AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Har dere råd til hva jeg kan gjøre med disse 2 sakene? 1. Jeg kjøpte en bil av en bilforhandler for ett år siden. Kun 2 dager etter kjøpet begynte motorlampen å lyse. Jeg klaget hos ham med en gang og han ble enig for å fikse bilen men utsatt avlaten i noen uker. Bare for å være snill klaget jeg ikke hos forbrukerrådet. En dag stanset bilen midt i motorveien og heldigvis kunne jeg dytte bilen inn til en bensinstasjon for å unngå kaos på veien. Han hentet bilen og sa at han fikset den. Etter ett år av kjøpet fikk jeg vite hva problemet med motoren egentilg var og at han bare slettet feilkoden da jeg kjøpte bilen slik at problemet var ikke synlig og det gjorde han hver gang jeg var hos ham for å få den reperert. Nå har jeg tapt masse penger på selve bilen, redningshjelp og drosjer pga feil i bilen og jeg må heve den. 2. Samme bilen fikk en mekanisk feil med akselen. Redningsmannen fra viking hentet bilen og burde ha levert den i den nærmeste verkstedet men han drev et verksted selv og jeg ble overbevist at han kan fikse akselen selv. Dette skjedde i en annen by enn der jeg bodde og så måtte jeg tilbake hjem. Han sa at det kostet 6000 for delen som han alerede hadde. Jeg fikk samme del på 2000 på nettet men han nektet meg for å kjøpe delen og mente at dersom han repererer bilen skal han kjøpe denne delen selv og belaste meg en avgift for tjenseten. Jeg var hjelpeløs siden bilen sto 50 mil unna hjemmebyen min og så ble jeg enig for å betale 4000 for den delen som kostet 2000. Om en måned fikk jeg melding at den delen passer ikke og at han må fikse den opprinnelige delen han hadde på 6000. Etter 4 måneder feilet akselen igjen og nå var jeg i et kjent verksted. Vi så at den delen det var snakk om passet ikke og han hadde hakket av 40mm av akselstangen for å få den på plass i min bil. Det nye verkstedet fikset alt, til og med en annen del som ble ødelagt pga mekking og 3 timers arbeid, i 4000. Jeg var naiv og trodde ikke at folk kan bli svindlet sånn, men er det bare en <lesson learnt> eller kan jeg gjøre noe med disse sakene? Anonymous poster hash: 01f2e...0a4 Anonymous poster hash: 01f2e...0a4 Anonymous poster hash: 01f2e...0a4 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Du har vel 3 mnd garanti på motor og drivverk. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hvor kommer den garantien fra? Han har ikke skrevet noe om garanti? Uansett. - På den første saken kan du reklamere mot selger, du kan reklamere i 5 år. - Problemet ditt akkurat nå er at du ikke vet hva du skal reklamere på. - Hva gjorde selgeren når bilen stoppet? Du må vite hva som ble reparert og hva er evt feil nå? Eller ble den bra etter den siste gangen han hadde den inne? Når det gjelder sak nr 2 så er det mer uklart. - Er dette en som har reparert bilen din som privatperson? - Isåfall så må du rette et sivilt krav og evt ta han til forliksrådet. - Dersom han jobber i et firma som kjører for Viking ville jeg tatt det opp med disse. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Hvor kommer den garantien fra? Han har ikke skrevet noe om garanti? Uansett. - På den første saken kan du reklamere mot selger, du kan reklamere i 5 år. - Problemet ditt akkurat nå er at du ikke vet hva du skal reklamere på. - Hva gjorde selgeren når bilen stoppet? Du må vite hva som ble reparert og hva er evt feil nå? Eller ble den bra etter den siste gangen han hadde den inne? Når det gjelder sak nr 2 så er det mer uklart. - Er dette en som har reparert bilen din som privatperson? - Isåfall så må du rette et sivilt krav og evt ta han til forliksrådet. - Dersom han jobber i et firma som kjører for Viking ville jeg tatt det opp med disse. 1. Kan jeg reklamere etter ett år for en gammel brukt bil? Når bilen stoppet første gang hentet han bilen selv. Som jeg har skrevet, reparerte han ikke noe. Det er bare en sikring som stadig går. Men motorlampen som lyser kan føre til at jeg ikke får bilen EU godkjent, og problemet ligger der... Han hadde slettet feilkoden når jeg kjøpte bilen og hver gang jeg var hos ham for å klage og hver gang sa han at det var bare småfeil og jeg trenger ikke å være bekymret. Jeg ga opp etter 3 ganger jeg var hos ham. 2. Han er ikke privatperson. Jeg har tatt opp saken med viking flere ganger men fikk refundert kostnader for busstransport men ikke noe svar om saken. De kan likevel si at jeg ble enig å få bilen reparert hos ham. Anonymous poster hash: 01f2e...0a4 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hvor kommer den garantien fra? Han har ikke skrevet noe om garanti? Uansett. - På den første saken kan du reklamere mot selger, du kan reklamere i 5 år. - Problemet ditt akkurat nå er at du ikke vet hva du skal reklamere på. - Hva gjorde selgeren når bilen stoppet? Du må vite hva som ble reparert og hva er evt feil nå? Eller ble den bra etter den siste gangen han hadde den inne? Når det gjelder sak nr 2 så er det mer uklart. - Er dette en som har reparert bilen din som privatperson? - Isåfall så må du rette et sivilt krav og evt ta han til forliksrådet. - Dersom han jobber i et firma som kjører for Viking ville jeg tatt det opp med disse. 1. Kan jeg reklamere etter ett år for en gammel brukt bil? Når bilen stoppet første gang hentet han bilen selv. Som jeg har skrevet, reparerte han ikke noe. Det er bare en sikring som stadig går. Men motorlampen som lyser kan føre til at jeg ikke får bilen EU godkjent, og problemet ligger der... Han hadde slettet feilkoden når jeg kjøpte bilen og hver gang jeg var hos ham for å klage og hver gang sa han at det var bare småfeil og jeg trenger ikke å være bekymret. Jeg ga opp etter 3 ganger jeg var hos ham. 2. Han er ikke privatperson. Jeg har tatt opp saken med viking flere ganger men fikk refundert kostnader for busstransport men ikke noe svar om saken. De kan likevel si at jeg ble enig å få bilen reparert hos ham. Anonymous poster hash: 01f2e...0a4 1. Reklamasjonsfristen er 5 år. - Du har vel i prinsippet allerede reklamert, siden bilen har vært inne 3 ganger. - I prinsippet kan kreve kjøpet hevet dersom du har hatt bilen inne 3 ganger for samme feil og den fortsatt kommer tilbake (men hvorfor skulle bilen stoppe hvis det bare er småfeil som får motorlampen til å lyse?) 2. Viking er vel organisert slik at det både er Viking selv, og enkeltmannsforetak som representerer de. - Jeg forstår utifra det du skriver at dette er et større firma eller noen som er ansatt av Viking selv. - Spørsmålet om denne karen påtok seg å fikse bilen din som privatperson eller i regi av Viking gjenstår fortsatt. - Du bør kanskje fremsette et formelt krav om å få tilbakebetalt det du betalte for reparasjonen (enten det opprinnelige beløpet eller det du måtte betale for å få det reparert skikkelig) samt dekning av evt. ekstraugifter? Ps. Dette er kun (u)kvalifisert synsing fra min side, og jeg regner med det dukker opp noen som kan Jusen dukker opp her og kan si akkurat hvordan du bår gå frem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå