Redaksjonen. Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Historien om hvordan SSH fikk port 22 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Jeg tror nå metoden har fått sin renesanse når det gjelder amerikanske presidenter. Forskjellige standardiseringsmetoder er nå både en bra og dårlig ting, alt etter hva det er snakk om. Verden utvider seg innen for kompleksitet og samhandling, det skaper også behov for endringer i hvordan man tilnærmer seg protokoller i vid forstand. Problemet kommer gjerne når man blander for mange disipliner og filosofier. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Både Wikipedia og ssh.com kan avsløre at Tatu Ylönen er den korrekte stavemåten for navnet hans. Lenke til kommentar
Simon W. Hall Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Nå er vel strengt talt alle porter over 1024 "fritt vilt"? (Ikke regulert av IANA) Hvis noen lager en "killer-app" som vel SSH var i sin tid? Så hadde det nok ikke tatt lang tid før dette blir innført i standarden? La oss si at noen lager en versjon av SSH som både løser "nøkkeldistribusjonsproblement" og samtidig er matematisk bevist sikker mot dekryptering av kvantedatamaskiner. Det hadde ikke tatt lang tid før alle brukte dette istedet for SSH? Dette er selvfølgelig en grov overforenkling av et problem^^ Men jeg håper at dere skjønner hva jeg mener. Her er en podcast med Tatu Ylönen fra desember 2016: http://searchsecurity.techtarget.com/podcast/Risk-Repeat-Tatu-Ylonen-on-solving-SSH-security-woes IoS (Internet of Shit) som kjører SSH er et stort problem. Folk som holder på med IoT kaller det for IoS. Takk for artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Både Wikipedia og ssh.com kan avsløre at Tatu Ylönen er den korrekte stavemåten for navnet hans. Takk. Han brukte ikke tødler i den artikkelen som siteres, men skriver et annet sted: "Hi, I'm Tatu Ylönen, the inventor of SSH. In English-speaking countries I usually just drop the umlaut from my name, and go with Tatu Ylonen." Det er nok vanskeligere å skrive tødler på engelske/amerikanske tastaturer enn på nordiske. 1 Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Både Wikipedia og ssh.com kan avsløre at Tatu Ylönen er den korrekte stavemåten for navnet hans. Takk. Han brukte ikke tødler i den artikkelen som siteres, men skriver et annet sted: "Hi, I'm Tatu Ylönen, the inventor of SSH. In English-speaking countries I usually just drop the umlaut from my name, and go with Tatu Ylonen." Det er nok vanskeligere å skrive tødler på engelske/amerikanske tastaturer enn på nordiske. Ikke so veldig tror jeg, men spørsmålet er on noen utenfor skandinavia kan uttale den uansett så det kan bare være en forenkling for å slippe at folk som uttaler navnet hans skal slite unødvendig mye. Dette er bare en teori fra min side da jeg ikke kjenner han Lenke til kommentar
kris b Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Det ble nevnt at porter over 1024 strengt tatt er 'fritt vilt', men det er de ikke. IANA regulerer alle porter opp til 49152. Se RFC6335. Dette har vanligvis konsekvenser kun når et system prøver å starte to prosesser som lytter på samme port. Jeg administrerer etpar 'lave' porter for programvare med svært mange brukere, og det har vært helt nødvendig å kunne vise til IANA når vi har kommet i konflikt med 'rogue' programvare. Det er egentlig oppsiktsvekkende hvor ofte jeg ser kommersiell programvare som ikke kjenner til disse kjørereglene og skaper problemer for seg selv og andre... -Kristian 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå