Metasenter Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Hei!Jeg har slitt ganske lenge med å nå en beslutning om hvilken vei jeg skal ta i livet når det kommer til yrkesvalg, og føler at jeg aldri blir noe særlig klokere.For å spare litt tid kan jeg fortelle med en gang at jeg er 23 år gammel, har tidligere fagbrev som matros, har vært i militæret og går nå førsteåret på høyskole i sosialt arbeid. Tingen er at jeg føler jeg må velge en vei nå, og jeg vet ikke hvilken.Jeg valgte sosialt arbeid fordi jeg liker å jobbe med mennesker, liker å hjelpe andre, er generelt flink til å kommunisere og ordlegge meg og jeg har lyst på en givende jobb. Det som imidlertid gnager på meg er lønnsutsiktene med en slik utdanning. Og bare for å få sagt det med en gang, jeg har ikke noe ønske om å bli rik (eller ikke noe mål i alle fall, haha).Jeg har imidlertid et ønske om å kunne forsørge familien, om å kunne ta med fremtidige barn på ferie, å kunne reise og leve greit. En skulle tro at en kunne gjøre dette med en vanlig jobb, men for meg ser det ikke så lyst ut. Kanskje jeg trenger en realitetssjekk?Jeg tenkte kanskje at jeg som utdannet sosionom kunne jobbe enten i barnevernstjenesten eller som miljøterapeut, men lønnen her (og muligheten for utvikling med ansiennitet) later å være ganske dårlig. Et karrierebytte vurderes, og jeg har søkt alt fra lærerutdanning til radiografi og fysioterapi, men jeg finner på en måte alltid en grunn til å vende meg vekk fra disse yrkene. F.eks i læreryrket er det mye frafall når man kommer i arbeid (praksissjokk ++) og mange som søker å gå fra lærer til noe annet, dette bekymrer meg jo såklart, jeg vil ha en jobb hvor jeg faktisk kan ha litt fritid. Dette med valgets kvaler har slitt så mye på meg i det siste at jeg har slitt med søvn og rett og slett har vurdert å ta fagskoleutdanning (styrmann) og reise tilbake på sjøen. Samtidig vet jeg (siden jeg har jobbet som matros i nordsjøen) at dette ikke er så lurt. Spesielt fordi jeg sliter litt med å jobbe minst fire uker borte av gangen og ikke ha muligheten til å reise hjem.Jeg har et veldig nært forhold til familien min nå og vil også ha det samme med "min egen" familie i fremtiden, dette gjør at turnusarbeid virker litt trist. Egentlig bare det at jeg vurderer å gå tilbake til jobb på sjøen viser hvor forvirret jeg er for tiden. Forventer ikke å plutselig se lyset heller, men kanskje litt veiledning fra noen her inne kan sette meg på rett spor. Noen med tips eller erfaringer? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Så det går mest på lønn? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Ja, hva ville du gjort om du vant 200 millioner i viking lotto? Hva ville du gjort samme kvelden du vant, dagen etter, og 10 år etter dét igjen? Ville du fortsatt å ha en vanlig jobb? I så fall hvilke yrker ville vært interessante for deg å lære om? Det blir to måter å tenke på, og du må lære deg begge måter hvis du skal velge noe du skal holde ut med hele livet. Kanskje du bør velge et generelt yrke, som har tråder inn til de aller fleste yrker - som økonom. Endret 29. april 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 29. april 2017 Forfatter Del Skrevet 29. april 2017 Har prøvd å stille meg selv det spørsmålet mange ganger, "hva om jeg vant 200 millioner i lotto?". Dette ville selvsagt forandret mye. Jeg tror en type kontorjobb er det som passer meg best, en jobb som saksbehandler / rådgiver er noe jeg kunne tenkt meg. Rådgiver på skole f.eks hadde vært givende, da jeg selv vet utrolig godt hvor vanskelig karrierevalg kan være. Økonomi er noe jeg går litt frem og tilbake med egentlig. Har aldri vært noe særlig god i matte, men tenker samtidig jeg skulle klart det om jeg prøvde. Hvilken retning ville i så fall vært lurest å gå?Føler det har gått litt inflasjon i øk.ad studenter, men er samtidig denne retningen som er mest allsidig virker det som. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Tar du mastergrad innen sosialt arbeid og forhandler deg til masterlønn, vil du tjene atskillig bedre enn med bachelor. Du får lønn etter mastergrad via forhandling med sjef, eller ved å søke til stillinger der det eksplisitt lyses ut etter kandidater med mastergrad. Såfremt din mastergrad er relevant for stillingen du havner i, skal det gå greit å forhandle seg til masterlønn. Om ikke kan du engasjere fagforening.Du er 23 år og har studert ett år sosialt arbeid, gitt at du begynte i fjor høst. Tatt normert studietid i betraktning vil du kunne fullføre en mastergrad innen 2021. Det er ikke så verst å være ferdig utdannet når du er 26-27 år. I kommunen min (merk: kommunale stillinger) er grunnlønna for stillinger med krav om mastergrad 460 100 kroner. Med 16 års ansiennitet vil du tjene 540 500 kroner, sett bort fra eventuelle tillegg. Kilde: KS. Hovedtariffavtalen 1.5.2016 – 30.4.2018, fra kommuneforlaget. Endret 9. juli 2017 av Slettet+921324 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå