Rudde Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hei. Skulle starte bilen idag og den ville ikke starte, dashbord lyste opp men fikk ingen starter lyd. Bilen har ikke stått med pærene på. Fikk ingen lyd fra stateren i det heletatt og når jeg ser i retrospect har det tatt litt ekstra tid å starte den de siste dagene. Jeg kjørte 3 timer på landevei senest på Lørdag så jeg misstenker ikke at batteriet er blitt utladet av seg selv. Hvordan kan jeg finne ut hva som er galt? Ser at mekonomen skal ha 5k for dynamo og 6k for starter hvor det ikke er originalt så er litt bekymret. Ser Biltema har en dynamo til 1500, skruvat til 2000, og en skraphandel har en brukt en som vi ikke vet passer enda til 750 kr. Har absolutt ikke råd til hva mekonomen selger og tviler jeg har råd til noe original ting så lurer litt på hva jeg burde kjøre tatt det i betrakning. Jeg lurer også på hvordan jeg skal gå frem for å bekrefte hva som faktisk er feil før jeg eventuelt går til verksted? Er det noe måte jeg kan finne ut om det faktisk er noe galt med batteriet mitt? Hvordan kan jeg oppdage om det er noe galt med dynamoen uten å kjøre og risikere og stå fast et sted? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Få noen til å banke på innslaget på startmotoren (den lille klumpen oppå starteren) med en hammer mens du vrir på nøkkelen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Har du målt spenningen på batteriet? Det skal være rundt 12v Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Målte batteriet nå, er 12v Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-2000035160/ Kjøp en sånn en og test, eller få hjelp med startkabler med en annen bil. Da vet du mer.. Målte batteriet nå, er 12v Spørs om batteri leverer Amper nok da? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Kamerat lånte meg en sånn en: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ Fikk starta bilen etter boost, med litt lengre starttid enn jeg er vandt med samme som jeg den har vært de siste par dagene. Koblet av booster, fikk målt 14.11v fra betteripolene, så regner med at dynamo fungerer? Skrudde av bilen og på igjen fikk start på den som før. Fullladet batteriet med enheten vist over, det gikk veldig fort, så regner med at det var mye strøm på batteriet, eller at det holder veldig lite strøm. Fikk ikke start på den igjen, og nå slurvet den litt på starteren til den ikke klarte mer, prøver igjen, høres ut som stateren vil dø, prøver igjen og den er helt død igjen. Ingen tegn til liv Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Nytt batteri fra biltema og du er på plss Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Orginalt batteri? Isåfall så kjøp nytt.. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Orginalt batteri? Isåfall så kjøp nytt.. Ja er originalt batteri. Men det forklarer jo fremdeles ikke problematikken og lydene med starteren, var jo problematisk med booster. Hvordan kan jeg bekrefte at det er noe galt med batteriet? Perfekt 12V med bilen av og boosteren hadde noe diagnose og den sa ikke at det var noe galt med det :/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 12,0V er ganske lavt. Bør være opp rundt 12,6V. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Et batteri er ikke godt om det ligger på 12v. Da er det nærmest utladet. Et fulladet batteri ligger på rundt 12.6-12.7 volt. Man skal heller ikke undervurdere hvor mye som skal til for å faktisk lade opp et batteri, det er ikke godt nok å ladde litt mens bilen står og går. En bil vil aldri kunne fullade et batteri. Du bør ta ut batteri. Rengjøre batteripolene godt, samt rengjøre hele batteriet, låne deg en batterilader og få ladet batteriet over helga. De selger gode laddere på bilxtra f.eks Før du setter det inn igjen bør du også pusse batteripolklemmene i motorrommet. Grunnen for at batteriet er utladet kan skyldes et defekt batteri, evnt. at bilen sliter med strømtrekk. Typiske syndere er radioer. Visst batteriet ditt er originalt fra 2006 er det bare å bytte det mener jeg. Man bør være fornøyd visst batteriet har levd i 11 år Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Batteriet kan virke tilsynelatende topp, men kollapser ved belastning (aka starting) Ditt er veldig gammelt og garantert klart før utskiftning. Bytta på min 2006 modell i fjor. Batteriet funka helt fint men bare litt kaldt ute så var bilen død grunnet litt ekstra belastning. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Hva slags batteritype er å anbefale? Er Biltema bra nok, eller bør jeg kjøpe et annet sted? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hva slags batteritype er å anbefale? Er Biltema bra nok, eller bør jeg kjøpe et annet sted? Biltema er vel helt greit, men leter du litt får du sønnak til nesten samme pris. Selv fant jeg billig batteri på skabøvika tankanlegg (??) sin nettside og kunne hente det på ett verksted i tromsø samme dag. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hva slags batteritype er å anbefale? Er Biltema bra nok, eller bør jeg kjøpe et annet sted? Av erfaring har jeg sett større dieselmotorer faktisk slite tidvis med lengre "chinning" for å få start med biltema batteri.. Men i en Avensis er nok ikke det noe problem med biltema batteri. Man har vel også 3 eller 5 års garanti på de batteriene også. Vanlig syrebatteri holder lenge. Med mindre du kjører veldig lite kan du slå på stortromma og kjøpe AGM.. Bare pass på at nummeret på originalbatteriet ditt. "Ah" og "***A" Stemmer rimelig bra med det nye du kjøper. Dette har med kapasitet og startstrøm å gjøre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Har prøvd å få starthjelp fra en kamerat nå uten at det hjalp, fremdeles ingen lyd fra noe starter. Så vi tok ut starteren og ser på børsten nå, tror dere dette er en utslitt børste? Vet ikke hvor lange de burde vær for at de skal fungere. Ser også at det er noen hakk i elektromagneten, hva er dette? Skal det være slik? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 (endret) Det du holder der er rotoren. Ikke børstene. De hakkene i rotoren er for balansering og skal være der. Børstene er de 4 fjørbelasta greiene som du ser i de to første bildene og de ser slitt ut ja. Endret 30. april 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Wooo! Var børsteholdern. Slapp unna med 170 kr fra eBay, fiksa hjemme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå