Redaksjonen. Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 3D-printer hus av skum.Denne roboten kan bygge et hus på timer Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Men er det lovlig her hjemme etter byggeforskriftene? Det er også utviklet en speilvendt versjon som printer med betong og skummet går i midten. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Meh, ED-209 kan rive ned et hus på sekunder ... 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Meh, ED-209 kan rive ned et hus på sekunder ... God gammel "Dyno" på millisekunder.So effektiv bygging kan hindre krig, for uken etter en nøden borte. Da nød er kraftig etterspørsel. Endret 28. april 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Rent skrap, totalt primitiv og nesten helt ubrukelig. Gratulerer. Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Denne løsningen virker mer ferdig. https://www.nrk.no/urix/dette-huset-ble-printet-pa-en-dag-1.13417301 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Så flott, da trenger vi snart ikke mennesker til noe. Da kan robotene bygge hus til hverandre. For en fantastisk utvikling....... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse. 2 Lenke til kommentar
Stunt Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse. Dog gammelt nytt, når man alt har printet ut hus i fiberarmert betong. https://youtu.be/xktwDfasPGQ Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) http://https://youtu.be/snlhECzj1E8?t=9m En liten snutt fra en video som viser hvor fortreffelig slikt skum er til isolasjon i bolighus... Endret 29. april 2017 av Carpe Dam 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse. Hvordan i all verden er en slags "stor CNC byggeskumdispenser" skal klare å gjøre snekkere abeidsløse får du gjerne forklare ytterligere. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Jeg tror ikke folk her inne forstår hva et proof-of-concept er. Det er ikke meningen at noen skal bo i disse husene. Det er heller for å gi en fin illustrasjon på hva som kommer til å gjøre snekkere arbeidsløse. Hvordan i all verden er en slags "stor CNC byggeskumdispenser" skal klare å gjøre snekkere abeidsløse får du gjerne forklare ytterligere. På samme måte som samlebåndsrobotene kan reduseres til "Hvordan i all verden skal en dum robotarm klare å gjøre fabrikkarbeidere arbeidsløse?" Å bygge hus for hånd er utrolig gammeldags relativt til all annen industri, så prefabrikerte hus og automatisk støpte hus er garantert fremtiden. Enten det blir massive robot-systemer som plasserer planker, eller om det blir en printer av et slag vet jeg ikke. Men jeg vet at snakkere er dyre, roboter er billige og å helautomatisere bygging er absolutt mulig. At snekkere blir ubrukelige innen 50 år er nesten garantert, men hvordan det skjer vet jeg ikke. Endret 29. april 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, men neppe av noen som ligner denne primitive roboten. Like lite som diligenser viste hvordan leddbusser skulle bli framtidens kollektivtransport. Endret 29. april 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, [...] De fleste snekkere er byttet ut med maskiner for lange siden. Du trenger ikke lenger "halve bygda" til å forme stokker til laft med øks for hånd. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Slike nymotens hestekjerrer. Huff, de kommer sikkert til å gjøre føtter arbeidsløse innen kort tid... Lenke til kommentar
G Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Funker nok dessverre ikke som forskaling om man vil ha seg en betongigloo Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Gavekort: Denne roboten er ikke noe proof of concept og viser heller ikke hvordan snekkere skal bli ubrukelige om 50 år. De fleste snekkere blir sikkert erstattet av roboter innen 50 år, men neppe av noen som ligner denne primitive roboten. Like lite som diligenser viste hvordan leddbusser skulle bli framtidens kollektivtransport. Jeg ser ikke hvordan dette bestrider poenget mitt. Jeg tror hverken jeg eller MIT prøver å si at denne roboten er fremtiden, men heller at det er fremtid i å "printe" hus. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Greit. For å komme med min egen spådom: 3D skriving blir et nytt verktøy i "verktøykassa", ikke en erstatning for verktøykassa. Endret 30. april 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 På hobbybasis så tror jeg både verktøykassa, hammer og spiker kommer til å leve litt lenger, men i et konkurranseutsatt marked der hus og plastgjenstander kjøpes til lavest pris med høyest kvalitet så vinner automasjon hver gang, enten det er avanserte 3D-printere eller avanserte husbyggere. Det er ikke så interessant hva slags hus denne skumdispenseren bygger, men heller det at den bygger et hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå