Gå til innhold

Venezuela: Et bevis på at sosialisme ikke fungerer?

123 stemmer

1. 1. Fungerer sosialisme?

• Ja, sosialisme fungerer alltid. Venezuela er derfor ikke sosialistisk.
      15
    • Ja, i moderat grad. Går det for langt så får man Venezuela.
      48
    • Nei. Kapitalisme er alltid bedre.
      60

Anbefalte innlegg

Nyinnvalgte Ilhan Omar fra Minnesota grillet i går USAs overordnede for Venezuela-operasjonen, den kjente krigsforbryteren Elliott Abrams. En fryd å se på, om man er blant dem som ikke heier på imperiet:

Dette må være noe av det sykeste jeg har sett. Denne krigsforbryteren er altså USAs mann til å håndtere situasjonen i Venezuela?

Ingen har påstått at landet har ført en forsvarlig pengepolitikk under Maduro. Men det betyr ikke at det ikke er økonomiske sanksjoner mot landet, slik en FN-rapport basert på undersøkelser fra 2017 fastslår. Dessuten boycotter jo USA nå olje fra Venezuela. Blokkade er kanskje for sterkt ord, men USAs politikk mot landet er svært mangefasettert, så som oppsummering er det ikke direkte upresist.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/venezuela-us-sanctions-united-nations-oil-pdvsa-a8748201.html

Men hvilke sanksjoner var det som rammet landets økonomi før 2018/2019?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde ikke Venezuela lavere fattigdom og kraftig økonomisk vekst under Chavez?

Som alle andre land i Sør Amerika så opplevde de lavere fattigdom og økonomisk vekst i perioden 2001 til 2008. Venezuela hadde også fordelen at dette var midt under en oljeboom og allikavel var veksten lavere enn mange andre land i Sør Amerika. Siden 2008 så har fattigdomen økt til ektreme nivåer, mens resten av sør amerika har fortsatt å redusere sin fattigdom.

At noen kan sitte her og forsvare Maduro er for meg en gåte. Maduro er en brutal diktator som lar folket sulte og dø, mens han og hans nærmeste lever i luksus. Han har knust demokratiet, skapt hyperinflasjon, han har gjort Venezuela til en narkostat og han har skapt en flyktningbølge som rammer resten av Sør Amerika. Hvordan kan noen forsvare en slik person?

Men det var mange som forsvarte Stalin, Pol Pot og Mao når de holdt på som verst, så det burde ikke være overaskende at noen vil komme til å forsvare Maduro. Vi får se hvor mange som blir drept av sosialismen denne gangen.

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som alle andre land i Sør Amerika så opplevde de lavere fattigdom og økonomisk vekst i perioden 2001 til 2008. Venezuela hadde også fordelen at dette var midt under en oljeboom og allikavel var veksten lavere enn mange andre land i Sør Amerika. Siden 2008 så har fattigdomen økt til ektreme nivåer, mens resten av sør amerika har fortsatt å redusere sin fattigdom.

Økonomisk vekst medfører ikke automatisk nedgang i fattigdom. Men kilde?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

At noen kan sitte her og forsvare Maduro er for meg en gåte. Maduro er en brutal diktator som lar folket sulte og dø, mens han og hans nærmeste lever i luksus. Han har knust demokratiet, skapt hyperinflasjon, han har gjort Venezuela til en narkostat og han har skapt en flyktningbølge som rammer resten av Sør Amerika. Hvordan kan noen forsvare en slik person?

Men det var mange som forsvarte Stalin, Pol Pot og Mao når de holdt på som verst, så det burde ikke være overaskende at noen vil komme til å forsvare Maduro. Vi får se hvor mange som blir drept av sosialismen denne gangen.

Har du ikke skjønt det enda?

Folk sulter i et frodig land med enorme naturressurser, USA sin skyld.

Diktatoren fengsler opposisjonspolitikere og lar dem ikke få lov til å delta i valg, USA sin skyld.

Diktatoren dikterer prisen på enkelte varer slik at det det ikke lengere er mulig å produsere uten store tap og produksjonen går ned, USA sin skyld.

Diktatoren stopper eller destruerer nødhjelp sendt til landet, det er fordi maten er forgiftet og hjelpen bare er propaganda for USA.

Paramilitære grupper dreper opposisjonelle, USA sin skyld.

Millioner flykter fra diktatoren, USA sin skyld.

De printer bare mere penger når det er varemangel og får hyperinflasjon, USA sin skyld.

For enkelte kan ikke diktatoren gjøre noe galt. Alt er uansett USA sin skyld.

Endret av robertaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hindrer de all nødhjelp, eller kun nødhjelp fra USA?

Og hvem står bak nødhjelpen fra USA? Er det de samme som brukte "nødhjelp" som cover for å sende inn våpen i andre land for å skape væpnet konflikt der?

Ja. Elliott Abrams, f.eks tidligere involvert med «nødhjelp» i Iran/Contra-skandalen. Ikke så rart at man blir skeptisk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/verden/i/oRqK0K/Journalistene-viste-Maduro-film-av-innbyggere-som-lette-etter-mat-i-soppelet-Da-brastoppet-intervjuet

"Journalistene viste Maduro film av innbyggere som lette etter mat i søppelet. Da bråstoppet intervjuet.

Journalistene fra den amerikanske tv-kanalen sier at de ble anholdt og fikk konfiskert utstyret etter intervjuet med Venezuelas president Nicolás Maduro."

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette må være noe av det sykeste jeg har sett. Denne krigsforbryteren er altså USAs mann til å håndtere situasjonen i Venezuela?

Det stemmer. Det kan jo ved første øyekast virke litt utrolig at USA anvender en slik dømt kjeltring for å utføre enda flere forbrytelser, siden det er dårlig for regimets ansikt utad. Sannheten er vel at regimet er i ferd med å gå tom for folk som har nok hode og nok fravær av hjerte til å utføre jobben, noe som gjør at sumpkongen Trump må grave litt ekstra dypt i boksen. Tidligere oberst og UD-topp Larry Wilkerson fikk avsmak for UDs løgner og begynte å undervise på universitetet i stedet:

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så da brenner Venezuela like godt nødhjelpen istedenfor å la den slippe inn.

Vanvittig.. Nå bør hæren snart gripe inn.. Men jeg er svært skeptisk til USAs vilje til å støtte et kupp. Det er overhode ikke greit at USA og andre vestlige land blander seg inn i Venezuelas innenrikspolitikk. 

Lenke til kommentar

Det dreier seg ikke om ekte nødhjelp i følge FN og Røde kors.

Wow, hvordan klarer du finne så ekstreme og upålitelige kilder på nettet? De påstår at det ikke finner fnugg av bevis for valgfusk til tross for fengslede opposisjonspolitikere som ikke fikk stille i valget og at de største internasjonale organisasjonene allerede før valget konkluderte med at det ikke var noen vits i å sende valgobservatører til et så rigget valg.

Kilden bruker også "Bolivar project" som et kodeord for diktatur.

Og det var altså ikke ekte nødhjelp bare fordi det kom fra USA.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, hvordan klarer du finne så ekstreme og upålitelige kilder på nettet? De påstår at det ikke finner fnugg av bevis for valgfusk til tross for fengslede opposisjonspolitikere som ikke fikk stille i valget og at de største internasjonale organisasjonene allerede før valget konkluderte med at det ikke var noen vits i å sende valgobservatører til et så rigget valg.

Kilden bruker også "Bolivar project" som et kodeord for diktatur.

Og det var altså ikke ekte nødhjelp bare fordi det kom fra USA.

Venezuelanalysis.com er en kjent kilde for de som støtter regimet i Venezuela. 

Den er laget av Gregory Wilpert som er en produsent i "The real news network" og som har vært direktør for TeleSur. Han er gift med Carol Delgado Arria som jobbet for Hugo Chavez. 

De som stoler på denne kilden, kan like så godt hente sin informasjon fra Maduro direkte.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Venezuelanalysis.com er en kjent kilde for de som støtter regimet i Venezuela. 

Den er laget av Gregory Wilpert som er en produsent i "The real news network" og som har vært direktør for TeleSur. Han er gift med Carol Delgado Arria som jobbet for Hugo Chavez. 

De som stoler på denne kilden, kan like så godt hente sin informasjon fra Maduro direkte.

Kildene mine er som vanlig utmerkede, alle som sier noe annet er de facto imperiets nyttige idioter. Men for at du skal bli litt mer i tvil om din egen fastlåste posisjon, får jeg nedlate meg til å sitere tre kilder på akkurat samme sak som du muligens vil ha større problem med å gå til usaklige ad hominem angrep mot: FNs egne hjemmesider, Røde kors' egne hjemmesider og PBS.

Og så et intervju med FNs spesialutsending til Venezuela, for å undersøke om det faktisk er en humanitær krise:

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så et intervju med FNs utsending til Venezuela, for å undersøke om det faktisk er en humanitær krise:

Du er klar over at "Empire files" er en del av "The real news network" og derfor har veldig liten troverdighet?

Har du noen kilder som ikke er relatert til propagandister for diktaturer slik som Gregory Wilpert eller Abby Martin?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kildene mine er som vanlig utmerkede, alle som sier noe annet er de facto imperiets nyttige idioter. Men for at du skal bli litt mer i tvil om din egen fastlåste posisjon, får jeg nedlate meg til å sitere tre kilder på akkurat samme sak som du muligens vil ha større problem med å gå til usaklige ad hominem angrep mot: FNs egne hjemmesider, Røde kors' egne hjemmesider og PBS.

Dine kilder er like utmerkede som GlobalTimes for Kina og RT for Russland.

Ellers tok jeg en titt på de nye kildene dine, og de bekrefter ikke påstanden din at det ikke er ekte nødhjelp.

Ms. DiCarlo noted that supplies sent by Russia and China have entered the country, in coordination with the Venezuelan Government, to be “distributed to those in need.” However, food and medical supplies stockpiled by the United States and other countries at the Colombian and Brazilian borders, have been blocked from entering the country by Venezuelan authorities.

https://news.un.org/en/story/2019/02/1033612

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dine kilder er like utmerkede som GlobalTimes for Kina og RT for Russland.

Ellers tok jeg en titt på de nye kildene dine, og de bekrefter ikke påstanden din at det ikke er ekte nødhjelp.

https://news.un.org/en/story/2019/02/1033612

FN og Røde kors bekrefter at "nødhjelpen" fra USA har politikk som motivasjon, noe som var poenget mitt og poenget i den kilden som du hadde så fryktelig mye imot, da den ikke er eid av vestlig finanselite.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

FN og Røde kors bekrefter at "nødhjelpen" fra USA har politikk som motivasjon, noe som var poenget mitt og poenget i den kilden som du hadde så fryktelig mye imot, da den ikke er eid av vestlig finanselite.

Det var ikke hva du skrev. Du sa at nødhjelpen ikke var ekte. 

USA ønsker at nødhjelpen skal administreres av Guaido og ikke Maduro, fordi de anser Guaido som Venezualas legitime president og de stoler ikke på Maduro. Det er på grunn av politikk, men det betyr ikke at nødhjelpen ikke er ekte.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...