Kjøleskap Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Hvorfor blir en datamaskin treigere over tid? Jeg har en ti år gammel laptop som jeg bruker som reserve og på ferie, og nå har jeg formatert harddisken og lagt inn en helt "ren" kopi av Windows. De to-tre første årene kunne jeg bruke den normalt, men nå knebler den fullstendig om jeg skulle våge å åpne mer enn tre faner i en hvilken som helst nettleser, eller gjøre andre "krevende" ting som jeg fint kunne gjøre før. Hva er grunnen til dette? Taper datamaskiner "hestekrefter" over tid på samme måte som biler? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Laptoper struper inn på ytelsen ved fare for overoppheting. Så her er det kanskje støv i viftene eller tørr kjølepasta med dårlig ledningsevne. Endret 29. april 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Taper datamaskiner "hestekrefter" over tid på samme måte som biler? Nei. Så som sagt over, hardwaremessig har du enten støv i viftene eller kjølepasta som ikke fungerer skikkelig. Etter ti år kan jeg nærmest garantere at det er endel støv i viftene. Programvaremessig blir programmene tyngre og tyngre å kjøre. En nettleser idag støtter nemlig flere teknologier enn for 10 år siden. Enda viktigere, nettsider blir bare tyngre og tyngre å kjøre. De lesses ned med JavaScript-biblioteker på flere megabyte. Her om dagen var jeg inne på en nettside som brukte over 6 megabyte ved første innlasting, inkludert enorme mengder JavaScript og bilder. Dette var helt uhørt for ti år siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Et annet svar er Windows. I alle år har Windows hatt to universale løsningsmetoder for manglende ytelse: Restart og reinstallasjon. Selv med akkurat samme programvare og maskinvare (uten rens) gjør disse metodene maskinen raskere. På mange Linux-baserte OS fungerer ikke disse to universalløsningene fordi OSet ikke blir tregere med tida. Der er oftere forklaringen støv i vifter og mer/tyngre programvare. Edit, dette har ikke så mye å gjøre med snedig vitenskap så jeg flytter det til et mer egnet sted. Endret 29. april 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå