Gå til innhold

Havarikommisjonen: Liten sprekk i tannhjul utløste Turøy-ulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som skjer etter at tannhjulene feiler er at gearboksen stopper akslingen mens rotoren fortsetter å rotere. Lagret rotasjonsenergi i rotoren gjør at kreftene blir så store at et eller annet må gi etter, i dette tilfellet festene/ytterveggene. Samtidig vet vi at helikoptrene har et frihjul mellom gearboks og turbin. Dersom de istedet hadde hatt frihjul mellom rotor og gearboks så hadde rotoren fortsatt å rotere selv om akslingen i gearboksen stoppet. Da ville ikke rotoren falt av. Feil i gearboksen ville ikke lenger gi årsak til at rotoren faller av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...