Gå til innhold

Denne roboten kan bygge et hus på timer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse.

Hvordan i all verden er en slags "stor CNC byggeskumdispenser" skal klare å gjøre snekkere abeidsløse får du gjerne forklare ytterligere.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse.

Hvordan i all verden er en slags "stor CNC byggeskumdispenser" skal klare å gjøre snekkere abeidsløse får du gjerne forklare ytterligere.

På samme måte som samlebåndsrobotene kan reduseres til "Hvordan i all verden skal en dum robotarm klare å gjøre fabrikkarbeidere arbeidsløse?"

Å bygge hus for hånd er utrolig gammeldags relativt til all annen industri, så prefabrikerte hus og automatisk støpte hus er garantert fremtiden. Enten det blir massive robot-systemer som plasserer planker, eller om det blir en printer av et slag vet jeg ikke. Men jeg vet at snakkere er dyre, roboter er billige og å helautomatisere bygging er absolutt mulig.

At snekkere blir ubrukelige innen 50 år er nesten garantert, men hvordan det skjer vet jeg ikke.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, men neppe av noen som ligner denne primitive roboten. Like lite som diligenser viste hvordan leddbusser skulle bli framtidens kollektivtransport.

320px-Diligence_Wells_Fargo.JPG

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, [...]

De fleste snekkere er byttet ut med maskiner for lange siden. Du trenger ikke lenger "halve bygda" til å forme stokker til laft med øks for hånd. 

356088_781_429_2_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, men neppe av noen som ligner denne primitive roboten. Like lite som diligenser viste hvordan leddbusser skulle bli framtidens kollektivtransport.

Jeg ser ikke hvordan dette bestrider poenget mitt. Jeg tror hverken jeg eller MIT prøver å si at denne roboten er fremtiden, men heller at det er fremtid i å "printe" hus.

Lenke til kommentar

På hobbybasis så tror jeg både verktøykassa, hammer og spiker kommer til å leve litt lenger, men i et konkurranseutsatt marked der hus og plastgjenstander kjøpes til lavest pris med høyest kvalitet så vinner automasjon hver gang, enten det er avanserte 3D-printere eller avanserte husbyggere.

Det er ikke så interessant hva slags hus denne skumdispenseren bygger, men heller det at den bygger et hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...