Gå til innhold

Venezuela: Et bevis på at sosialisme ikke fungerer?

123 stemmer

1. 1. Fungerer sosialisme?

• Ja, sosialisme fungerer alltid. Venezuela er derfor ikke sosialistisk.
      15
    • Ja, i moderat grad. Går det for langt så får man Venezuela.
      48
    • Nei. Kapitalisme er alltid bedre.
      60

Anbefalte innlegg

Man har ikke bruk for noe som avhenger av at folk lever. For at politi og rettsvesen skal ha noen funksjon så må det finnes levende mennesker. Og da må nødvendigvis retten til liv være der, og da kreves et helsevesen for alle.

Så hvis det finnes ingen offentlige helsevesen så vil alle dø? For majoriteten som ikke dør så vil politi og rettsvesen ha en funksjon.

Igjen, hvorfor kommer du med absurde uttaelser? Er det fodi du ikke klarer å innrømme at du tok feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er fra sommeren 2017, men det er vel ingen grunn til å tro at veldig mye har forandret seg på 18 mnd.

Reportasjen gir inntrykk av at alt hadde vært bra i Venezuela om det ikke hadde vært for at opposisjonen, med økonomisk støtte utenfra, hadde sabotert landet. Det er selvsagt veldig langt fra virkeligheten.

I alle land med store konflikter så er det små grupper på begge sider som gjør ting de ikke burde ha gjort, men mediene forteller bare om en av disse sidene, alt etter hvem de støtter. I de fleste vestlige medier sier de lite om de aksjonene som ble vist i denne reportasjen.

I helgen var jeg i Toulouse hvor det var store demonstrasjoner. En liten gruppe knuste mange minibaner og flere banker. Politiet skjøt på demonstrantene og de brukte noe som helt tydelig var for voldelige midler mot ubevepnede demonstranter. Mediene både i Frankrike og Norge rapporterer om knusingen og beskriver det som om politiet kun brukte tåregass, men sier ikke noe om hvor mange som faktisk ble skutt av politiet. Mange gikk rundt med bilder av folk skutt av politiet lørdagen før og på søndag var besteforeldre ute og demonstrerte med bilder av familiemedlemer som politiet hadde skutt dagen før. Det var det veldig lite om i media.

Som sagt klarer media ofte ikke gi et balansert bilde av det som skjer, men det er uansett ikke demonstrasjonene som er årsak til alle problemene i Venezuela. Demonstrasjonene er kun et symptom.

Lenke til kommentar

Du mener vel litt mindre ille?  Og fortsatt ikke så stabilt?

Mente nok mer et steg i rett retning, ikke at alle problemer var løst ja. Det er alltid bedre å ha makten i et folkevalgt parlament enn hos en president.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådens emne er Venezuela ... da fremstår det som relevant at Staten bruker vold (Politiet) mot sine motstandere.

Men du skrev ikke en generell kommentar om tråden, du brøt inn i en diskusjon med et bestemt tema. Det eneste du gjorde var altså å sabotere med anti-stat-spam og løgn som vanlig.

Lenke til kommentar

Så hvis det finnes ingen offentlige helsevesen så vil alle dø? For majoriteten som ikke dør så vil politi og rettsvesen ha en funksjon.

Igjen, hvorfor kommer du med absurde uttaelser? Er det fodi du ikke klarer å innrømme at du tok feil?

Nei, alle vil ikke dø, men flere vil dø og dermed vil de ikke ha bruk for hverken politi eller domstol. Liv er grunnlaget for alt, og helsevesen beskytter liv.

Lenke til kommentar

Problemene i Venezuela er skapt av president Maduros regime. Blir de kvitt hans styre og får makten over på parlamentet så er det meste på rett spor igjen.

Mulig han har en del av skylden, men tror du virkelig ikke dumping av oljepris fra USAs allierte Saudi-Arabias side, kombinert med økonomiske sanksjoner (på hvilket grunnlag?), har noe å si?

Lenke til kommentar

Mulig han har en del av skylden, men tror du virkelig ikke dumping av oljepris fra USAs allierte Saudi-Arabias side,

Jeg aner ikke om du skjønner hvor fjernt dette høres ut. Saudi-Arabia prøver som alle oljeproduserende land å maksimere sine inntekter. Da de har lav produksjonskost og store reserver er det ikke i deres interesser at oljeprisen over sikt holder seg høy slik at dyrere prosjekter slik som ojlesand og skiferolje i USA ikke kan ta over for mye av markedet. Det er altså i deres interesse å holde produksjonen så høy at prisen ikke blir for høy. Dette krangler de jevnlig om i OPEC.

At Saudi-Arabia skulle la hvem USA er uenige med styre deres politikk for oljeutvinning som står for 90% av deres eksport er fjernere enn du antagelig skjønner.

kombinert med økonomiske sanksjoner (på hvilket grunnlag?), har noe å si?

Nå er det veldig naturlig at selskaper holder seg unna Venezuela siden de har beslaglagt eiendommer og nekter betale det de skylder en rekke selskaper.

I 2011 kalte Chavez Obama "A clown, an embarrassment, and a shame to Black People" da Obama kritiserte hans samarbeid med Cuba og Iran.

Obama innførte i 2014 "Venezuelan Human Rights and Democracy Protection Act" og "Venezuela Defense of Human Rights and Civil Society Act of 2014" grunnet behandlingen av opposisjonelle og konfiskeringen av privat eiendom, inkludert den til selskaper fra USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig han har en del av skylden, men tror du virkelig ikke dumping av oljepris fra USAs allierte Saudi-Arabias side, kombinert med økonomiske sanksjoner (på hvilket grunnlag?), har noe å si?

Problemene har veldig lite med oljepris og sanksjoner å gjøre. Hovedproblemet er det styret som har vært av økonomien. Og spesielt da innføring av maks priser, hindringer for privat virksomhet og valuta politikk ut av kontroll.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Videoen forklarer situasjonen i Venezuela i dag, i grove trekk.

Dette er et diskusjonsforum, ikke et sted linking av propagandavideoer hvor at man ikke engang klarer forklare hva de snakker om... og kanskje heller ikke har sett videoen selv.

Ja, jeg har faktisk her på forumet sett folk linke videoer som faktisk argumenterte for det stikk motsatte av hva de trodde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et diskusjonsforum, ikke et sted linking av propagandavideoer hvor at man ikke engang klarer forklare hva de snakker om... og kanskje heller ikke har sett videoen selv.

Ja, jeg har faktisk her på forumet sett folk linke videoer som faktisk argumenterte for det stikk motsatte av hva de trodde.

Jeg ser for tiden svært mange slike videoer og gjenposter kun de jeg kan stå for selv. Jeg bidrar altså til folkeopplysning. Om du mener at noe av innholdet i videoen er feilaktig, foreslår jeg at du begrunner meningen din og forklarer hvorfor.

En plan fra USSOUTHCOM er lekket på nett, så du kan jo kanskje dobbeltsjekke med denne.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

En plan fra USSOUTHCOM er lekket på nett, så du kan jo kanskje dobbeltsjekke med denne.

Den ser ut til å være skrevet av en spansk talende person, hvilket tyder på at den ikke er skrevet av KW Tidd

https://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_W._Tidd

Ett av uttrykkene som klart tyder på dette er på side 2:

"The time has come to." Hvilket er meningsløst på engelsk (medmindre det har kolon isteden for punktum, og følges av en liste).

På spansk derimot er der ett fast uttrykk som er "¡La hora ha llegado!" som lett kan feiloversettes til overstående, og som passer inn i sekvensen av utsagn.

Faste uttrykk er som kjent svært vanskelige å oversette, og her levner dette uttrykket liten tvil om at dette dokumentet enten ble skrevet på spansk og deretter oversatt til Engelsk, eller skrevet på engelsk av noen med spansk som sitt morsmål.

Den har videre mange andre skrivefeil som lett kan komme fra spansk.

- ... the purchasing power of its national currency is in a constant downfall.

- Securing he the present-day dictator's irreversible deterioration

- ... if the crisis does not make the dictatorship to collapse, ...

- Information Strategie

- A illegitimate

- Claiming, through that mass-media, the need ...

- Promoting the request of the dispatch of a UNO military force ...

Der er mange flere, men disse er de mest tydelige etter EN gjennomlesning.

Det utelukker desverre Mr Tidd, som er lingvsist (Fransk).

Videre beskriver dokumentet ganske greit det meste av problemer som eksisterer i Venezuela ... som målsettninger for USA, dog uten en eneste konkret handling som beskriver HVORDAN USA skulle få til slikt. Amerikanske forsvaret er vanligvis mer interessert i handlinger enn målsettninger, ettersom sistnevnte kommer fra politisk hold.

Hvem er det som hevder at USA står bak alt som har gått galt i Venezuela eller i Cuba? Mistanken er sterk for at de samme har skrevet dette. Jeg tipper det er skrevet i Cuba.

Hvem er dette skrivet ment for da ... vel det ser ut som om det stort sett har fått omtale på alt-left ... trekk deres egne konklusjoner.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg ser for tiden svært mange slike videoer og gjenposter kun de jeg kan stå for selv. Jeg bidrar altså til folkeopplysning. Om du mener at noe av innholdet i videoen er feilaktig, foreslår jeg at du begrunner meningen din og forklarer hvorfor.

Jeg kommenterer på de påstandene du har klart presentere og underbygge her, og det er pent lite. Å linke til lange propagandavideoer bidrar lite til diskusjonen.

Du kan jo selv sjekke denne og begrunne og forklare om du mener det som jeg linker til her er feilaktig:

http://lmgtfy.com/?q=how+maduro+destroyed+venezuela

"Lekket" er nok helt feil ord her. Dette ser ut som en amatørmessig forfalskning som ser ut til å ha vært laget på gutterommet av en antagelig spansktalende fjortis og ikke noe en gammel byråkrat ville skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...