swisher Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Hei, jeg signert nettopp en kontrakt med et plateselskap for å gi ut to utgivelser på spotify, apple music osv. Inntektene deler vi 50/50 og kontrakten varer 5 år På kontrakten sto det "the contract applies to all previously released releases as well as the releases which will be released during the contract period". Jeg trodde platekontrakten mente at jeg ville splitte inntektene jeg gjorde MED plateselskapet, ikke andre utgivelser jeg gjør med andre folk osv. Men der tok jeg feil. Det jeg da lurer på er om denne formuleringen er så åpen at om jeg eventuelt åpner en sak mot selskapet kan si at kontrakten ikke er spesifikk nok? Jeg vil nemlig ikke at de skal ha rettigheter på alt jeg gjør fremover. Takk Endret 27. april 2017 av swisher Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Vet ikke om du misforstår, men "the contract applies to all previously released releases" betyr jo at de skal ha penger for tidligere utvidelser, ikke fremtidige. De fremtidige gjelder frem så lenge kontrakten varer, ser ikke helt hvordan du kan mene dette er uspesifikt. 1 Lenke til kommentar
swisher Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Vet ikke om du misforstår, men "the contract applies to all previously released releases" betyr jo at de skal ha penger for tidligere utvidelser, ikke fremtidige. De fremtidige gjelder frem så lenge kontrakten varer, ser ikke helt hvordan du kan mene dette er uspesifikt. Jo den første delen er klar, men så står det "[...]as well as the releases which will be released during the contract period." Altså at han skal ha penger for låter jeg gir ut i en femårsperiode. Jeg tenkte at dette var utgivelser som jeg gjorde sammen med dette selskapet, ikke ALLE utgivelser generelt. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Vet ikke om du misforstår, men "the contract applies to all previously released releases" betyr jo at de skal ha penger for tidligere utvidelser, ikke fremtidige. De fremtidige gjelder frem så lenge kontrakten varer, ser ikke helt hvordan du kan mene dette er uspesifikt. Jo den første delen er klar, men så står det "[...]as well as the releases which will be released during the contract period." Altså at han skal ha penger for låter jeg gir ut i en femårsperiode. Jeg tenkte at dette var utgivelser som jeg gjorde sammen med dette selskapet, ikke ALLE utgivelser generelt. aha ja, jo det stemmer kan se at det kan misforstås, men er ikke dette ganske vanlig? Lenke til kommentar
swisher Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Jeg vet ikke om det er vanlig eller ikke. Problemet mitt er at jeg nå plutselig har fått en låt på en stor up n coming rappers album. Tidligere har jeg ikke tjent så mye, så da har det vært greit med en label som kan hjelpe meg. Men om de plutselig skal ta 50% av det jeg tjener med han rapperen blir jeg jammen pissed. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Det er ganske vagt formulert så jeg vet ikke helt om hele konteksten kommer med. Er det slik at kontrakten gjelder for de sangene du velger å lansere i samarbeid med dem eller gjelder det alt? De setningene inneholdt ikke noe ala, "all the content/music/? created by the artist" så det kan jo tolkes slik at det gjelder alle utgivelser du gjør sammen med selskapet, ikke alle utgivelsene dine. Lenke til kommentar
swisher Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 ah, ja det var det jeg håpet på å høre. vel, resten av konteksten går ut på at de distribuerer min musikk til alle mulige platformer, også deler vi inntektene 50/50. Men det står spesifisert at det gjelder utgivelser under mitt artistnavn. Nå har jeg snakket med manager til den andre artisten jeg har jobbet med, og han mener at kontrakten ikke vil gjelde for denne utgivelsen fordi den ikke går under mitt artistnavn. Noe som var betryggende Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Vil foreslå å lese kontrakten og stille slike spørsmål før du signerer neste gang, men det er helt vanlig med klausuler om eksklusivitet i slike avtaler, og det ville overraske meg om ikke plateselskapet betinget seg det som utgangspunkt. Om den aktuelle bestemmelsen er uklar eller ikke kommer an på hva som står i resten av kontrakten også. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Dette avhenger vel av hvem som er part i kontrakten, og hvem som har opphavsrett på sideprosjektene. Hvis kontrakten er spesifikt med band X, og du spiller inn noe med band Y, vil jeg påstå inntektene fra band Y kan holdes utenom. Hvis kontrakten er med deg personlig som artist, og du er rettighetshaver på din del av musikken til band Y, eller lønnet av band Y som artist vil jeg tro de har krav på 50% av din del av inntektene. Lenke til kommentar
swisher Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg fant også ut nå at jeg har signert at jeg har rettigheter på all musikken som de har gitt ut under mitt navn, men det er faktisk noen ting jeg ikke har rettigheter på. De sa at det var greit, men kan det være en gyldig grunn til å bryte kontrakten? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Opprinnelig vanhjemmel kan være hevingsgrunn ja. Men ikke om de i etterkant har akseptert det. 1 Lenke til kommentar
swisher Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Opprinnelig vanhjemmel kan være hevingsgrunn ja. Men ikke om de i etterkant har akseptert det. Altså at de som har de opprinnelige rettighetene har godtatt det? For tingen er at jeg har brukt samples uten rettigheter, men plateselskapet sa det var OK. Ikke de som har rettighetene på samples Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Det jeg da lurer på er om denne formuleringen er så åpen at om jeg eventuelt åpner en sak mot selskapet kan si at kontrakten ikke er spesifikk nok? Ja, det synes jeg. Tror du vil tape en eventuell rettssak. Lenke til kommentar
swisher Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Det jeg da lurer på er om denne formuleringen er så åpen at om jeg eventuelt åpner en sak mot selskapet kan si at kontrakten ikke er spesifikk nok? Ja, det synes jeg. Tror du vil tape en eventuell rettssak. du tror jeg kan bruke det mot dem, men at jeg vil tape allikavel? he he Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Opprinnelig vanhjemmel kan være hevingsgrunn ja. Men ikke om de i etterkant har akseptert det.Altså at de som har de opprinnelige rettighetene har godtatt det? For tingen er at jeg har brukt samples uten rettigheter, men plateselskapet sa det var OK. Ikke de som har rettighetene på samples Om den egentlige rettighetshaveren har gitt deg rettighetene, er naturligvis alt i orden. Jeg mente at hvis plateselskapet sier det er OK at du ikke har rettigheter, kan de ikke i etterkant heve kontrakten av denne grunnen. Men du kan jo få et problem om du får erstatningskrav hver gang musikken din spilles av. Det samme kan plateselskapet få, så det høres litt rart ut at de skal ha godtatt dette. 1 Lenke til kommentar
swisher Skrevet 12. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2017 takk for alle innspill. Jeg truet plateselskapet med å bare kutte ut hele artist-prosjektet, og da gikk de med på å skrive en ny kontrakt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå