JenJon Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Heisann! Jeg studerer på universitetsnivå og sliter sånn med en oppgave. Jeg har lest og lest, men føler ikke at jeg har blitt noe klokere. Jeg tror jeg har fått til første del av oppgaven (jeg kan være helt på bærtur), men trenger hjelp til å skjønne resten. Hadde satt stor pris på raske svar! Oppgaven: Mennesket kan være arvelig fargeblind. Årsaken til dette er et gen som sitter på X- kromosomet. Allelet (f) som fører til fargeblindhet er recessivt. Eva er fargeblind. Hun gifter seg med Tor og sammen får de to barn. Kari har normal fargesyn, mens Ole er fargeblind. i) Hvilken genotype har Eva, Tor, Kari og Ole? ii) Hva er sannsynligheten for at deres neste barn blir fargeblind? Eva og Tor skiller seg. Eva gifter seg igjen denne gangen med Per. Sammen får de fire barn som ikke er fargeblind. iii) Bestem genotypen til Per og forklar hvilket kjønn barna har. Sett opp krysningsskjema som forklarer svarene. Jeg har kommet frem til dette svaret hittil: i) Eva (xx)(ff), Tor (Xy)(F), Kari (Xx)(Ff) og Ole (xY)(f). Jeg klarer ikke å skjønne dette ved å lese i pensum, og har ikke mulighet til å spørre foreleser akkurat nå. Håper virkelig noen kan hjelpe meg skjønne dette Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal sette opp krysningsskjemaene. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 2. sjanse for neste barn er fargeblind: 50 % sjanse for å få mors f-kromosom, * 50 % sjanse for å få fars Y kromosom, = 25 % 3. det er mulig at alle 4 barn arver F-kromosomet til mor, i hvilket tilfelle vil ingen barn være fargeblinde, men sannsynlig at Per har et F-kromosom og at barna er jenter 1 Lenke til kommentar
JenJon Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 2. sjanse for neste barn er fargeblind: 50 % sjanse for å få mors f-kromosom, * 50 % sjanse for å få fars Y kromosom, = 25 % 3. det er mulig at alle 4 barn arver F-kromosomet til mor, i hvilket tilfelle vil ingen barn være fargeblinde, men sannsynlig at Per har et F-kromosom og at barna er jenter Takk! Lenke til kommentar
Frenger Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 2. sjanse for neste barn er fargeblind: 50 % sjanse for å få mors f-kromosom, * 50 % sjanse for å få fars Y kromosom, = 25 % 3. det er mulig at alle 4 barn arver F-kromosomet til mor, i hvilket tilfelle vil ingen barn være fargeblinde, men sannsynlig at Per har et F-kromosom og at barna er jenter Stemmer dette? Det er oppgitt at Eva er fargeblind. Da må hennes genotype være XfXf og det er 100 % sjanse for å arve f fra henne. Tor har XFY så det er 50 % sjanse for å få Y fra ham. Altså 1 * 0,5 = 0,5 = 50 % sjanse. Den nye mannen Per kan ikke være fargeblind (XfY) for da ville alle barna blitt det. Altså er Per XFY. Alle guttene de får vil bli fargeblinde, mens ingen av jentene vil bli det. Jentene vil derimot være bærere (XFXf) av genet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå