Gå til innhold

Venezuela: Et bevis på at sosialisme ikke fungerer?


  

123 stemmer

  1. 1. Fungerer sosialisme?

    • Ja, sosialisme fungerer alltid. Venezuela er derfor ikke sosialistisk.
      15
    • Ja, i moderat grad. Går det for langt så får man Venezuela.
      48
    • Nei. Kapitalisme er alltid bedre.
      60


Anbefalte innlegg

Vedder på at @Dufen er hinduist og sier til barna sine at om de gjør noe galt så blir de født i Venezuela neste liv :p

 

Eneste grunnen jeg finner til at de kan fortjene det hvertfall. 

 

Elsker og hvordan alle bare lett ignorerer hvordan alle landene rundt Venezuela har så mye problemer med narkokarteller og korrupsjon at ingen av dem fungerer skikkelig, selv om de styres helt annerledes og ikke sosialistisk.

Styres, men ikke sosialistisk(to sider av samme 'shit')? Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva som skjer med land i Latin-Amerika som har tilknytning til Vesten? CIA kommer, backer en grusom diktator. Han tar over. United Fruit kommer og tar over alle banene, og så kaller de det bananrepublikk. Så kommer amerikanske oljeselskaper og tar oljen. Og så lenge diktatoren og eliten får sine penger bryr de seg ikke om landet er fattig. På den andre siden sitter narkokartellene og dyrker narkotika og selger til Vesten, men hvem bryr seg så lenge de ikke rører hverken banene, olje eller diktatorpalass? Så Latin-Amerikas møte med vesten har vært litt....uheldig. Forresten er nesten alle som bor der av vestlig opphav, men la oss bare ignorere det for å gjøre ting lettere.

 

Og noen skulle jo trodd at korrupsjon, diktatorer, narkokarteller og slikt var grunnene til problemer i Latin-amerika, men det er nok helt rett i at problemet er sosialisme. Også i alle landene som ikke har sosialisme. Som har akkurat de samme problemene. Men hva vet vel jeg....

 

Du linket en liste over land med veldig høy HDI, men du forteller meg at du ikke klarer å finne noen ikke-vestlige som heller ikke har mye olje? Det er jo 5 land på topp 20 ? Så du bare beviser det jeg sier? Jeg ser ikke helt hva du vil frem til her med at det skal være et bevis for det du sier?

 

Jeg er ikke helt sikkert på hvordan det faktum at et land styres er det samme som at det er sosialistisk. Om et land ikke styres, er det jo ikke et land..... Så som sagt la oss bare ignorere dette lille logiske bruddet om at alle problemer er knyttet til sosialismen. Og Venezuela var jo tross alt et paradis på jord før sosialismen/kommunisme, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hva som skjer med land i Latin-Amerika som har tilknytning til Vesten? CIA kommer, backer en grusom diktator. Han tar over. United Fruit kommer og tar over alle banene, og så kaller de det bananrepublikk. Så kommer amerikanske oljeselskaper og tar oljen. Og så lenge diktatoren og eliten får sine penger bryr de seg ikke om landet er fattig. På den andre siden sitter narkokartellene og dyrker narkotika og selger til Vesten, men hvem bryr seg så lenge de ikke rører hverken banene, olje eller diktatorpalass? Så Latin-Amerikas møte med vesten har vært litt....uheldig. Forresten er nesten alle som bor der av vestlig opphav, men la oss bare ignorere det for å gjøre ting lettere.

 

Og noen skulle jo trodd at korrupsjon, diktatorer, narkokarteller og slikt var grunnene til problemer i Latin-amerika, men det er nok helt rett i at problemet er sosialisme. Også i alle landene som ikke har sosialisme. Som har akkurat de samme problemene. Men hva vet vel jeg....

 

Du linket en liste over land med veldig høy HDI, men du forteller meg at du ikke klarer å finne noen ikke-vestlige som heller ikke har mye olje? Det er jo 5 land på topp 20 ? Så du bare beviser det jeg sier? Jeg ser ikke helt hva du vil frem til her med at det skal være et bevis for det du sier?

 

Jeg er ikke helt sikkert på hvordan det faktum at et land styres er det samme som at det er sosialistisk. Om et land ikke styres, er det jo ikke et land..... Så som sagt la oss bare ignorere dette lille logiske bruddet om at alle problemer er knyttet til sosialismen. Og Venezuela var jo tross alt et paradis på jord før sosialismen/kommunisme, ikke sant?

Det er vel det Norge tjener på(være en del av vesten)?

 

Opphav i vesten, hva så?

 

'korrupsjon, diktatorer, narkokarteller' og sosialisme, dvs sider av samme 'shit'.

 

Hvilke 5 land er ikke vestlige/har ikke olje?

 

Problemer er knyttet til maktkåte mennesker, med for mye makt.

Lenke til kommentar

Det er vel det Norge tjener på(være en del av vesten)?

 

Opphav i vesten, hva så?

 

'korrupsjon, diktatorer, narkokarteller' og sosialisme, dvs sider av samme 'shit'.

 

Hvilke 5 land er ikke vestlige/har ikke olje?

 

Problemer er knyttet til maktkåte mennesker, med for mye makt.

 

Vi har det bra, fordi vi er Vesten. Så uansett hva vi gjør går det bra. Samtidig har vi sosialisme, som er det samme som narkokartell, korrupsjon og diktator. Samtidig som vi ikke har narkokartell, diktator og blant de laveste korrupsjonsnivåene i verden. Men det er vel bare takket være olje det? Som bekjemper korrupsjon og diktatorer, som olje er kjent for å gjøre.

 

Hvis du kaller det sosialisme så er du faktisk så useriøs at jeg ikke engang gidde å diskutere videre med deg.

 

Singapore, Hong Kong, Japan, Sør-Korea, Israel.

Lenke til kommentar

 

Det er vel det Norge tjener på(være en del av vesten)?

 

Opphav i vesten, hva så?

 

'korrupsjon, diktatorer, narkokarteller' og sosialisme, dvs sider av samme 'shit'.

 

Hvilke 5 land er ikke vestlige/har ikke olje?

 

Problemer er knyttet til maktkåte mennesker, med for mye makt.

Vi har det bra, fordi vi er Vesten. Så uansett hva vi gjør går det bra. Samtidig har vi sosialisme, som er det samme som narkokartell, korrupsjon og diktator.

 

Vi er en del av vesten, dvs velstanden i vestlige land er generelt høyere enn i andre land(det er ikke kun nordmenn/Norge som har æren for det). Og Norge har masse petrodollars, dvs å få nyte godt av vesten og ha masse petrodollars gjør Norge unikt, og det kan ikke kopieres i stor skala, av store land eller verdenssamfunnet/menneskeheten som helhet.

Samtidig som vi ikke har narkokartell, diktator og blant de laveste korrupsjonsnivåene i verden. Men det er vel bare takket være olje det? Som bekjemper korrupsjon og diktatorer, som olje er kjent for å gjøre.

Norge er en del av vesten, har vestlig kulturarv ol.

Hvis du kaller det sosialisme så er du faktisk så useriøs at jeg ikke engang gidde å diskutere videre med deg.

Norge driver sosialisme bygget på vestlig kulturarv, vestlig imperialisme, vestlig innovasjon, masse petrodollars ol. Noe som er umulig å kopiere i stor skala, dvs det er ikke en løsning for verden.

Singapore, Hong Kong, Japan, Sør-Korea, Israel.

Har alle tilknytning til vesten!
Lenke til kommentar

Vet du hva som skjer med land i Latin-Amerika som har tilknytning til Vesten? CIA kommer, backer en grusom diktator. Han tar over. United Fruit kommer og tar over alle banene, og så kaller de det bananrepublikk. Så kommer amerikanske oljeselskaper og tar oljen. 

 

Hø, det er eventuelt fordi de generelt ikke vet å ta vare på sine interesser. Dårlig samhold i samfunnet.  Er de ikke "tilknyttet vesten" så behøver det ikke bli bedre :-) Tapere er tapere uansett. Det går dårlig med dem.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke kan kopiere Vesten. Så sier jeg det finnes land som ikke er Vestlige, som har oppnådd samme suksess. Og svaret ditt er "de har tilknytning Vesten". Er det et forsøk på en spøk? Hvilket land i verden har ingen tilknytning til Vesten? Nord-Korea liksom?

 

Japan og Sør-Korea kopierte ikke den Vestlige modellen, men slo likevel Vestlige selskaper og ble rike, helt uavhengig av Vesten. Sør-Korea gjorde dette etter 50 år okkupasjon, og en svært ødeleggende krig, uten noen ressurser utenom mennesker. Så det du sier er bare tull.

 

Kina er både sosialistisk og ikke Vestlig. De og gjør det samme. Så den latterlige teorien kan du gå et annet sted med, fordi den er så enkel å motbevise.

 

Og bare så du vet det er den Vesten er best holdningen ikke en bra holdning. Det var det europeere tenkte når de drepte hundrevis av millioner mennesker, gjorde folk til slaver og utnyttet nesten hele verden. Du vet, grunnen til vi er rike i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet du hva som skjer med land i Latin-Amerika som har tilknytning til Vesten? CIA kommer, backer en grusom diktator. Han tar over. United Fruit kommer og tar over alle banene, og så kaller de det bananrepublikk. Så kommer amerikanske oljeselskaper og tar oljen. 

 

Hø, det er eventuelt fordi de generelt ikke vet å ta vare på sine interesser. Dårlig samhold i samfunnet.  Er de ikke "tilknyttet vesten" så behøver det ikke bli bedre :-) Tapere er tapere uansett. Det går dårlig med dem.

 

Det er Latin-Amerika sin feil at USA trener death-squads og styrter folkevalgte presidenter i landet, fordi de har dårlig samhold og ikke klarer å ta vare på egne interesser?

 

De er bare generelt tapere? Så de fortjener å bli utnyttet av USA?

 

Wow, masse fine holdninger på dette forumet. Nå forstår jeg hva folk i USA tenker når de bare ødelegger et land og setter inn brutal diktator. De er jo tapere, så de fortjener det. 

 

Glad dere ikke styrer Norge. Hadde bare sett døde folk i gatene, mens NRK hadde rapportert at det var de folkene sin feil får å være så tapere at de ikke hadde råd til å dra på sykehus etter de ble knivstukket. De var for svake til å forsvare seg, så deres feil de ble knivstukket. Virker som et hyggelig samfunnssyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekte sosialisme, men å si at det er de største problemene de har er faktisk å ignorere problemene alle landene i området har uavhengig av hvordan de styres. Men jeg har sagt det er ok å ignorere det, så du får lov til å ignorere det å late som det er 100% sosialisme sin feil.

 

Sosialismen har heller ikke fungert i Venezuela, fordi den er nær kommunisme i et land fult med korrupsjon og der staten ikke har makt over alt engang. Noe som ikke er sammenlignbart med andre sosialistiske land som Norge eller Kina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du ikke kan kopiere Vesten.

Nei, jeg skriver ikke at man ikke kan kopiere vesten! Jeg skriver at Norge er tett knyttet til Vest-Europa, USA ol. dvs regioner/land som går for å være de mest utviklete, innovative, mektige, imperialistiske osv. Dvs Norge tjener på den alliansen, dvs Norge er også utviklet ol.(det er ikke det norske sosialdermokrati som har æren for at Vest-Europa, USA ol. de mest utviklete, innovative, mektige, imperialistiske osv.).

 

Og jeg skriver at Norge eier masse råvarer/naturressurser pr innbygger, som gjør at Norge tjener masse(tjener masse pr innbygger/tjener masse sett i forhold til hvor mange inntektene skal deles på ol.) på å selge disse råvarene til andre land. Som har gjort det mulig for Norge å kjøpe 1-2 prosent av verdens børsnoterte selskaper tiltross for at vi kun utgjør knapt en promille av verdens befolkning. Dvs Norge sitter på stor kjøpkraft/verdipapirer til en verdi tilsvarende 2-3 års norske BNP. Dvs menneskeheten kan ikke kopiere Norge/nordmenn mht å eie like mye råvarer/naturressurser pr innbygger, også selge det til andre planeter. La oss si at norske politikere tar over lederskapet av verdenssamfunnet, la oss si at de styrer verden etter den norske/nordiske modellen, la oss si at verdenssamfunnet som helhet/menneskeheten deler eierskapet over råvarene/naturressursene i fellesskap, som i Norge. Vil da verdenssammfunnet oppnå samme resultat/velstand pr innbygger som i Norge? Vil de kunne eie like mye verdipapirer på andre planeter? Dvs kan de kopiere Norge?

Så sier jeg det finnes land som ikke er Vestlige, som har oppnådd samme suksess. Og svaret ditt er "de har tilknytning Vesten". Er det et forsøk på en spøk? Hvilket land i verden har ingen tilknytning til Vesten? Nord-Korea liksom?

Du har Nord-Amerika, du har Vest-Europa/Europa, du har Australia/New Zealand, disse er vesten, 'kapitalistene', har jødisk/kristen kulturarv ol.?

 

Singapore, grunnlagt av brite/britisk koloni, engelsk er offsielt språk, knutepunkt for internasjonal handel(kapitalistisk), er en liten bystat osv.

 

Hongkong, britisk koloni(til 1997), engelsk er et offsielt språk, knutepunkt for internasjonal handel(kapitalistisk), er en liten bystat osv.

 

Japan, tapte krig med USA, påvirket av USA, har hatt amerikanske styrker utstasjonert siden.

 

Sør-Korea, den halvdelen av Korea tilknyttet USA/vesten. Imotsetning til den andre halvdelen tilknyttet Sovjet/Kina.

 

Israel/jøder, er mer tilknyttet USA/Europa enn araberlandene/Sovjet/Kina?

Japan og Sør-Korea kopierte ikke den Vestlige modellen, men slo likevel Vestlige selskaper og ble rike, helt uavhengig av Vesten. Sør-Korea gjorde dette etter 50 år okkupasjon, og en svært ødeleggende krig, uten noen ressurser utenom mennesker. Så det du sier er bare tull.

Japan og Sør-Korea ble rike da de drev handel ol. med vesten, helt uavhengig av vesten?

Kina er både sosialistisk og ikke Vestlig. De og gjør det samme. Så den latterlige teorien kan du gå et annet sted med, fordi den er så enkel å motbevise.

Det var sånn kommunisme frem til 1979, da var de ganske fattige(lavt utgangspunkt). Også var det sånn handel med vestlige kapitalister, det ble etablert sånne fabrikker, de hadde billig arbeidskraft ol. det ble produsert varer som ble eksportert til de vestlige kapitalistene(økonomisk vekst, fra et lavt utgangspunkt, gir høyere økonomisk vekst enn vestlige land som er på et høyt økonomisk nivå). Og BNP pr innbygger er en brøkdel av hva den er i vesten.

Og bare så du vet det er den Vesten er best holdningen ikke en bra holdning. Det var det europeere tenkte når de drepte hundrevis av millioner mennesker, gjorde folk til slaver og utnyttet nesten hele verden. Du vet, grunnen til vi er rike i dag.

Du skriver 'Norge er nummer 1'! Jeg skriver at Norge er nummer 1 fordi vi er alliert med vestlige kolonimakter/imperialister ol. og har masse petrodollars.

 

Og det er ikke kun vestlige kapitalister som dreper andre mennesker, har andre mennesker som slaver, har kolonier osv!

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

For å snu litt på det: Jeg vil friste meg til å si at moderne norsk historie viser at sosialisme fungerer. Venezuela vil jeg være mer forsiktig å mene noe om. Jeg vet dog at USA (eller CIA) orkestrerer sabotasjeaksjoner mot "sosialistiske" land/regimer i regionen.

Endret av Tanke
Lenke til kommentar

 

Så sier jeg det finnes land som ikke er Vestlige, som har oppnådd samme suksess. Og svaret ditt er "de har tilknytning Vesten". Er det et forsøk på en spøk? Hvilket land i verden har ingen tilknytning til Vesten? Nord-Korea liksom?

Du har Nord-Amerika, du har Vest-Europa/Europa, du har Australia/New Zealand, disse er vesten, 'kapitalistene', har jødisk/kristen kulturarv ol.?

 

Singapore, grunnlagt av brite/britisk koloni, engelsk er offsielt språk, knutepunkt for internasjonal handel(kapitalistisk), er en liten bystat osv.

 

Hongkong, britisk koloni(til 1997), engelsk er et offsielt språk, knutepunkt for internasjonal handel(kapitalistisk), er en liten bystat osv.

 

Japan, tapte krig med USA, påvirket av USA, har hatt amerikanske styrker utstasjonert siden.

 

Sør-Korea, den halvdelen av Korea tilknyttet USA/vesten. Imotsetning til den andre halvdelen tilknyttet Sovjet/Kina.

 

Israel/jøder, er mer tilknyttet USA/Europa enn araberlandene/Sovjet/Kina?

Japan og Sør-Korea kopierte ikke den Vestlige modellen, men slo likevel Vestlige selskaper og ble rike, helt uavhengig av Vesten. Sør-Korea gjorde dette etter 50 år okkupasjon, og en svært ødeleggende krig, uten noen ressurser utenom mennesker. Så det du sier er bare tull.

Japan og Sør-Korea ble rike da de drev handel ol. med vesten, helt uavhengig av vesten?

Kina er både sosialistisk og ikke Vestlig. De og gjør det samme. Så den latterlige teorien kan du gå et annet sted med, fordi den er så enkel å motbevise.

Det var sånn kommunisme frem til 1979, da var de ganske fattige(lavt utgangspunkt). Også var det sånn handel med vestlige kapitalister, det ble etablert sånne fabrikker, de hadde billig arbeidskraft ol. det ble produsert varer som ble eksportert til de vestlige kapitalistene(økonomisk vekst, fra et lavt utgangspunkt, gir høyere økonomisk vekst enn vestlige land som er på et høyt økonomisk nivå). Og BNP pr innbygger er en brøkdel av hva den er i vesten.

Og bare så du vet det er den Vesten er best holdningen ikke en bra holdning. Det var det europeere tenkte når de drepte hundrevis av millioner mennesker, gjorde folk til slaver og utnyttet nesten hele verden. Du vet, grunnen til vi er rike i dag.

Du skriver 'Norge er nummer 1'! Jeg skriver at Norge er nummer 1 fordi vi er alliert med vestlige kolonimakter/imperialister ol. og har masse petrodollars.

 

Og det er ikke kun vestlige kapitalister som dreper andre mennesker, har andre mennesker som slaver, har kolonier osv!

 

Det du ikke tar med i din historie om hvor mye vi eier i verden osv, er at verdensøkonomien vokser per år. Hvis du f.eks ser til Kina så har folk begynt å få bra med penger der. Fra å ikke kjøpe biler i det hele tatt stort sett til å være verdens største marked for biler, og ikke bare masse superbillige som India, på et par tiår. Men ja det er sant at alle neppe vil kunne oppnå det, men aldri sagt noe annet. Du hevder derimot at kun Vesten kan, som er beviselig feil.

 

Det Singapore og Hong Kong lever på er jo Vesten-Østen. Befolkningen er i begge land stort sett kinesisk. 

 

Skal jeg fortelle deg en historie om et land som heter Irak. De tapte krig med USA, ble påvirket av USA og har amerikanske styrker utstasjonert siden. De handler også med Vesten. Så per definisjon så har de den tilknytningen til Vesten som gjør dem rike, eller hva?

 

Du kan helt ærlig slutte med slik tull. ALLE land i verden har en eller annen forbindelse med Vesten. Du kan finne opp relasjoner for ALLE land i verden. Det betyr ikke at hva enn som er bra i de landene er pga Vesten. Det du gjør nå er å bastant prøve å nekte at du tok feil, selv om det er så åpenbart at land utenfor Vesten har blitt lite rike, uten noe Vestlig greier. 

 

Og vet du hva det har å si når disse landene selger produkter i Vesten? Det er ikke Vesten som hjalp dem å komme dit, det er de som utkonkurrerte Vesten. 

 

Kina har hatt handel med Vesten siden veldig lenge siden. Nyligere historie er det spesielt etter første og andre opiumskrig. Britene kom og tvang Kina til å kjøpe narkotika med makt, akkurat som et narko-kartell. Landet ble steng av Mao, og åpnes mer og mer helt fra hans død. Den økonomiske utviklingen er derimot ulikt noe andre land, bortsett fra de asiatiske tigrene. India som har 100 ganger mer Vesten relasjoner er LANGT bak. Fordi det tullet ditt om Vesten og slikt stemmer ikke en eneste %. Kineserne blir rike, fordi de er flinke. Fordi de er gode. Vi snakker om en sivilisasjon som har vært mektigst i verden for størsteparten av historien her. Men lett for deg nå å se ned på dem og si den eneste grunnen til de har noe som helst er pga Vesten? Det er slike synspunkter som gjør at andre folk misliker folk fra Vesten. 

 

I hvilken sammenheng skrev jeg Norge er nummer 1?

 

Ah, så siden andre folk og også dreper og utnytter andre, så er det ok at folk i Vesten og gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina er ikke sosialistisk lenger. De tok til seg kapitalismen gjennom reformer på 1980-tallet som gjorde at folk fikk lov å starte opp sine egne bedrifter. Norge er heller ikke sosialistisk, vi har noen av de mest fri markedene for oppstart av bedrifter og selskapsskatten er relativt lav, faktisk lavere enn i USA.

Kina er sosialistisk. Norge er sosialistisk. 

 

For 100 gang. Sosialisme != kommunisme. Kapitalisme er ikke en motsetning til sosialisme.

 

Jeg mener både Norge og Kina har STATSKAPITALISME. 

 

Håper det var klart nok, Norge eier liksom mer enn 50% av Oslo børs. I Kina har de ikke engang privat eie av land.

 

Og nei, statskapitalisme er ikke facisme.

 

Men om folk vil fortsette å si disse tingene feil, selv om det står på wikipedia og det har blitt forklart over 22 sider så gir jeg opp. Da kan dere få dikte opp hva enn dere føler for stemmer, men bare vit at det er helt umulig å diskutere det, siden ingen kommer til å forstå hvordan statskapitalisme, som er en sosialistisk form for økonomi, er facistisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Volden fortsetter i Venezuela: Syk opposisjonsleder ute av fengsel

 

Samtidig som dødstallene stiger etter de voldsomme demonstrasjonene mot regjeringen i Venezuela, er opposisjonslederen Leopoldo López løslatt fra fengsel og overført til husarrest.
 
 
Kanskje et tegn på at det bedrer seg litt.
Lenke til kommentar

Spørs jo da. De fant "plutselig" ut at dommen mot han ikke var helt rettferdig. De gjør det åpenbart i et forsøk på at folk ikke skal være så sinte på dem, men kommer folk til å godta det? Det endrer jo ingenting. Det betyr bare at neste gang må de gjennom det samme. 

 

Og ellers så er "volden fortsetter" ikke akkurat en bra ting å skrive om Venezuela. Det er et av verdens voldeligste land til vanlig. Og det har ikke med staten å gjøre. 

Lenke til kommentar

 

Og ellers så er "volden fortsetter" ikke akkurat en bra ting å skrive om Venezuela. Det er et av verdens voldeligste land til vanlig. Og det har ikke med staten å gjøre.

Litt vel blåøyd?

 

Du tenker det er departementet for Narkotika som står for det? 

 

Du kan hate staten så mye du vil, men kriminalitet og spesielt narkotikarelatert er den desidert største formen for vold i hele Latin-Amerika. Og de har veldig høye nivåer i forhold til resten av verden. Ta 50 byer med høyest drapsrate og du finner USA, Sør-Afrika og Latin-Amerika. Caracas var allerede høyest i verden. 

 

Men som jeg har sagt mange ganger før. La oss ignorere disse regionale problemene. La oss bare blande sosialisme på det også på en eller annen måte som ikke gir mening på noe som helst logisk vis og ikke forklarer forholdene i nabolandene på noen måte, eller forklarer noe om Cuba. 

 

Det er lov å si sosialismen i Venezuela ikke fungerte uten å late som alle problemene er pga det. Ingen andre enn sosialist og statshatere vil tro på det. For når noen slår inn bilvinduet ditt i sentrum av Rio midt på lyse dagen og raner deg er ikke det første du tenker på de elendige sosialistene i Venezuela.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...