AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Begynte i en bedrift som driver innenfor bygg og anleggsbransjen for en måned siden. Jobben er svært hektisk og den involverer mye overtid. Nå lufter arbeidsgiver ideen om å få til en bonusordning i tillegg til timeslønnen. Har selv ikke snakket med arbeidsgiver om denne bonusordningen men hørt det via formannen på prosjektet jeg jobber på. Slik jeg forstår det har ikke arbeidsgiver kommet så langt som å innføre det, kun delt tanken med formannen min. Formannen tror det blir en bonus som blir utbetalt på slutten av året om bedriften går i pluss og når bedriften har tatt det dem skal ha. Saken er at jeg enda ikke har skrevet kontrakt og tror det kanskje vil være lurt at det står noe om denne bonusordningen i kontrakten min. Kan noen si hva konkret som bør stå i kontrakten ang. bonus? "Den ansatte vil få x% av overskuddet etter hvert år" elns....?? Hakke peiling. Noen som har vært borti slikt og vet hva som bør stå i kontrakten om dette? Anonymous poster hash: 8cb48...364 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Det er ikke spesiellt viktig at bonusordninger står i kontrakten spør du meg, men det er kanskje like greit å ta det med siden det ikke forandrer noenting. Det er bedrifter som ikke har bonusordning på papiret, men velger å gi som en fin overraskelse, noe jeg egentlig synes er bedre Endret 28. april 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Er vel kanskje litt viktigere å få kontrakt i utgangspunktet, enn det å få bonusordningen i kontrakten. Er vel ikke helt uvanlig å ha "bonus per bedriftens til en hver tids gjeldende bonusordning" i kontrakten, så står bonusordningen ett annet sted. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Det er veldig vanlig å ikke ta med bonusordning i kontrakten, fordi selskapet ønsker å ha fleksibilitet til å endre denne. Det er vanligvis denne fleksibiliteten som skiller bonus og grunnlønn. Endret 28. april 2017 av Herr Brun Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Vår bedrift er en av få som utbetaler bonus til oss dødelige (oss på gulvet) i byggebransjen. Våre montører har ikke bonus i sin kontrakt da dette ikke er individuelt men bonusen blir betalt ut til samtlige over hele linja. Kun avdelingsleder har kontraktfestet bonusordning men han går da også på fastlønn. På nyåret blir alle informert om fjorårets status etter at regnskapet er gjort opp og hvorvidt firma tar seg råd til å gi arbeiderne en påskjønnelse. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Som Herr Brun skriver så er det vanlig at slike bonuser kommer som i ett lønnsvedlegg ved siden av arbeidskontrakten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Ok. Takk for svar. Da orker jeg ikke spørre arbeidsgiver om at det skal stå noe i kontrakten om bonus Invader Zim: Hva slags montering var det? Lurer på om vi er i samme yrke. Anonymous poster hash: 8cb48...364 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå