Redaksjonen. Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Foreløpig rapport kommer i dag. Havarikommisjonen: Liten sprekk i tannhjul utløste Turøy-ulykken Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Det som skjer etter at tannhjulene feiler er at gearboksen stopper akslingen mens rotoren fortsetter å rotere. Lagret rotasjonsenergi i rotoren gjør at kreftene blir så store at et eller annet må gi etter, i dette tilfellet festene/ytterveggene. Samtidig vet vi at helikoptrene har et frihjul mellom gearboks og turbin. Dersom de istedet hadde hatt frihjul mellom rotor og gearboks så hadde rotoren fortsatt å rotere selv om akslingen i gearboksen stoppet. Da ville ikke rotoren falt av. Feil i gearboksen ville ikke lenger gi årsak til at rotoren faller av. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå