Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kreve omvask etter overtakelse

Grubleruble124

Anbefalte innlegg

Er det mulig å kreve leietaker å vaske, eventuelt betale for tjenesten etter endt leieforhold? Vi oppdaget i ettertid at dusjen ikke var vasket i det hele tatt. Jeg nevnte flere overflater med tykt støvlag og han vasket dette omgående, men synet bedro meg på badet. Kalkbelegg og såperester, samt møkkete gulv. Vanskelig å se uten å ta på det, skru av lyset og se på med lommelykt. Verdt å nevne at leiligheten var helt komplett ny før leieforholdet. Jeg er ikke eieren, og vet ikke hva som fremgår av kontrakten. 

Endret av Frodo124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen skal den være. Men det er grenser for hvor strøkent kåken trenger å være, i hvert fall hvis den ikke var helt strøken ved forrige overlevering. Man trenger ikke gå over fugene i dusjen med tannbørste, selv om mange (meg selv inkludert) liker å gjøre slike ting ved nedvask.

§ 2-2. Generelle krav til tilstand

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.

Jeg tror ikke husleieloven spesifiserer noe "point of no return" med tanke på renhold. Altså, at du har mottatt nøklene og begynt innflytting betyr ikke nødvendigvis at du sier fra deg retten til å klage på at det er møkkete.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Her tror jeg folk har en litt forskjellig mening om hva saken gjelder. Etter hva jeg forstår har UTLEIER etter endt leieforhold og ETTER å ha godkjent utvask etter utflytting ha oppdaget at leiligheten ikke var skikkelig vasket allikevel. Slik jeg ser det har man som utleier svært lite man skulle ha sagt når det gjelder noe så åpenbart som vask av leiligheten når man først har godkjent utvasken, spesielt på åpne flater slik som dusjvegger osv. Man må rett og slett bare takke seg selv. Tenk deg hvordan det skulle blitt for leietakeren som flyttet ut dersom utleier kan komme flere uker etter at man flyttet ut og klage på vasken? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Godkjent utvask" er ikke noe begrep som forekommer i husleieloven, men den sier at krav skal fremsettes "innen rimelig tid". Tre uker er åpenbart ikke rimelig tid. Når en huseier overtar en tom leilighet vil jeg ikke si han har mange dager på seg til å oppdage at renholdet ikke er tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Nja. Behøver det å være så vanskelig å se over den leiligheten man eier. Og utvask er ikke noen stor greie egentlig. Lat huseier. Dersom huseier har kikket innom og ikke gadd å se ordentlig over, så synes jeg den tidligere leietaker ikke bør plages mere.

Det koster ca. kr 800 å ta det over i forliksrådet. Gidder dere å ta den kostnaden over en slik bagatell? Det kan man resonnere noen runder over. Jeg vet ihvertfall hvordan jeg skulle ha oppført meg dersom jeg var leietakeren. Er bare å ignorere den kranglevorne huseieren det. Sorry no offence til den som spør etter råd som huseier.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi praktiserer en felles gjennomgang(eier og utflytter) etter utvask, og godkjenner eller ber dem vaske bedre - hvis jeg først godkjenner aksepterer jeg det som mitt (eiers) ansvar om jeg oppdager noe senere som jeg burde oppdaget på gjennomgangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Standard ved tilbakelevering følger av husleieloven § 10-2 annet ledd:

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

Merk at "ryddet og rengjort" er selvstendige plikter som kommer i tillegg til samme stand som ved overtakelsen. Du kan ikke påberope deg at du overtok skitten bolig som grunnlag for å slippe å vaske ut.

Brudd på denne plikten medfører erstatningsansvar for leietaker etter § 10-3 annet ledd:

Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Begge bestemmelsene viker for avtale. Det vil si at hvis det er skrevet overtakelsesprotokoll hvor utleier gir uttrykk for at tilstanden er akseptert, så har utleier frafalt krav for det som omfattes av overtakelsesprotokollen. Det vil avhenge av hva som står der.

Hvis utleier under befaringen har påpekt eksempler på dårlig vask kan ikke tilstanden anses som akseptert uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...