Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mon tro om man skulle begynt spillet i en mindre skala og heller ekspandert universet etterhvert som man så det passet seg? Ser for meg et spill som starter med én planet som er polert + eventuelt noen måner og/eller naboplaneter for så og åpne opp for mer content etterhvert som man har spillerbasen nok til å fortsette? 

For å si det sånn da, om man hypotetisk sett skulle bygget et spill som bare var "Citizen" der det var spillerbasen som sto for mesteparten av innholdet i tillegg, så kunne man jo brukt uendelig med tid for å bare bygget et simulert metropolis ala New York eller lignende. Å bygge utallige planeter osv virker jo å starte med å spise hele kaka før man skjærer seg et kakestykke?
EDIT: Bare se på hvor lang tid det tar å sette sammen et spill som GTA, som enda med så enorm enormt med innhold fremdeles er en tom by med skyskrapere uten interiør med en haug av NPCer

Jeg håper så inderlig dog at dette spillet ser dagens lys snart, for da melder jeg meg ut av samfunnet og joiner selv :p 

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Gi meg VR og jeg er med. Kjedelig uten VR.

Det er folk som har fått det til, sort of, og en av spillets utviklere har sagt at han vil gjøre det offisielt, om han så må jobbe gratis på fritiden for å få det gjort.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 timer siden):

 

De kunne nok spart noe tid på å begrense hvor mange områder man besøker og hvor mange ulike skip de lager (dog sistnevnte er en stor del av finansieringen), men slik jeg skjønner det er det som tar mest tid alle systemene som må på plass. Altså de grunnleggende byggeklossene i spillet som vil være stort sett likt uansett hvilken planet du er på. Alt fra fysikk, kjøretøy, skyting, flerspiller-delen, dialog-system, oppdrag-system, menyer++.

Hvor mye det å redusere innholdet har å si vet jeg ikke, men samtidig så kan du jo spille spillet nå så vet ikke helt hva som skulle blitt annerledes. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 timer siden):

De kunne nok spart noe tid på å begrense hvor mange områder man besøker og hvor mange ulike skip de lager (dog sistnevnte er en stor del av finansieringen), men slik jeg skjønner det er det som tar mest tid alle systemene som må på plass. Altså de grunnleggende byggeklossene i spillet som vil være stort sett likt uansett hvilken planet du er på. Alt fra fysikk, kjøretøy, skyting, flerspiller-delen, dialog-system, oppdrag-system, menyer++.

Hvor mye det å redusere innholdet har å si vet jeg ikke, men samtidig så kan du jo spille spillet nå så vet ikke helt hva som skulle blitt annerledes. 

Nå har jeg ikke fulgt dette spillet så tett så mulig dette er et dumt spørsmål, men er ikke dette systemer som "alle andre" lignende spill med betraktelig kortere utviklingstid også har måttet håndtere og som ikke burde våre  tidkrevende? Jeg skulle tro det var andre ting som krevde over et tiår med utvikling? 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg ikke fulgt dette spillet så tett så mulig dette er et dumt spørsmål, men er ikke dette systemer som "alle andre" lignende spill med betraktelig kortere utviklingstid også har måttet håndtere og som ikke burde våre  tidkrevende? Jeg skulle tro det var andre ting som krevde over et tiår med utvikling? 

De prøver å lage litt større, mer realistiske og dyptgående systemer enn mange av de andre spillene og i tillegg så er det jo et mmo som legger ekstra utfordringer oppå der igjen. Litt som når Rockstar lager spill (gta, red dead redemption). Krever sykt mange folk over sykt mange år. 

Her tar det dog lengre tid fordi scopet har endret seg underveis, de er såklart ikke like effektive som rockstar, og MMO er ikke lett.

Tenk feks Starfield. Oppnådde mye men mye mindre komplekst spill. Kun singleplayer, kan ikke fly fritt, masse andre systemer som ikke eksisterer der. Og det tok også mange år fra veteraner i industrien. 

No man's sky har oppnådd mye nå, men det har tatt mange år der også og der er systemene også litt enklere selv om det er større / uendelig fordi alt av planeter bare genereres automatisk.

Jeg håper de får til star citizen, men litt av utfordringen nå er jo også at selv om de leverer alt de har lovet så har mye av hypen dødd ut. De har blitt et meme. Så de har en jobb foran seg med å bli tatt seriøst igjen av "casuals"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (39 minutter siden):

Nå har jeg ikke fulgt dette spillet så tett så mulig dette er et dumt spørsmål, men er ikke dette systemer som "alle andre" lignende spill med betraktelig kortere utviklingstid også har måttet håndtere og som ikke burde våre  tidkrevende? Jeg skulle tro det var andre ting som krevde over et tiår med utvikling? 

Snarere tvert om, dette spillet setter en helt ny teknisk standard for spill.  Ingenting annet er i nærheten av å gjøre det dette spillet gjør.

Vi snakker om et gigantisk, sømløst ikke generert univers med massive mengde spillere og objekter. Det faktum at du skal kunne dra på en planet og plukke opp en gjenstand en spiller har kastet fra seg for 2 år siden. Ingen lastetider, uannsett hvor du går eller hvor langt du drar.  Mengden dette krever fra utvikling, server og datasiden er på et helt nytt nivå. 

De kunne spart seg mye tid på å ikke være så detaljerte og sømløse, men det er alikevel det som gjør hele spillet. Hvis man ser på Starfield er mangelen på et sømløst univers helt ødeleggende, det er og et singleplayer spill og kan ikke sammenlignes utviklingsmessig. No man sky har det, men er fortsatt et singleplayer spill med multiplayer muligheter - ikke i nærheten av å håndtere størrelsen, mengde spillere og objekter etc. som dette spillet skal klare. 

 



 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

@MrL Men er dette realistisk å få til? 

Vel dette er grunnen til at det har tatt lang tid, de har slitt med å få det til. 

Men det virker som de er nærme mål, først i fjor demostrerte de et proof of consept av denne teknologien som mesher servere slik at man kan klare å få til dette. Det har vært et av de viktigste punktene for å få til lansering. Så jeg har trua. Tidshorisont er det verre med, det er det egentlig ingen som vet.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (43 minutter siden):

Vel dette er grunnen til at det har tatt lang tid, de har slitt med å få det til. 

Men det virker som de er nærme mål, først i fjor demostrerte de et proof of consept av denne teknologien som mesher servere slik at man kan klare å få til dette. Det har vært et av de viktigste punktene for å få til lansering. Så jeg har trua. Tidshorisont er det verre med, det er det egentlig ingen som vet.

Og at betalingsviljen til de som er interessert i dette tydeligvis er helt eksepsjonell.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (25 minutter siden):

Den jobben er så stor at jeg begriper ikke åssen 1000 ansatte skal få det til

Skal jeg tippe vil jeg tro det er begrenset hvor mange mennesker man kan sette til å løse et problem, derfor har det tatt tid. Men det nærmer jo seg. 

Lenke til kommentar
MrL skrev (9 minutter siden):

Skal jeg tippe vil jeg tro det er begrenset hvor mange mennesker man kan sette til å løse et problem, derfor har det tatt tid. Men det nærmer jo seg. 

Selvsagt. Men selvom en liten gjeng kan høgge en hel skog så må noen stable ved i sekkene også, og det er mye "gjørejobb" som må gjøres vil jeg tro. Mange tusen årsverk med assets som må inn/fikses 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

De prøver å lage litt større, mer realistiske og dyptgående systemer enn mange av de andre spillene og i tillegg så er det jo et mmo som legger ekstra utfordringer oppå der igjen. Litt som når Rockstar lager spill (gta, red dead redemption). Krever sykt mange folk over sykt mange år. 

Her tar det dog lengre tid fordi scopet har endret seg underveis, de er såklart ikke like effektive som rockstar, og MMO er ikke lett.

Tenk feks Starfield. Oppnådde mye men mye mindre komplekst spill. Kun singleplayer, kan ikke fly fritt, masse andre systemer som ikke eksisterer der. Og det tok også mange år fra veteraner i industrien. 

No man's sky har oppnådd mye nå, men det har tatt mange år der også og der er systemene også litt enklere selv om det er større / uendelig fordi alt av planeter bare genereres automatisk.

Jeg håper de får til star citizen, men litt av utfordringen nå er jo også at selv om de leverer alt de har lovet så har mye av hypen dødd ut. De har blitt et meme. Så de har en jobb foran seg med å bli tatt seriøst igjen av "casuals"

MrL skrev (2 timer siden):

Snarere tvert om, dette spillet setter en helt ny teknisk standard for spill.  Ingenting annet er i nærheten av å gjøre det dette spillet gjør.

Vi snakker om et gigantisk, sømløst ikke generert univers med massive mengde spillere og objekter. Det faktum at du skal kunne dra på en planet og plukke opp en gjenstand en spiller har kastet fra seg for 2 år siden. Ingen lastetider, uannsett hvor du går eller hvor langt du drar.  Mengden dette krever fra utvikling, server og datasiden er på et helt nytt nivå. 

