AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Hei! Jeg bor i et hus som er eid av et utleierfirma, vi er fire personer som hver har vårt rom, samt fri bruk av fellesområdene (stue, bad, kjøkken). Ingen av oss kjente hverandre før vi flyttet. Utleier kom før jul og fortalte oss *muntlig* at de hadde solgt huset og ville helst at vi skulle flytte til en annen bolig (et annet hus) som de hadde tilgjengelig. Vi var alle på visning av dette nye huset og det var ikke av samme kvalitet som her vi bor nå, men leien skulle visst være den samme. Vi er alle studenter og jeg syntes det var greit nok siden det nye huset er mye nærmere skolen. Men ikke alle av oss ville flytte, og utleier ville ikke gjennomføre flyttingen uten at alle var med. Dette var angivelig fordi de ikke kunne nekte oss å bo i dette huset. Den nye eieren akter ikke å leie ut noen del av boligen, da de vil bo her selv. Kontraktene våre er tidsbestemte, det vil si at vi har tre år på kontrakten, og denne kan kun sis opp i april. Etter oppsigelse i april har vi 3,5 mnd oppsigelse fram til august. Vi flyttet alle inn rundt august 2016. Nå er det 27. april, og jeg er veldig usikker på hva som kan skje. Jeg vil ringe utleier og spørre hva planen er, men jeg vil skaffe så mye juridisk informasjon som mulig før jeg begynner å prate med dem. Siden de ikke har kontaktet meg ang kontrakten, antar jeg at de har planer om å bare la kontrakten løpe sin gang, og bare flytte meg til denne nye boligen i to år til mine tre år har gått ut. Jeg kan så klart si opp kontrakten nå og prøve å finne en billigere/bedre bolig mot skolestart i august, men da risikerer jeg å få dårligere utleiere, eventuelt en dyrere og dårligere bolig. Men hva skjer dersom jeg ikke gjør noe, og ikke bruker min sjanse til å si opp nå? Når sommeren kommer, og de nye eierene overtar huset, kan utleier bare "tvangsflytte" meg til en ny bolig? Hva om det ikke er samme bolig som jeg så på? Burde ikke utleier si meg opp nå, og tilby en ny kontrakt med den andre boligen? Ingen kommunikasjon så langt har vært skriftlig, og all muntlig info har vært gitt ved at en representant har uanmeldt stukket innom huset og gitt info til de som var hjemme. Dette virker litt useriøst for meg, men siden dette er første gangen jeg har med "proffe" utleiere å gjøre, vet jeg ikke hva som er lov og ikke lov. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: 82539...3c7 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Ny eier av huset går inn som utleier i den kontrakten dere har nå. Sånn sett forandrer ingen ting seg. Dersom dere har en gyldig tidsbestemt kontrakt som utløper i august, kan utleier bare be dere om å flytte da. Dette trenger han ingen nærmere begrunnelse for å gjøre . Dere hadde avtale om leie en periode, nå er perioden over. Dersom ny utleier har tenkt å benytte seg av hele boligen selv, er dette i seg selv en gyldig grunn til å si opp leieavtalen, enten den er tidsbestemt eller ei. Den må da sies opp med normal frist, typisk tre måneder. At utleier prøver å tilby et alternativt sted å bo, må sees på som en ekstratjeneste av utleier. Hvorvidt dere tar i mot tilbudet er opp til dere. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Dersom dere har en gyldig tidsbestemt kontrakt som utløper i august, kan utleier bare be dere om å flytte da. Dette trenger han ingen nærmere begrunnelse for å gjøre . Dere hadde avtale om leie en periode, nå er perioden over. TS skriver at kontrakten er tidsbestemt på 3 år og at de flyttet in i august 2016. Perioden er altså ikke over før august 2019. Dersom ny utleier har tenkt å benytte seg av hele boligen selv, er dette i seg selv en gyldig grunn til å si opp leieavtalen, enten den er tidsbestemt eller ei. Nei, dersom utleier skal benytte boligen selv så kan utleieren si opp leiekontrakten i samsvar med det som er avtalt i leiekontrakten. Betingelsene i kontrakten settes altså ikke tilside dersom utleieren skal bruke boligen selv. Endret 28. april 2017 av mobile999 3 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Satser på at Krikkert eller Herr Brun kommer inn og kan svare på dette: Vil dette her si at de som har kjøpt huset faktisk ikke kan flytte inn før August 2019? Eller har de muligheten til å si opp i Aril 2018? (siden de antaglig ikke sier opp TS nå i 2017) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Vil dette her si at de som har kjøpt huset faktisk ikke kan flytte inn før August 2019? Eller har de muligheten til å si opp i Aril 2018? (siden de antaglig ikke sier opp TS nå i 2017) Det er avhengig av den faktiske formuleringen om adgangen til oppsigelse i leieavtalen. Det er fullt mulig for utleier å avtale bort sin oppsigelsesmulighet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 I kontrakten står det at det foreligger gjensidig oppsigelsesadgang i april måned, hvor så den 3,5 mnd lange oppsigelsesfristen starter ved aprilmånedens slutt. Dette kan vel da bety at hvis ingen sier meg opp innen 1. mai, kan jeg hvis jeg vil, bli boende helt til april til neste år? Siden kontrakten og dens ordlyd forblir gjeldende overfor den nye eieren? Ikke at jeg har tenkt det da, hvis den nye eieren ikke vil ha meg der så vil jo jeg være så behjelpelig som jeg kan. Anonymous poster hash: 82539...3c7 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 I kontrakten står det at det foreligger gjensidig oppsigelsesadgang i april måned, hvor så den 3,5 mnd lange oppsigelsesfristen starter ved aprilmånedens slutt. Det betyr at hvis leiekontrakten ikke sies opp innen 1. mai, så løper leiekontrakten minst til april neste år + 3,5 måned oppsigelsestid, dvs i august. Hvor behjelpelig du ønsker å være ellers er helt opp til deg selv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Her har jeg ikke inntrykk av at dette er en profesjonell utleier... Selger boligen under ett år etter at man har inngått treårige leieavtaler på den? Virkelig? Utleier har ingen ensidig rett til å overføre leietakerne til et nytt leieobjekt. Det krever leietakernes samtykke. Utleier bryter her leieavtalen med deg ved å selge leieobjektet, jf. husleieloven § 5-1 første ledd. Dette vil kunne være grunnlag for å heve leieavtalen etter husleieloven § 5-7 jf. § 2-12. Årsaken til at utleier ikke har sagt deg opp er fordi utleier ikke kan. Dersom kjøper kjenner eller burde kjent til den tidsbestemte leieavtalen, så vil kjøper måtte respektere denne i samme utstrekning som om han hadde inngått avtalen selv, jf. tinglysningsloven § 21. Kjenner kjøperen ikke til leieavtalen, og han heller ikke burde gjort det, kan han si opp bruksretten din med tre måneders varsel, jf. tinglysningsloven § 22. Hvorvidt ny eier kan si deg opp ved overtakelse eller i april neste år kommer altså an på vedkommendes kunnskap om leieavtalen. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Utleier sendte meg en epost i forigårs med en oppsigelse. I denne sto det at oppsigelsen går til 15.08.17 (som er riktig etter avtalen), samt at grunnen var salg av boligen. Iflg kontrakten burde den vel være grei, mtp at det står at det er gjensidig anledning til oppsigelse i hele april måned? Hvis ikke, kan jeg kreve å bryte forholdet når jeg selv ønsker, f.eks om jeg finner et nytt sted å bo og ikke vil betale leie hos både den gamle og den nye utleieren? Anonymous poster hash: 82539...3c7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Krikkert: Husleielovens § 9-3 begrenser muligheten til å inngå tidsbestemte avtaler av kortere varighet enn 3 år. Vil ikke det si at avtalen i utgangspunktet varer fram til 15. august 2019? Ellers så høres det noe rotete ut fra utleiers side. Kan det etter siste ledd i samme paragraf bety at avtalen er å anse som tidsubestemt? Kan kjøper stille regresskrav til selger for å ha holdt tilbake informasjon om lekekontrakten, hvis han ikke kjente til at den var tidsbestemt? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Utleier sendte meg en epost i forigårs med en oppsigelse. I denne sto det at oppsigelsen går til 15.08.17 (som er riktig etter avtalen), samt at grunnen var salg av boligen. Iflg kontrakten burde den vel være grei, mtp at det står at det er gjensidig anledning til oppsigelse i hele april måned? Ja, det høres ut som om dette er gjort korrekt. Salg av boligen vil etter min mening vanligvis være en "saklig grunn" til oppsigelse, jf. husll. § 9-5(2)(d). ..., kan jeg kreve å bryte forholdet når jeg selv ønsker, f.eks om jeg finner et nytt sted å bo og ikke vil betale leie hos både den gamle og den nye utleieren?Nei. (Vanligvis er det litt slingringsrom her fordi du eller utleier kan skaffe en ny leier, men hvis boligen skal selges går antakelig ikke det. Det måtte eventuelt være hvis noen trengte korttidsleie og utleier gikk med på framleie.) Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Krikkert: Husleielovens § 9-3 begrenser muligheten til å inngå tidsbestemte avtaler av kortere varighet enn 3 år. Vil ikke det si at avtalen i utgangspunktet varer fram til 15. august 2019? Ellers så høres det noe rotete ut fra utleiers side. Kan det etter siste ledd i samme paragraf bety at avtalen er å anse som tidsubestemt? Kan kjøper stille regresskrav til selger for å ha holdt tilbake informasjon om lekekontrakten, hvis han ikke kjente til at den var tidsbestemt? Avtalen har 3 års varighet, ref. første post, så den er nok innafor. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Men da tror jeg at jeg har fått svar på det jeg lurte på Takker alle sammen for svar! Anonymous poster hash: 82539...3c7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå