatt finnes noen kristne som lever i samsvar med den bibelske profetien: De skal smi sine sverd om til plogskjær og sine spyd til beskjæringskniver. Nasjon skal ikke løfte sverd mot nasjon og de skal ikke mer lære å føre krig. Vet de om et virkelig gudfryktig folk som har tatt avstand fra krig. Jehovas vitner

Lenke til kommentar

Hvorfor peker du ut IQ som den avgjørende faktoren? Har ikke sosial sikkerhet/velferd noe å si? Jeg vil si at kriminalitet korrelerer bedre med fattigdom og sosial usikkerhet enn med intelligens. Uten at jeg er noen samfunnsforsker såklart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...