Gå til innhold

Skattemeldingen: Inngangsverdi for arvet bolig

Anbefalte innlegg

SItter med skattemeldingen for 2016. Farlig sent kan man vel mene, men har så langt i livet hittil ikke hatt behov for å endre noe i selvangivelsen.

I fjor arvet jeg imidlertid en bolig, og denne våren har jeg måttet rette noen mindre feil i et par av postene som berører denne.

Det var fort gjort, men før jeg kan levere den endrede selvangivelsen i altinn må jeg velge "kontroller skjema", og gjør jeg det, etterlyser systemet en "inngangsverdi", og en forklaring på hvordan denne er beregnet, for post 4.3.2 Boenhet i boligselskap.

Spørsmålene mine her går dels på hvordan jeg bestemmer inngangsverdien, og dels på hva det er mest strategisk (uten å sette seg ut over loven) å oppgi under denne posten. 

Siden det er to valg for hvordan inngangsverdien er beregnet, nemlig markedsverdi og tidligere eiers inngangsverdi, antar jeg at dette er de to valgene jeg har. Markedsverdi tror jeg må være hva en taktsmann ville taksert boligen til i dag, og tidligere eiers inngangsverdi er vel hva den forrige eieren ga for den.

Dersom jeg ikke får tak i en takstmann innen utgangen av måneden - og det gjør jeg jo ikke - er jeg da nødt til å føre inn forrige eiers inngangsverdi, eller kan jeg anslå en takst selv, på grunnlag av hva liknende boliger her har gått for? 

Og strategisk sett, gitt at dette nå er min primærbolig, at jeg bor i Oslo, og at den antakelig ville gått for rundt 4 000 000 om jeg hadde solgt den i dagens marked, er det noen grunner til å føre opp en inngangsverdi som er enten så høy som mulig eller så lav som mulig?

Vet ikke hvilke scenarier som kan være aktuelle her, men har særlig tenkt på  et der jeg går over til å  leie ut denne boligen i noen år, at boligprisene stiger videre, og at jeg så velger å selge boligen. Ville det ikke gitt alt dette være best å ha en HØY inngangsverdi, slik at en skattepliktig prisoppgang for boligen vil bli minst mulig?

Eller er jeg på bærtur? Noe annet jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker er at så lenge først tjue prosent og så fire millioner trekkes fra verdien til en primærbolig før man eventuelt må betale boligskatt til Oslo kommune, blir ikke dette med ekstra formue noen problemstilling for denne leiligheten. 

Og at om jeg fører opp en inngangsverdi på 2 000 000, leier ut boligen i tre år og så selger den for 6 000 000, blir det mer skatt å betale på verdiøkningen enn om jeg hadde ført opp en inngangsverdi på 4 000 000, og ellers hadde leid ut og solgt som over. 

Lenke til kommentar

Siden det er to valg for hvordan inngangsverdien er beregnet, nemlig markedsverdi og tidligere eiers inngangsverdi, antar jeg at dette er de to valgene jeg har.

Det er to valg, men det er ikke valgfritt.

Kunne den du arvet leiligheten fra solgt den skattefritt da arvelateren døde?

Lenke til kommentar

Siden det er to valg for hvordan inngangsverdien er beregnet, nemlig markedsverdi og tidligere eiers inngangsverdi, antar jeg at dette er de to valgene jeg har.

Det er to valg, men det er ikke valgfritt.

Kunne den du arvet leiligheten fra solgt den skattefritt da arvelateren døde?

Nei. Det var ikke vedkommendes primærbolig, og heller ikke der han bodde.

Lenke til kommentar

Det betyr at arvelater ikke kunne realisert leiligheten uten gevinstbeskatning på dødsfallstidspunktet. Du skal derfor bruke arvelaterens inngangsverdi.

Du har allerede skrevet at dette kan få betydelig innvirkning på skatten ved et evt senere salg. For å unngå skatt må du derfor selv oppfylle kravene for å selge leiligheten skattefritt.

Dette er min tolkning av saken og reglene. Du kan evt. selv lese i Skatteabc kapittel "Arv og gave – inngangsverdi og kontinuitet".

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det du skriver gir absolutt mening i forhold til det jeg har lest om inngangsverdi ellers. Takk for innspill. 

Noe jeg ellers har lurt på er om denne posten for inngangsverdi bare kommer til anvendelse i forbindelse med problemstillinger som de over, altså i forhold til salg og skattefritak i forlengelsen av gave eller arv, eller om den også får innvirkning i forhold til spørsmål om formue og boligskatt mer generelt. 

For det er jo og andre poster i skattemeldingen som mer direkte spesifiserer verdien til en bolig.

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...