Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Hei,

Leier nå en hybel og har gjort det i (nesten) 2 år, men driver å kikker på et nytt sted å bo.

I kontrakten står det:

12. Oppsigelse

Leieforholdet kan bringes til opphør av hver av partene med tre måneders skriftlig varsel, første gang den 01.07.16.

Deretter kan leieforholdet avsluttes 01.01 eller 01.07 hvert år.

Dersom leietaker ønsker å si opp avtalen tidligere eller til andre tider, vil utleier akseptere dette under forutsetning av at leietaker finner ny leietaker som utleier ønsker å leie ut til. 

Det jeg ikke helt skjønner, er om jeg kan avslutte kontrakten 01.07 - uten oppsigelsetid
Eller om jeg må gjøre det 3 mnd før 01.07 eller om det er fra 01.07 kan jeg starte den 3 mnd oppsigelsestiden. Syns det er litt forvirrende ordlagt. 

Anonymous poster hash: 2ad4d...fe5

Anonymous poster hash: 2ad4d...fe5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig ordlagt, men jeg tolker det som at du kan avslutte leieforholdet de datoene. Når det står avslutte så betyr vel det at oppsigelsestid ikke må regnes med da oppsigelsestiden er tidsrommet fra du sier ifra til avslutningen skjer.

Høres litt rart ut da de fleste utleiere vil ha en oppsigelsestid så de får tid til å finne ny leietager så hybelen står tom kortest mulig.

Lenke til kommentar

12. Oppsigelse

Leieforholdet kan bringes til opphør av hver av partene med tre måneders skriftlig varsel, første gang den 01.07.16.

Deretter kan leieforholdet avsluttes 01.01 eller 01.07 hvert år.

Dette betyr at du må varsle med skriftlig oppsigelse før 01.10 eller 01.04 for at leieforholdet skal opphøre 01.01 eller 01.07.

Lenke til kommentar

Dette betyr at du må varsle med skriftlig oppsigelse før 01.10 eller 01.04 for at leieforholdet skal opphøre 01.01 eller 01.07.

Korrekt! Les avtalen slik: "Leieforholdet kan bringes til opphør ... første gang den 01.07.16. Deretter kan leieforholdet avsluttes 01.01 eller 01.07 hvert år." Det skulle være klar tale.

I tillegg opplyses det at dette kan foretas "av hver av partene", og "med tre måneders skriftlig varsel", ergo før 1/10 eller før 1/4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...