Gå til innhold

El- og hybridfly kan revolusjonere norsk flytrafikk på korte distanser


Anbefalte innlegg

Eneste som kan legge en demper på denne utviklingen, er at man selger så mye opprinnelsesgarantier til utlandet at strømmen vår, rent byråkratisk, ikke lengre er grønn....

Vi har en unik mulighet i dette landet til å lede global utvikling innen elektrisk fremdrift (på bakken, til sjøs og i luften), bare vi slutter å sende strømmen utenlands!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke å lese så mye om el-fly, siden det hele bare drømmer og tull. Har fått med meg at det lille el-flyet som krysset Den engelske kanal hadde to seter. Da det samme flyet var på vingene neste gang hadde flyet mistet halvparten av setene. Med dagens lovverk for sikkerhet for passasjertrafikk med fly vil aldri et el-fly med lønnsomhet noen gang komme i luften.

 

For tiden forurenser batteriteknologien miljøet langt mer enn den renser og jeg klarer heller ikke å se at det noen gang i fremtiden vil snu.

 

Andelen elbiler var langt større i 1910 enn i 2017. I dag produseres det ca 100 millioner fossilbiler i verden pr år, der antall elbiler produsert gjennom 40 år er langt under 2 million, altså en vits. I fjor ble det i følge aviser solgt 17 elbiler til private i Danmark..

 

Enig i at man har en lang vei å gå både med tanke på produksjonen av batteriene, men også med tanke på kapasiteten til batteriene. Men det som er fordelen er at man i likhet med el-biler mye lettere vil kunne rense utslippene.

Mens utslipp fra fossilbiler og -fly er "lokalt"/oppe i luften, vil utslippene fra el-transport i mye større grad være relatert til produksjonen av batterier og kjøretøyet.

Det er mye lettere å rense utslippene ved en fabrikk, så dette vil være en stor fordel i forhold til vanlig fossil fremdrift.

 

Ettersom man foreløpig ikke renser CO2 i stor grad, vil det nok være minimalt å spare ift CO2-utslipp, men for annen lokal forurensing vil det kunne utgjøre en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...