Kick150 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 I dag har jeg NG, men om få uker får jeg Telenor Avidi via tv-kabel. Grunnen til at jeg valgte Telenor, er at borettslaget der jeg flytter til har fått et ganske brukbart tilbud. MEN så var det spørsmålet: Det har vært så mye snakk om IP-telefoni. At man kan ringe vanlige abonnenter via pc'en. Er dette mulig via internett som er levert via tv-kabel? Har Telenor dette, eller er det kanskje ikke satt ut i drift enda? Jeg har nemlig ikke tenkt å ha vanlig fast-telefon, så dette hadde i såfall vært glimrende! Hva gjør jeg og hva trenger jeg hvis jeg vil prøve dette? Eller var dette et teit spørsmål? Takk for alle svar!! Lenke til kommentar
knugentheknig Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hei du! IP-telefoni er ikke noe å anbefale ennå over vanlige bredbåndslinjer som eks. UPC, Avidi og alle xDSL-leverandører. Grunnen er enkel: Ingen xDSL-leverandører har mulighet til å tilby Quality of Service ennå, dvs at man prioriterer en type trafikk foran en annen i nettet. Imidlertid er dette på trappene, men Telenor, Telenor Avidi og heller ikke Nextgentel kommer til å klare å levere dette i nærmeste framtid. Tipper Bluecom eller Direct Connect blir de første til å komme med dette over asynkrone linjer(dvs ulik opp- og nedlasting). Forresten, det har kommet en aktør som heter Telio som sier de leverer IP-telefoni. Dette er bare tullball, det kommer sikkert til å fungere en liten stund, dog med dårlig kvalitet. Men vet dere hvor enkelt det er for en leverandør å sperre for Ip-telefonien til Telio? Vel, skit-enkelt. Og hvorfor skke sperre for en aktør som snylter poå andres tjenester? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 knugentheknig; Så hvis jeg har VDSL (som da går under xDSL'en din) eller 10mbit fiberlinje fra f.eks Lyse, så påstår du at det ikke går... Det er høl i huet å påstå det. Lenke til kommentar
knugentheknig Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 har du VDSL og under 1000 meter til sentralen kommer det til å funke glimrende(gjelder også SHDSL, som det også vil funke bra med). Fiberen til Lyse, BKk, Bredbåndsfabrikken og alle andre, takler det selvfølgelig også veldig bra. Da er det bare et hinder igjen og det er at nettoperatøren din velger å sperre for Telio-trafikk. Og det kommer flere til å gjøre etterhvert når de tilbyr egne IP-telefoniløsninger. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 JA det er mulig å få det levert via kabel. Les på siden til telio og du får svar. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hvorfor i HULESTE skulle Telenor, NGT, osv sperre for Telio sin trafikk ? Lenke til kommentar
dalri Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Fordi Telenor er ikke helt go i hode Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Litt mer saklig, takk ;D Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Men vet dere hvor enkelt det er for en leverandør å sperre for Ip-telefonien til Telio? Vel, skit-enkelt. Og hvorfor skke sperre for en aktør som snylter poå andres tjenester? Skjer det så betaler du selvsagt ikke regninga før de har fikset det. Om de ikke klarer å rette det opp så får du bytte ISP. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 har du VDSL og under 1000 meter til sentralen kommer det til å funke glimrende(gjelder også SHDSL, som det også vil funke bra med). ... Bruk av DSL som LAST MILE aksess mellom sluttbruker og sentralen skaper i utgangspunktet ikke problemer for VoIP trafikk direkte. Det er rett at QoS og CoS mangler, men her er det snakk om kun en abonnent per linje. Når en linje har kapasitet som er over 500 kbps, vil en telefonsamtale på 64 kbps ikke skape de store problemer. Bruk av samme codec som for mobil trenger kun 9 kbps per samtale. Problemene oppstår som regel fra sentralen og innover i nettet. Enkelte sentraler har såpass belastning at aksesslinjen videre i nettet er overbooket. Da oppstår problemer med QoS og CoS. Jeg har kjørt VoIP løsninger over vanlige ADSL linjer fra Telenor med stort hell. (inkl bruk av VPN) (Cisco) For god talekvalitet (og da mener jeg 384 kbps) må den QoS taggen som settes på trafikken fra "telefonen" kunne respekteres av alt nettverksutstyr fra punkt til punkt. På dette området gjenstår fortsatt mye. Noen har kanskje fått med seg diskusjonen rundt det som skjer med FCC og VoIP i USA? Frode Lenke til kommentar
Rim Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) knugentheknig: Har du noen fakta å backe dette opp med eller "did you just pull that out of your ass" som det heter på nynorsk? Til de som lurer så er det mange aktører som ser på IP-telefoni og det er nok bare et tidsspørsmål før de store kommer med dette (4Q04 kanskje?). Uansett vil det ikke bli noe QoS/CoS på noe annen trafikk enn SIP-trafikk til egen SIP-server (og Multicast og slikt da) og evt. andre de inngår peering avtale med på IP-telefoni siden. Er forøvrig delvis enig med frode. QoS er bare nødvendig om det er mye annen trafikk på linja. Hvorvidt det er DSL linken eller backbonet som er problemet er jeg litt usikker på. Dette er selvsagt forskjellige fra leverandør til leverandør men som oftest er det ikke her problemet ligger (tror jeg). Har ikke sett tall på hvor makset backbonet er hos de forskjellige men de aller fleste har en del å gå på her. Endret 4. desember 2003 av Rim Lenke til kommentar
joffe11 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hehe mye IP telefoni snakk i dag. som jeg sa i det andre forumet Dette er helt klart noe Tele operatørene frykter, kanskje ikke så rart etter å investert milliarder, så kommer noen mer eller mindre å "snylter" (sier ikke at dette er det rette ordet") dette nettet for å tilby tjenester. Men muligens "etter den søte kløe, kommer den sure svie", hva tror dere kommer til å skje hvis operatørene taper inntekter på et området, da må de hente inn på et annet område eks bredbånd. Hvem vet? En anne ting hva er det som er så spesielt med IP telefoni. Fast pris? Gratis? Hvor lenge tror dere det kommer til å være det? Men tror ikke Telenor og Tele2 som er de største telefoni operatørene vil bare stå på sidelinjen å se på, så det er spennende å se hva de gjør i fremtiden. Tror ikke på at de stenger IP adresser? Men QoS er et viktig poeng, og det vil garantert ikke bli gratis. Har forresten selv prøvd å snakke gjennom MSN, som kan vel sammenlignes med IP telefoni, funket tålelig bra det. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Ideen til Telio er nok å få så mange kunder at de ikke trenger å bruke telenettet (mye). Dersom du er telio-kunde og ringer en annen telio-kunde blir det jo bare vanlig IP-trafikk og det koster dem jo ingenting. Dersom de ikke får nok kunder kan de nok slite litt men alpha omega er kundemasse. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Fast telefoni er så billig i Norge at bruk av VoIP for privatpersoner blir nesten meningsløst. (Og VoIP fra fast til GSM...ja.. $$$) Vi ser trender hvor privatpersoner sier opp sine faste telefoner. Hva skjer? Jo Telenor skrur opp prisen på ADSL pakken tilsvarende. VoIP har mye å si for bedrifter som allerede har interne nettverk på faste linjer, DSL eller VPN løsninger, rett og slett for disse kan kutte ut neste alle ISDN GT/UT abonnementer. Jeg har lagd VoIP løsninger for bedrifter som er geografisk spredt hvor resultatet er 60% lavere regninger fra Telenor m.fl. ROI er som regel på 1-2 år. En annen fordel med VoIP er integrasjon mot CRM/ERP systemer ol. Videre er talekvaliteten (i alle fall hos Cisco) lagt bedre enn dere er vant med. 384 kbps kontra 64 kbps er eksempler på dette. (CD lyd over telefonen er helt enormt frode Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Ideen til Telio er nok å få så mange kunder at de ikke trenger å bruke telenettet (mye). Dersom du er telio-kunde og ringer en annen telio-kunde blir det jo bare vanlig IP-trafikk og det koster dem jo ingenting. Dersom de ikke får nok kunder kan de nok slite litt men alpha omega er kundemasse. Dei håper vel også på og få mange kunder som har inngående samtaler... Da må jo telenor paye til Telio for og vidreformidle samtalen. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hvorfor er VoIP så meningsløst for privatpersoner da? I USA har det blitt tilbudt på privatmerkedet i en stund godet ser ut som at kundene er fornøyd (leste dette på et Win.NET Magazine newsletter). For min egen del har jeg sammenlignet Telio's tilbud med Telenor sine standardtakster og konklusjonen min er at jeg sparer over 800 ,- pr måned. QoS er strengt tatt ikke nødvendig dersom du ikke belaster linjen opp mot max for vanlige hjemmebrukere. At serverene til Telio er oppe og stabil, er mer av viktig karakter. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Fast telefoni er så billig i Norge at bruk av VoIP for privatpersoner blir nesten meningsløst. (Og VoIP fra fast til GSM...ja.. $$$) Vi ser trender hvor privatpersoner sier opp sine faste telefoner. Hva skjer? Jo Telenor skrur opp prisen på ADSL pakken tilsvarende. osv.osv... nesten meningsløst ?? Du har ikke tenåringer i huset skjønner jeg Og til knugentheknig som også tidligere har vært svært negativ til ip-telefoni. Og hvordan/hvorfor skulle telenor eller noen andre stenge for ip-telefoni.. det er jo en tjeneste på linje med ftp, http, vpn osv. Det står såvidt jeg vet ingenting i kontrakten om protokoller som adsl-linjen ikke kan brukes til. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 knugentheknig Han er jo heilt tragisk... han sendte meg PM og sa at det ikkje var noke og satse på. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 knugentheknig Han er jo heilt tragisk... han sendte meg PM og sa at det ikkje var noke og satse på. Telenor ansatt ? Kanskje det er sønnen til Tele Nor ? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Fikk mail fra NGT når det gjelder dette med å stenge for telio sin trafikk på linjen min: NextGenTel arbeider med den tekniske løsninger i forbindelse med ip-telefoni, denne er per dags dato ennå ikke klar. Men vi gjør regning med å være blant de første som kommer til å tilby dette. Vi kommer heller ikke til å sette noen sperre mot ip-telefoni fra andre leverandører. Jeg har bestillt IP Telefoni fra telio, og har stor tro på at dette kommer til å virke. Innen uke 2 neste år så kan jeg komme med tilbakemeldinger på hvordan dette fungerer i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå