Gå til innhold

Denne teknologien gjør at et batteri kan lade 1000 ganger raskere enn i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg uansett ikke tid til verken dobesøk eler pølse når jeg fyller bensin/diesel. Den aktiviteten krever at jeg står ved bilen.

 

Men seriøst: Hvorfor krever det en helt spesiell type infrastruktur å lade et 1Kg batteri med 500KA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir virkelig imponert dersom de bruker denne teknologien til å hente strøm fra lyn :mrgreen:

 

Har ingenting for seg. Lyn har ekstreme strømstryker, men variheten er så kort at energimengden er ganske liten. (Og selv om det er geografisk mulig å bygge "lynkraftverk" på steder det lyner mye vil det være nødvendig med så gigantiske konstruksjoner at det umulig kan bli lønnsomt)

 

En annen ting; Ett batteri som kan lade med 500.000A er kun en teorietisk sak. Det er helt umulig, med dagens teknologi, å overføre så høye strømmer. Allerede nå er vi gaske nære teknologiske/praktiske begrensinger på hvor mye effekt som lar seg overføre i en kabel (fra en ladestasjon til en bil)

 

Men for all del; konsepter som er forsket fram her vil helt klart kunne bidra til bedre celler, og lavere ladetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg uansett ikke tid til verken dobesøk eler pølse når jeg fyller bensin/diesel. Den aktiviteten krever at jeg står ved bilen.

 

Men seriøst: Hvorfor krever det en helt spesiell type infrastruktur å lade et 1Kg batteri med 500KA?

 

Fordi; en kabel som skal ovføre 500 000A vil bli varmet opp av millioner av watt, nok til fordampe alle kjente materialer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg uansett ikke tid til verken dobesøk eler pølse når jeg fyller bensin/diesel. Den aktiviteten krever at jeg står ved bilen.

 

Men seriøst: Hvorfor krever det en helt spesiell type infrastruktur å lade et 1Kg batteri med 500KA?

 

Fordi; en kabel som skal ovføre 500 000A vil bli varmet opp av millioner av watt, nok til fordampe alle kjente materialer.

Men det er derfor vi transformerer spenningen opp i nettet slik at vi ikke trenger å overføre 500KA i det som kalles infrastrukturen.

 

Og bilen trenger ikke tilkobles via en kabel det siste stykket. Solide strømskinner som skyves opp under bilen i noen solide kontaktpunkter i kombinasjon med høy spenning bør kunne få grei fart på ladingen.

Lenke til kommentar

Selv om dette gir mulighet for lading 1000 ganger så raskt som i dag, så trenger man jo ikke nødvendigvis gjøre nytte av hele summen. Om ferger/biler/lastebiler/busser kan lades 2-10 ganger raskere enn i dag vil det ha ekstremt mye å si. -Men det krever også 2-10 ganger så tykke kabler de siste meterne hvor strømmen mellomlagres og inn til batteriet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Vi tror ikke elbiler er målet for slike batterier. De trenger flere Ah fremfor raskere lading."

 

Det er bra vi har et alternativ slik at all transport kan foregå uten lokal forurensning, til et rimligere pris enn bensin/diesel i dag.

 

 

""Det tar bare litt tid."

 

Vi har jo ikke det. Hydrogen er ekstremt dårlig utbygget og lite tilgjengelig. Ren strøm er derimot veldig lett tilgjengelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...