Gå til innhold

[Løst] jeg har tenkt til å si opp jobben min, prøvetiden avsluttes den 01.05.2017 HJELP!

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal si opp jobben min. jeg har ny jobb tilgjengelig

problemet er at endt prøvetid er 01.05 og første arbiedsdag der jeg kan levere en eventuell oppsigelse er 02.05.

jeg tenkte å sende en epost med oppsigelsen siden dette er eneste mulighet for at den skal kunne mottas før 01.05 ( er dette ok?)

jeg har også lest at oppsigelser gjelder fra 01. i førstkommende måned, hvordan funger det med oppsigelsestid? gjør det at jeg ikke kan si opp i "prøvetiden" lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg egentlig lurer på er om at jeg kan si opp per epost, og ha 14 dager oppsigelsestid, eller om det teller fra første arbeidsdag

siden første arbeidsdag er tirsdag 02.05 og prøvetiden min ender den 01.05

Lenke til kommentar

jeg ser at det står noe på lenken du ga meg:

Oppsigelsesfrist i prøvetid

Partene står fritt til å avtale oppsigelsestid, men i mangel av avtale er lovens regel at oppsigelse kan meddeles med 14 dagers varsel, jf. § 15-3 nr. 7. Oppsigelsestiden regnes da fra mottak og oppsigelsen, og ikke fra den første i påfølgende måned, slik det vil være når et arbeidsforhold avsluttes etter at prøvetiden har løpt ut.

men da står spørsmålet, teller et mottak per epost fra da den er sendt eller fra første arbeidsdag?

Lenke til kommentar

Hva er straffen en arbeidsgiver kan gi da? Arbeidstilsynet f.eks. kan ilegge arbeidsgiver en bot på kr 5000 eller hva det er, dersom f.eks. du ikke mottar en attest.

Men hva er straffemulighetene i et forhold som dette egentlig, der en trer ut før en har lov? Blir det slik at en kunne tenkes å bli dratt inn i en rettsak? Eller ville dette bli løst med en mildere behandling, et slags forlik?

Det kan jo være slik at den nye jobben byr på så gode muligheter at det ville være kjipt å ikke takke ja. Du bør ihvertfall fremme at du synes du fant en jobb du ikke klarer å takke nei til. Men, den nye arbeidsgiver bør også informeres om når du egentlig kan begynne. Så det haster jo egentlig med å få avklart dette med den arbeidsgiveren du er ansatt hos. Det hender jo at arbeidsgivere er fleksible, og kan la deg slippe før. Det er ihvertfall verdt å spørre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ville ringt sjefen , og sent en epost etter på, da er sjefen din klart over situasjonen og du har levert en skriftlig oppsigelse.  Når jeg sa opp min jobb ved sist jobb bytte leverte jeg oppsigelse via epost til Hr avdelingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...