Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøp av sekundærbolig, egenkapital på 40 % i Oslo?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei, 

Kjøpte leilighet med en venn 50/50, men jeg planlegger å kjøpe en leilighet med kjæresten om to år (også her blir fordelingen 50/50.

Den leiligheten jeg kjøper med kjæresten blir da min sekundærbolig.

La oss anta at leiligheten vi kjøper koster 4 mill inkl. fellesgjeld. 

Betyr det at jeg må betale 0,5*4mill*0,4 = 800 000 i egenkapital, mens hun må betale 0,5*4mill*0,15 = 300 000? 

Total egenkapital på 1,1 mill? 

Hva om jeg klarer å stille to leiligheter til kausjon, senker kravet?

Takker for svar.

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Kjøpte leilighet med en venn 50/50, men jeg planlegger å kjøpe en leilighet med kjæresten om to år (også her blir fordelingen 50/50.

Den leiligheten jeg kjøper med kjæresten blir da min sekundærbolig.

Betyr det at jeg må betale 0,5*4mill*0,4 = 800 000 i egenkapital, mens hun må betale 0,5*4mill*0,15 = 300 000? 

Hva om jeg klarer å stille to leiligheter til kausjon, senker kravet?

Takker for svar.

Mvh.

Du kan sette en leilighet i pant. Dette vil dekke opp som egenkapital.

Lenke til kommentar

Snakket ikke du om 50-50? Eller er det slik at du har 800K og hun 300K i EK nå?

Bankene har alltid sikkerhet i boligen, men en kausjonist går en lang vei. Lønna di vil spille inn da du må ha råd til å betale de to lånene, hvis jeg ikke husker feil så er hver medlånetager ansvarlig for 100% av gjelden. Det vil si at hvis dama di og vennen din driter i å betale så må du betale alt hvis du ikke vil at dumme ting skal skje, altså tvangssalg el.l.

Lenke til kommentar

Snakket ikke du om 50-50? Eller er det slik at du har 800K og hun 300K i EK nå?

Sekundærbolig i Oslo krever 40 % egenkapital. Primærbolig krever 15 % egenkapital. Trådstarter antar det samme gjelder når boligen er primærbolig for én, og sekundærbolig for den andre. Jeg vet ikke om det stemmer, men hvis det gjør det så er trådstarters utregning riktig. Han må i så fall ha 40 % av sin eierandel som egenkapital (800 000), mens hun må ha 15 % av sin eierandel som egenkapital (300 000). Det øvrige betaler de da presumptivt med hvert sitt lån på hhv. 1 200 000 og 1 700 000. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skatteetaten regner vel primærboligen som den boligen du har folkeregistrert adresse ved årsslutt. Har bankene en annen forståelse? Jeg antar at du skal bo sammen med kjæresten din slik at din nåværende bolig da blir sekundærbolig og den nye da blir primær.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hørte med DnB på chat.

De mener dersom kjæresten min står som hovedlåntaker, vil dette bli registrert som første bolig, og dermed kommer egenandelen på 15 %. For da vil hennes informasjon bli vurdert.

Dette er jo en ordentlig smutthull, hvis det stemmer. Kan noen bekrefte/avkrefte det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...