Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Werlabs helsesjekk - Unødvendig og dyrt, eller greit å få tatt?


Krokanrull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de gjør det de sier de skal gjøre så er det jo greit. At folk betaler for meningsløse ting er en annen sak :p

 

Folk vil vite om de er syke før de blir syke, men slike ting kan jo føre til at folk blir hysteriske. "Verdien av X er litt lav/høy" så tar de helt av og tror de er dødssyke. Spørsmålet er vel om dette er seriøst nok til at man kan ta det seriøst, altså at man får en forklaring på resultatene og at ting ikke gjør folk redde. "Du mangler litt C-vitamin" er greit, "Du har alvorlig vitaminmangel og det eneste som fungerer er våre fancy tilskudd" er ikke bra. Folk tror jo på leger.

Lenke til kommentar

Helt greit er det faktisk ikke. Det er gode grunner til at vi ikke har vanlig "EU-kontroll" for friske mennesker og at fastlegen som regel ikke tester deg for noe det ikke er grunn til å mistenke at du har. Dette bidrar til mye mer bekymring og sykdom enn friskhet. Hypokondri er et større problem enn uoppdagede sykdomstilstander.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis en ikke føler seg syk og noen prøver å fortelle en at en egentlig er det, er det som oftest noen som også vil selge kuren. Ref. omtrent samtlige alternativmedisin-opplegg. "Du er egentlig dehydrert - her, kjøp ionisert vann". "Du har sopp i blodet - her, kjøp disse pillene laget av bark og tørkede elgtestikler".

 

Føler du deg frisk, er du frisk. Kjenner du at noe ikke er helt som det skal, går du til legen med spesifikt det problemet du har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er dårlig at de tester T3 og folat bare for kvinner.

 

Dette er ikke verdt å betale for. Det eneste som er lurt å sjekke er kolesterol, og bare én gang, for å sjekke at man ikke har arvelig høyt kolesterol. Hvis man ikke har arvelig høyt kolesterol første gang, har man heller ikke det andre gang.

 

Alle disse prøvene kan tas hos fastlegen. Se for øvrig over.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange bra innlegg her til god ettertanke.

Selv leste jeg disse argumentene FOR å ta en slik test:
"1) Har alt elektronisk i egen journal
2) Oversiktlig og enkelt
3) Du slipper å stå i lang kø hos legen, ventetiden forkortes og du får tatt de prøvene du selv ønsker
4) Selve brodprøven er gjort på et par minutter
5) Du blir klar over egne verdier og egen helse i tillegg som du kan inkludere deg mer i helsa di"

1. Alt i elektronisk egen journal vet jeg ikke om er noe særlig poeng? Ok.
2. Oversiktlig og enkelt, jo det er sant.

3. Lang kø hos legen? Spørs jo åssen lege man har. Jeg får time på dagen nesten.
4. Blodprøven hos legen er vel også gjort på et par minutter...?
5. Joda, men ofte er det ikke så kult å vite alt heller. Man vil heller leve i nuet og ta ting når det kommer istedenfor å skape uro.


 

Lenke til kommentar

Alle de gjelder jo gjerne hos legen også. Ellers er journalen ubrukelig om den kun er hos werlabs og ikke hos legen.

Det er ikke så mange uker siden jeg tok blodprøve hos legen, jeg fikk detaljer på alt som ble testet og en vurdering fra legen ut fra samtalen jeg hadde med han, jeg fikk lagt til ett par tester på listen som jeg selv ville ha sjekket også. Selve resultatet er jo for min del "gresk" og alt var jo innenfor anbefalt verdi men han hadde alikevel en del å komme med. Jeg tviler litt på at man får en slik individuell kommenar fra Werlabs.

Tror jeg ventet ~1 minutt på blodprøven hos lab`en og den tok vel ett par minutter å gjennomføre.

 

Om man har misstanke om noe(f.eks genetisk kjente problemer) eller opplever symptomer er det jo problemfritt å dra til legen for å få sjekket seg. Har man ikke det så er det generellt sett ikke noe poeng å sjekke seg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...