De kunne spart seg mye tid på å ikke være så detaljerte og sømløse, men det er alikevel det som gjør hele spillet. Hvis man ser på Starfield er mangelen på et sømløst univers helt ødeleggende, det er og et singleplayer spill og kan ikke sammenlignes utviklingsmessig. No man sky har det, men er fortsatt et singleplayer spill med multiplayer muligheter - ikke i nærheten av å håndtere størrelsen, mengde spillere og objekter etc. som dette spillet skal klare. 

 



 

Det er i grunn litt av dette jeg vil frem til og som jeg stusset over i innlegget jeg svarte på; Det er vel ikke først og fremst fysikk, kjøretøy, skyting, flerspiller-delen, dialog-system, oppdrag-system, menyer++. som tar tid men noe mer omfattende eller fundamentalt enn det som krever en så voldsomt lang utviklingstid. Kanskje er det ikke så lett å peke konkret på hva dette "noe" består i eller kanskje er det ikke noe godt ord for det? 

 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (35 minutter siden):

Det er i grunn litt av dette jeg vil frem til og som jeg stusset over i innlegget jeg svarte på; Det er vel ikke først og fremst fysikk, kjøretøy, skyting, flerspiller-delen, dialog-system, oppdrag-system, menyer++. som tar tid men noe mer omfattende eller fundamentalt enn det som krever en så voldsomt lang utviklingstid. Kanskje er det ikke så lett å peke konkret på hva dette "noe" består i eller kanskje er det ikke noe godt ord for det? 

 

Vel det skal sies at de har brukt overraskende lang tid på fundementale ting og synes jeg, det er ikke veldig lenge siden UIet var helt elendig og spillet hadde vært i sikkert 8 år + utvikling. Men det skal sies at de bruker CryEngine og har bygget den fullstendig om. Det er nok ikke mye ferdige kompenenter for det de gjør. 

Men alt i alt mangler de en ferdig grunnmotor til spillet, i alt det innebærer. Blant annet utfordringer på serversiden. Alt henger nok sammen, og gjør man endringer påvirker det andre ting. Jeg vet og de har sagt det har vært store utfordringer med å holde en early access versjon i live samtidig som de utviker, det har visstnok vært utfordrende og økte utviklingstiden mye.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (6 timer siden):

Det er i grunn litt av dette jeg vil frem til og som jeg stusset over i innlegget jeg svarte på; Det er vel ikke først og fremst fysikk, kjøretøy, skyting, flerspiller-delen, dialog-system, oppdrag-system, menyer++. som tar tid men noe mer omfattende eller fundamentalt enn det som krever en så voldsomt lang utviklingstid. Kanskje er det ikke så lett å peke konkret på hva dette "noe" består i eller kanskje er det ikke noe godt ord for det? 

Jeg tenkte at systemene som ble sitert der, som persistence, server meshing og mye annet går inn under disse gjenbrukbare systemene jeg prøvde å nevne. At det er det som har vært utfordringen og ikke innhold.

Disse systemene måtte på plass uavhengig av hvor mange planeter de lager. Det å lage ekstra planeter, byer, skip, skins, oppdrag og "innhold" er mye mer rett fram. Tar litt tid så klart, men det er ikke komplekst. Derfor de pumper ut skip for å få penger inn mens de lager de vanskelige systemene. Når grunnmuren til spillet er klart så kan de slippe 1.0 og så bare dytte ut mer innhold etterpå.

Mistenker at luften går litt ut av ballen, men de klarer å skape litt hype i ny og ne så håpet er der!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp content som holder spill i gang, og det er jo én av de tingene som er vanskeligst å få til uten at det blir repeterende - særlig i mmo. Hvor langt har de kommet der? Mange spiller jo det med lidenskap i dag, men er det nok «greier» der til å blidgjøre massene? Jeg håper virkelig det, for jeg vil spille :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Reinstallerte og spilte litt Star Citizen i forgårs. High grafikk, 1440p. Pent, veldig pent. Barebone, veldig barebone. Forvirrende som fy, selv om jeg har spilt litt her og der i noen år nå. Får til å ta av med skipet mitt nå, og lande med litt fikling, det er da noe. Men det er skikkelig slitsomt å spille lenge. OK fps, fikk mellom i underkant av 30 og rundt 50, avhengig av hvor jeg var. Men frame time var på godt over 20 ms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...