QS4MO8J3 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 § 3.Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. ... § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_3 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Det er nok mange som ikke kjenner til de paragrafene der. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Folkens I går når jeg var ute og gikk en tur, og så kom det en stor hund løpende etter meg. Den holdt seg kanskje en eller to meter bak meg hele tiden, bjeffet infernalsk, og glefset eter beina mine... det er uakseptabelt uansett hva man sier om bjeffende hunder. Stor forskjell på bjeffing. Tispa mi bjeffer litt for mye, men det er av "jeg vil hilse" typen, prøver å avvenne henne selvfølgelig. Å ha en hund som viser aggresjon eller har noe som helst oppførsel som kan gjøre at folk kan bli redde er uakseptabelt og respektløst ovenfor andre, en hund dresseres og den oppførselen er ikke hundens feil. Har man fått en slik hund så er det bånd 100% av tiden, langline er flotte greier. Er lov å si ifra, men ikke spark for hardt, for da kan du lett bli anmeldt for dyreplageri. Om det faktisk er en aggressiv løs hund som stormer mot deg, synes jeg man bør kunne sparke til av all kraft. Ellers må du plutselig til legen og få stivkrampesprøyte - om du er heldig og slipper unna så enkelt. Kan godt hende du blir anmeldt, men da bør politiet ta din side, og heller se på hvorfor hundeeier lot aggressive hunder gå løse Vi snakket om små hunder. Er det en schæfer eller noe sånt som glefser etter deg så spark i vei. Eneste gangen jeg har blitt angrepet av hund var en liten rase. Den var ekstremt aggresiv og jeg ville sparket den akkurat like hardt som en større rase. Forskjellen ligger isåfall i hvor mange ganger man må sparke for å få den vekk eller ned for telling. Selvforsvar er en ting og det er rimelig umulig å komme vekk fra en aggresiv hund, de fleste raser løper raskere enn meg hvertfall. Denne hendelsen var forresten mer enn bare glefsing, som jeg ikke bryr meg om, det var snakk om å prøve å bite. Det som er trist er at en god del hundeeiere er altfor unnskyldene når det kommer til hunden, de er på en måte "for glad i dyr". Blir ikke en irettesettelse engang... Hadde man syntes det var greit hvis ungen løp bort til andre og var aggresiv, kanskje slo litt? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Små hunder kan gjøre like stor skade som store hunder Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Jepp, en mannevond hund er en mannevond hund. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Jeg er litt delt på ceaser milan, han har noen gode poeng som at man skal være 'sjef' og ikke bortskjemme hunden for å unngå en usikker hund, men jeg er ikke helt med på at hundene blir rolige av å bli fysisk dominert hele tiden, tror det gjør dem mer redd enn sikker på eieren. Den konstante sjefingen og macho-våset hans er blant hovedproblemene. Et konstant behov for å "vise hvem som er sjefen" og ikke tillate en hund å ha/vise sin egen personlighet fordi hovedpoenget er at den alltid skal underkaste seg deg er fullstendig misforstått. Det finnes en del ting en hund må lære for å ikke være til fare for andre og seg selv, men utover det så bør ingen ha noe behov for kadaverlydighet fra en hund som holdes som et 'vanlig' kjæledyr/familemedlem. Definitivt ikke til den grad at det gir en hund som lever i konstant frykt for å ikke oppfylle eierens minste vink. Sliter man så mye med selvtilliten at man ikke takler at en hund er litt ulydig mot en iblant, så er det ikke hundens psyke det bør jobbes med... Endret 28. april 2017 av Zork 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Folkens I går når jeg var ute og gikk en tur, og så kom det en stor hund løpende etter meg. Den holdt seg kanskje en eller to meter bak meg hele tiden, bjeffet infernalsk, og glefset eter beina mine... det er uakseptabelt uansett hva man sier om bjeffende hunder. Stor forskjell på bjeffing. Tispa mi bjeffer litt for mye, men det er av "jeg vil hilse" typen, prøver å avvenne henne selvfølgelig. Å ha en hund som viser aggresjon eller har noe som helst oppførsel som kan gjøre at folk kan bli redde er uakseptabelt og respektløst ovenfor andre, en hund dresseres og den oppførselen er ikke hundens feil. Har man fått en slik hund så er det bånd 100% av tiden, langline er flotte greier. Er lov å si ifra, men ikke spark for hardt, for da kan du lett bli anmeldt for dyreplageri. Om det faktisk er en aggressiv løs hund som stormer mot deg, synes jeg man bør kunne sparke til av all kraft. Ellers må du plutselig til legen og få stivkrampesprøyte - om du er heldig og slipper unna så enkelt. Kan godt hende du blir anmeldt, men da bør politiet ta din side, og heller se på hvorfor hundeeier lot aggressive hunder gå løse Vi snakket om små hunder. Er det en schæfer eller noe sånt som glefser etter deg så spark i vei. Eneste gangen jeg har blitt angrepet av hund var en liten rase. Den var ekstremt aggresiv og jeg ville sparket den akkurat like hardt som en større rase. Forskjellen ligger isåfall i hvor mange ganger man må sparke for å få den vekk eller ned for telling. Selvforsvar er en ting og det er rimelig umulig å komme vekk fra en aggresiv hund, de fleste raser løper raskere enn meg hvertfall. Denne hendelsen var forresten mer enn bare glefsing, som jeg ikke bryr meg om, det var snakk om å prøve å bite. Det som er trist er at en god del hundeeiere er altfor unnskyldene når det kommer til hunden, de er på en måte "for glad i dyr". Blir ikke en irettesettelse engang... Hadde man syntes det var greit hvis ungen løp bort til andre og var aggresiv, kanskje slo litt? Blir du regelrett angrepet og glefset mot av en liten hund så syns jeg det er helt innafor å gi dem ett lite spark eller to (flere hvis det må til...) for å få dem vekk fra deg. Tror ikke de er for glad i dyr, jeg er sikker på at aaaaltfor mange folk skaffer seg hund nå til dags når de egentlig har null peiling på hva som skal til for å få ett velbalansert og lykkelig hund, dessverre Også tror jeg mange har de samme tankene om hundene sine som folk har om sine barn (man skal aldri behandle dyr som bortskjemte barn!), og at deres fluffy lille djevelmaskin kan ''aldri gjøre noe galt!''. Folk må slutte å humanisere dyr, ja, de har følelser som oss og er smarte og bla bla bla, men ingenting godt kommer ut av å behandle en hund som sin lille baby som aldri kan gjøre noe galt. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Der har man problemet; "ikke takler at en hund er litt ulydig iblant". Det er slike idiotiske unnskyldninger og holdninger som gjør mange hundeeiere ansvarsløse. Det går en grense, men en hund skal ikke være ulydig uansett. Se hvordan det er i naturen, en ulydig hund blir satt på plass nesten før den gjør noe den ikke skal. Edit; @Zork Edit; @Buffy; Jepp. Det er, etter hva jeg har sett og tror, også mange som skaffer hund fordi de vil ha valp. De synes den lille fisen er sååååå søt og irettesetter den ikke i det hele tatt. Når hunden blir større så er problemene så godt innarbeidet at det er et skikkelig helvete å få det vekk, så blir det avliving.... Endret 28. april 2017 av 4 3 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Jeg er litt delt på ceaser milan, han har noen gode poeng som at man skal være 'sjef' og ikke bortskjemme hunden for å unngå en usikker hund, men jeg er ikke helt med på at hundene blir rolige av å bli fysisk dominert hele tiden, tror det gjør dem mer redd enn sikker på eieren. Den konstante sjefingen og macho-våset hans er blant hovedproblemene. Et konstant behov for å "vise hvem som er sjefen" og ikke tillate en hund å ha/vise sin egen personlighet fordi hovedpoenget er at den alltid skal underkaste seg deg er fullstendig misforstått. Det finnes en del ting en hund må lære for å ikke være til fare for andre og seg selv, men utover det så bør ingen ha noe behov for kadaverlydighet fra en hund som holdes som et 'vanlig' kjæledyr/familemedlem. Definitivt ikke til den grad at det gir en hund som lever i konstant frykt for å ikke oppfylle eierens minste vink. Sliter man så mye med selvtilliten at man ikke takler at en hund er litt ulydig mot en iblant, så er det ikke hundens psyke det bør jobbes med... Helt enig. De trenger en leder, ikke en diktator. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Der har man problemet; "ikke takler at en hund er litt ulydig iblant". Det er slike idiotiske unnskyldninger og holdninger som gjør mange hundeeiere ansvarsløse. Det går en grense, men en hund skal ikke være ulydig uansett. Se hvordan det er i naturen, en ulydig hund blir satt på plass nesten før den gjør noe den ikke skal. Nei, _der_ har vi problemet: "se hvordan det er i naturen". Det er flere titusen år siden hundene vi her snakker om befant seg "i naturen". De har utviklet seg enormt siden den tid. De som tror vi kan se på ulvene og oppdra hunder basert på det, har misforstått alvorlig. Likedan de som tror vi kan oppdra hunder slik andre hunder oppdrar dem. Hunder forholder seg til mennesker og hunder på ulikt vis - de kommuniserer helt annerledes med oss enn de gjør med andre hunder. Det ironiske er at det er vi som skal være den smarteste parten her... Endret 28. april 2017 av Zork 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Der har man problemet; "ikke takler at en hund er litt ulydig iblant". Det er slike idiotiske unnskyldninger og holdninger som gjør mange hundeeiere ansvarsløse. Det går en grense, men en hund skal ikke være ulydig uansett. Se hvordan det er i naturen, en ulydig hund blir satt på plass nesten før den gjør noe den ikke skal. Edit; @Zork Du snakker om ulver og ville hunder. De kan ikke sammenlignes med hunder som er kjæledyr. Endret 28. april 2017 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Der har man problemet; "ikke takler at en hund er litt ulydig iblant". Det er slike idiotiske unnskyldninger og holdninger som gjør mange hundeeiere ansvarsløse. Det går en grense, men en hund skal ikke være ulydig uansett. Se hvordan det er i naturen, en ulydig hund blir satt på plass nesten før den gjør noe den ikke skal. Nei, _der_ har vi problemet: "se hvordan det er i naturen". Det er flere titusen år siden hunder befant seg "i naturen". De har utviklet seg enormt siden den tid. De som tror vi kan se på ulvene og oppdra hunder basert på det, har misforstått alvorlig. Likedan de som tror vi kan oppdra hunder slik andre hunder oppdrar dem. Hunder forholder seg til mennesker og hunder på ulikt vis - de kommuniserer helt annerledes med oss enn de gjør med andre hunder. Det ironiske er at det er vi som skal være den smarteste parten her... Det er feil, forresten så er det ikke bare ulv man kan sammenlikne med. Det finnes mange hunderaser i naturen. Så kan man se på villhunder/løshunder. Det er flokkmentalitet og rangstige det er snakk om. De lærer seg fort plassen sin og gjør ingenting de ikke skal gjøre, dette er snakk om hunder som oppdrar hunder og samma type hunder som vi mennesker skaffer oss. Ta en bolle. Det er idiotisk å ikke kunne sammenlikne generell flokkmentalitet og oppførsel med hvordan mennesker bør forholde seg til dyret. Som sagt så går det en grense. En hund er en hund, men uakseptabel oppførsel er man 100% streng på. Jeg snakker ikke om at hunden ikke skal kunne surre rundt og snuse, jeg snakker om temaet i tråden; aggresive hunder. Edit; For å si det igjen og så enkelt at du kanskje forstår; En hunds oppførsel mot andre er i 99% av tilfellene eiers skyld. Edit; Bikkja mi har blitt irettesatt på normalt vis, ikke noe overdreven aggresivitet fra min side. Litt "knurrig" og få henne til å legge seg er nok. Har gjort det fra starten og det har ikke rukket å bli problemer, altså uønsket oppførsel som henger i skikkelig. Hun får lov til det meste og har det helt flottners bortsett fra at hun kjeder seg noen ganger når hun ikke får lekt med naboen. Endret 28. april 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Edit; For å si det igjen og så enkelt at du kanskje forstår; En hunds oppførsel mot andre er i 99% av tilfellene eiers skyld. Eh... ja..? Det altså ikke det vi diskutere akkurat her... det er en selvfølgelighet som har ingen relevans for debatten om oppdragelse av hunder. Ta gjerne en kikk på denne dokumentaren som, blant mye annet interessant, demonstrer hvor utrolig fort hunder kan tilpasse seg og evolvere. Det bør gi en tankevekker for de som tror "våre" hunder fremdeles går rundt og tenker som en ulv eller villhund. http://topdocumentaryfilms.com/secret-life-dog/ Kortversjonen - hunden er ufattelig god til å lese, og tolke oss. Den tilpasser seg oss utrolig godt. Samtidig skal altså vi drive å "oppdra den" basert på ulver og hvordan hunder var for ti-tusenvis av år siden? Endret 28. april 2017 av Zork 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Edit; For å si det igjen og så enkelt at du kanskje forstår; En hunds oppførsel mot andre er i 99% av tilfellene eiers skyld. Skjønner poenget ditt men unngå å være frekk vær så snill, det bare surner debatten. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Det er en flott måte å få folk til å ikke ville debattere med deg lenger. Personangrep i en meget saklig diskusjon er noe jeg ikke liker. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Edit; For å si det igjen og så enkelt at du kanskje forstår; En hunds oppførsel mot andre er i 99% av tilfellene eiers skyld. Eh... ja..? Det altså ikke det vi diskutere akkurat her... det er en selvfølgelighet som har ingen relevans for debatten om oppdragelse av hunder. Ta gjerne en kikk på denne dokumentaren som, blant mye annet interessant, demonstrer hvor utrolig fort hunder kan tilpasse seg og evolvere. Det bør gi en tankevekker for de som tror "våre" hunder fremdeles går rundt og tenker som en ulv eller villhund. http://topdocumentaryfilms.com/secret-life-dog/ Irrelevant. Hunder tenker som hunder og har fortsatt flokkmentalitet og rangstige. Det er ikke snakk om å sammenlikne andre ting enn det. Når du snakker om å tilpasse seg så er det hele poenget, de tilpasser seg eieren, med andre ord så blir de som eieren gjør det til. Det er forskjell på hunder selvfølgelig, men standard ris og ros er en ting. De er ikke så forbannet avanserte som mange skal ha det til når det kommer til hvordan hunden blir oppførselsmessig. Sosialisering er dog en ting mange glemmer og som også trengs i forhold til andre mennesker. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Det er en flott måte å få folk til å ikke ville debattere med deg lenger. Personangrep i en meget saklig diskusjon er noe jeg ikke liker. Det var ikke personanggrep. Det var for å si det enkelt så h*n kanskje forsto. En oppsummering om du vil. At du eller andre mistolker ting jeg skriver og tar seg nær av det er ikke mitt problem. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Edit; For å si det igjen og så enkelt at du kanskje forstår; En hunds oppførsel mot andre er i 99% av tilfellene eiers skyld. Eh... ja..? Det altså ikke det vi diskutere akkurat her... det er en selvfølgelighet som har ingen relevans for debatten om oppdragelse av hunder. Ta gjerne en kikk på denne dokumentaren som, blant mye annet interessant, demonstrer hvor utrolig fort hunder kan tilpasse seg og evolvere. Det bør gi en tankevekker for de som tror "våre" hunder fremdeles går rundt og tenker som en ulv eller villhund. http://topdocumentaryfilms.com/secret-life-dog/ Irrelevant. Hunder tenker som hunder og har fortsatt flokkmentalitet og rangstige. Det er ikke snakk om å sammenlikne andre ting enn det. Når du snakker om å tilpasse seg så er det hele poenget, de tilpasser seg eieren, med andre ord så blir de som eieren gjør det til. Det er forskjell på hunder selvfølgelig, men standard ris og ros er en ting. De er ikke så forbannet avanserte som mange skal ha det til når det kommer til hvordan hunden blir oppførselsmessig. Sosialisering er dog en ting mange glemmer og som også trengs i forhold til andre mennesker. At du avfeier en meget grundig og god dokumentar som går på akkurat det vi diskuterer her som irrelevant sier det meste. Om du noen gang blir interessert i å faktisk diskutere dette og ikke bare prøve å lukke ørene og skrike ut din mening til forhåpentligvis alle skjønner at du har rett, så kan vi ta opp igjen denne debatten. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Små hunder kan gjøre like stor skade som store hunder En chihuahua kan ikke gjøre like mye skade som en schæfer. Det er ikke fysisk mulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå