Gå til innhold

Derfor produseres stadig flere biler i aluminium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

TU er utelukkende opptatt av Tesla og andre elbiler. Synes de heller kunne ha laget en podcast om bruk av karbonfiber i bilindustrien.

Må si meg enig. Aluminium har vært i biler siden 1800-tallet! Det hadde vært mer interessant å høre om hva karbon skal gjøre for bilene i årene fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

TU er utelukkende opptatt av Tesla og andre elbiler. Synes de heller kunne ha laget en podcast om bruk av karbonfiber i bilindustrien.

Må si meg enig. Aluminium har vært i biler siden 1800-tallet! Det hadde vært mer interessant å høre om hva karbon skal gjøre for bilene i årene fremover.

karbon er spennende men gjør at bilen blir EKSTREMT DYRT og kanskje umulig og fikse ved kolisjon. Men nå kommer det robotere og 3D printeren som kan printe biler i kompisittmaterialer som gjør at de blir lettere enn allemineum og sterkere en karbon og billigere enn dagens biler.

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

 

Helt enig, min S8 har "Audi Spaceframe", hele bilen er i aluminium, så å si ned til minste detalj. Selv de blanke listene rundt vinduene er aluminium, men det er selvfølgelig Tesla man drar frem i en artikkel om aluminiumsbiler, ikke en bil med 5.2 liters bensin V10'er, som ligger lysår foran radiobilene i bruk av aluminium, selv motormessig.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

 

Helt enig, min S8 har "Audi Spaceframe", hele bilen er i aluminium, så å si ned til minste detalj. Selv de blanke listene rundt vinduene er aluminium, men det er selvfølgelig Tesla man drar frem i en artikkel om aluminiumsbiler, ikke en bil med 5.2 liters bensin V10'er, som ligger lysår foran radiobilene i bruk av aluminium, selv motormessig.

 

 

:rofl:  :rofl:  Her må du nesten spesifisere hvorfor de ligger så langt foran, og hvordan måles slikt i lysår mener du? Det er jo en distanse over tid. Utvikling måles vell som oftest i tid, uten distanse. 

Lenke til kommentar

karbon er spennende men gjør at bilen blir EKSTREMT DYRT og kanskje umulig og fikse ved kolisjon. Men nå kommer det robotere og 3D printeren som kan printe biler i kompisittmaterialer som gjør at de blir lettere enn allemineum og sterkere en karbon og billigere enn dagens biler.

Så du mener at en BMW i3 til 256 900 er ekstrem dyr?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

:rofl:  :rofl:  Her må du nesten spesifisere hvorfor de ligger så langt foran, og hvordan måles slikt i lysår mener du? Det er jo en distanse over tid. Utvikling måles vell som oftest i tid, uten distanse. 

 

Alle med intelligens over nivået til en seksåring forsto helt sikkert hva jeg mente med "lysår". At du ikke gjorde det, kan neppe belastes meg, men sannsynligvis heller dine foreldre, arvelig disposisjon, og muligens også din skolegang.

 

Det er rett og slett ille at man er så Tesla-tilhenger at man må spikke de aller minste flisene man kan finne, når noen ikke roser bilen opp i skyene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

karbon er spennende men gjør at bilen blir EKSTREMT DYRT og kanskje umulig og fikse ved kolisjon. Men nå kommer det robotere og 3D printeren som kan printe biler i kompisittmaterialer som gjør at de blir lettere enn allemineum og sterkere en karbon og billigere enn dagens biler.

Så du mener at en BMW i3 til 256 900 er ekstrem dyr?

 

 

 

Jeg tror diskusjonen her handler om biler. Ikke trillebager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

:rofl:  :rofl:  Her må du nesten spesifisere hvorfor de ligger så langt foran, og hvordan måles slikt i lysår mener du? Det er jo en distanse over tid. Utvikling måles vell som oftest i tid, uten distanse. 

 

Alle med intelligens over nivået til en seksåring forsto helt sikkert hva jeg mente med "lysår". At du ikke gjorde det, kan neppe belastes meg, men sannsynligvis heller dine foreldre, arvelig disposisjon, og muligens også din skolegang.

 

Det er rett og slett ille at man er så Tesla-tilhenger at man må spikke de aller minste flisene man kan finne, når noen ikke roser bilen opp i skyene.

 

 

Hyggelig som alltid ja! Ja, jeg har hatt en god del fag innenfor området måleteknikk så du er muligens inne på noe, hvem vet. 

 

Det som er ille er haterne som slenger rundt seg med påstander som ikke kan støttes på noen måte, selv ikke med oppfordring. Jeg var genuint interessert i å høre om denne forskjellen din, siden den var så ekstrem(både i tid og lengde..), men den gang ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste som har fulgt med vet vel at Audi er ledende når det kommer til bruk av aluminium i biler.

Audi begynte å arbeide med dette på midten av åttitallet, og lanserte den første A8'en i aluminium i 1994.

 

Tesla benytter jo fremdeles en hel del stål i Model S og Model X, og Model 3 vil vel i hovedsak bygges nettopp i stål, ikke aluminium, slik at det er mildt sagt pussig at man ikke med et ord nevner det bilmerket som faktisk bygger "aluminiumsbiler", altså Audi, og som gjorde det 12 år før Tesla i det hele tatt produserte biler (som forøvrig heller ikke var i aluminium).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

 

Det er i beste fall en misforstått oversettelse.

 

Honda NSX var verdens første masseproduserte bil med aluminiumschassis mange år før A8 kom, men A8 går for å være den første bilen med aluminiumschassis produsert for massemarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste som har fulgt med vet vel at Audi er ledende når det kommer til bruk av aluminium i biler.

Audi begynte å arbeide med dette på midten av åttitallet, og lanserte den første A8'en i aluminium i 1994.

 

Tesla benytter jo fremdeles en hel del stål i Model S og Model X, og Model 3 vil vel i hovedsak bygges nettopp i stål, ikke aluminium, slik at det er mildt sagt pussig at man ikke med et ord nevner det bilmerket som faktisk bygger "aluminiumsbiler", altså Audi, og som gjorde det 12 år før Tesla i det hele tatt produserte biler (som forøvrig heller ikke var i aluminium).

 

så i bunn og grunn er de "lysår" foran for de bruker mer aluminium i noen av sine biler? Audi bruker ikke alu i alle bilene sine de heller, og model 3 blir sannsynligvis mer stål for å få ned prisen. Må si jeg er litt skuffet, hadde trodd du kom med noen fiffige patenter på alu legering, styrke strukturer eller lignende. Men for all del, de har mye erfaring det er ingen tvil om at tesla er svak på dette punktet, det merker en fort.

Lenke til kommentar

Honda NSX var verdens første masseproduserte bil med aluminiumschassis mange år før A8 kom, men A8 går for å være den første bilen med aluminiumschassis produsert for massemarkedet.

 

NSX kom i 1990, A8 i 1994, og Lotus Elise, som også hadde et revolusjonerende aluminiumschassis som var limt sammen, å kun veide 68 kilo, kom i 1996.

 

Honda måtte bygge en egen fabrikk for å produsere de få NSX bilene i året, og de utviklet en spesiell lakkprosess på 23 steg for å kunne beskytte aluminiumen tilfredsstillende 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det mulig å diskutere aluminium i bil uten å ta med Audi? A8 var verdens første masseproduserte bil med aluminium chassis.

 

Det er i beste fall en misforstått oversettelse.

 

Honda NSX var verdens første masseproduserte bil med aluminiumschassis mange år før A8 kom, men A8 går for å være den første bilen med aluminiumschassis produsert for massemarkedet.

Nå solgte Audi flere A8 i året på 90-tallet, enn det Honda gjorde av hele første generasjon NSX. Så det kan jo diskuteres om Honda NSX er en masseprodusert bil. Selv om ingen av de to kan sies å være volummodeller.

Lenke til kommentar

 

Honda NSX var verdens første masseproduserte bil med aluminiumschassis mange år før A8 kom, men A8 går for å være den første bilen med aluminiumschassis produsert for massemarkedet.

NSX kom i 1990, A8 i 1994, og Lotus Elise, som også hadde et revolusjonerende aluminiumschassis som var limt sammen, å kun veide 68 kilo, kom i 1996.

 

Honda måtte bygge en egen fabrikk for å produsere de få NSX bilene i året, og de utviklet en spesiell lakkprosess på 23 steg for å kunne beskytte aluminiumen tilfredsstillende

Litt rett er det her og der.

Lotus Elise har vertfall et chassi, resten har vel selvberendes-karosseri med traverser og hjelperammer/stag.

Matrialene i seg selv er ikkje så dyre, men graden av manuelt arbeid og herding kan jo ta sin tid (vått i vått eller rubbing krev også sitt)

 

Alt til sitt bruk, enkelt på hver sin måte. Og skjermer og slikt er jo bare kjekt å reparere når dei er i plast, og mykje anna også om man har nok plass til ein lask. Man kan si det slik; med 1 hånd er det enkelt å produsere i metall, ved kompositt bruk hjelper det godt å ha to.

 

Om noen har lyst å kjøpe en fulldempet (trapes forhjulsoppheng) strøken fullkarbon sykkel fra 1997-8 er det bare å ringe. Ramme med bindemiddel av termoplast og resten epoxybasert da det også har tolt solen.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...