Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt

fisma31

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leier leilighet fra Fredensbord siste 3år 5 månder. I desember, 2016 har jeg signert ny 3 år kontrakt. Kontrakt sier at til desember 2017 jeg kan ikke gi oppsigelse.

Jeg har kjøpt ny bolig i går. Hvordan kan jeg gi oppsigelse? Skal jeg betale noe penger som straff fordi jeg gir oppsigelse i første år? Hva sier lovene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Slik jeg forstår det så er du nødt til å vente til desember før du kan gi oppsigelse. (dvs. du må betale til mars 2018)

Evnt. kan du finne en annen leietaker, ref. § 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler.

Hvis huseier nekter framleie, så kan du si opp med 3 måneders oppsigelse.

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Vi har fellesvaskeri som virker ikke siste 1 måned. I denne tilfelle bruker jeg vaskeri i andre hus som er i nærheten. Kan jeg bruke det som grunn for å gi tidlig oppsigelse? Fordi det er Fredensbord som er ansvarlig å reparere vaskemaskiner. :)

Lenke til kommentar

Vaskeri som er ødelagt er ikke grunn til å si opp avtalen. Det kan kanskje være nok til å holde tilbake en del av leien fram til det blir fikset, men neppe noe mer enn det.

Det lureste er nok å finne en ny leietaker selv, eller satse på framleie

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...