Varog Kervarec Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Snart kommer den store dekningstesten. Hør Telia og Telenor diskutere i ukens podcast Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Uansett hvem som måtte være best, konkurransen mellom Telia og Telenor gjør at vi har to fantastisk gode nett, så gode at ICE neppe klarer å tilby den samme vegg til vegg dekningen. Jeg har målt 308 Mbit/sek med Telia, og det er total, freaking overkill. Det jeg savner er en dato for når 3G blir faset ut. Lenke til kommentar
gulars2001 Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Uansett hvem som måtte være best, konkurransen mellom Telia og Telenor gjør at vi har to fantastisk gode nett, så gode at ICE neppe klarer å tilby den samme vegg til vegg dekningen. Jeg har målt 308 Mbit/sek med Telia, og det er total, freaking overkill. Det jeg savner er en dato for når 3G blir faset ut. Trenger mobil som støtter lte bånd 30. ( det bygges ut i brasil og Russland). Kommer det på fremtidige modeller vil du få nmt450 dekningen hos ice. Om det skjer er en annen sak. Lenke til kommentar
/Paw/ Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 Folk flest bryr seg vel ikke om hvem som er raskest, men heller om hvem som klarer å tilby mest mulig data til lavest pris. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 1. mai 2017 Del Skrevet 1. mai 2017 (endret) Det jeg savner er en dato for når 3G blir faset ut. Telenor har vel sagt (på diverse konferanser) 2019-2020 for 3G og 2025 for GSM. Telia har ikke sagt noe men de følger nok Telenor tipper jeg. Ingen har kommet med noen offisielle uttalelser enda. Endret 1. mai 2017 av Øystein H Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Hvis det stemmer at Tek.no ikke har testet talekvalitet, men kun dataoverføring har jo Telenor et svært godt poeng. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Hvis det stemmer at Tek.no ikke har testet talekvalitet, men kun dataoverføring har jo Telenor et svært godt poeng. Slik Telenors dekningsdirektør argumenterer, så vil ingen tester være god nok, selv ikke deres egne tester. Det blir for meg totalt useriøst. Selvsagt kan de ikke lage en test som er mer omfattende enn det selv de selv klarer å gjennomføre. Konklusjonen må tas ut fra de målinger som de gjør, og så en beskrivelse av hva de har målt og hvordan de har vektet og konkludert. For egen del antar jeg at tale er mer enn godkjent de fleste steder, så det er lite å kommentere med mindre det faktisk viser seg at det er dårlig stilt på enkelte steder. Det er også grunnen til at TEK har fokusert mest på datadelen. Det folk som regel klager på, er muligheten for å strømme data, enten man vil strømme filmer og serier, eller musikk via Spotify, Deezer og tilsvarede. Faller dette ut lenge nok til at databuffringen ikke klarer å skjule utfallene, så irriterer vi oss. Og store lommer med dårlig dekning er negativt. Der dette er for dårlig vil kanskje og tale være problematisk, og i tilfelle så regner jeg med det da blir kommentert spesifikt. Men som oftest fungerer tale helt fint, der man knapt nok har edge-dekning. Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Tja, da bør vel Tek.no kalle dette for en test av "beste" nett for dataoverføring. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Slike tester er interessante, men om forskjellen ikke er enorm, tar jeg en knapp seier med en klype salt. Jeg vet selv hvilken operatør som er best på de stedene jeg regelmessig oppholder meg. For øyeblikket er det Telia. Jeg har et bevisst forhold til valg av operatør, og den dekningen de tilbyr. For en del år siden hadde jeg Netcom, og sammenliknet speed test med en fetter på hytta. Jeg hadde 2G GPRS fra Netcom, han hadde 2G EDGE fra Telenor. Han hadde 3 ganger høyere nedlastningshastighet på "speed test"-appen. Dermed byttet jeg umiddelbart til Telenor for å få EDGE på hytta. Det var en åpenbaring å kunne ha bilder i nettleseren uten at alt stoppet opp. Jeg klarte faktisk å streame en dokumentar i aller laveste oppløsning, og med mye bufring. Rene revolusjonen! Jeg byttet tilbake til Netcom da begge operatørene fikk 3G på hytta, for Netcom (eller Telia som de nå heter) er fortsatt bedre flere andre steder, som hjemme. Men om ikke datakvotene snart økes, driter jeg i mobildata og bestiller fiber på hytta. Jeg er lei av å velge laveste oppløsning på Youtube for å spare datakvoten. Endret 2. mai 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå