Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Zork skrev (21 timer siden):

Vet ikke helt hva du mener med 'levende vesen' om det ikke er andre spillere, men det er ingen voice-acting eller denslags med NPCs i E: D nei.

Det vil si, du hører stemmer fra stasjonspersonalet som guider deg inn til dockingstasjonen din og diverse annonseringer/advarsler mens du er i romstasjonen, men missions og handel foregår via tekst.

'Space legs' (å gå rundt på planeter og romstasjoner) kommer forøvrig i den neste  Odyssey-oppdateringen - hvordan 'interaction' med npcs vil skje da, er foreløpig uvisst.

Takk for svar. Håper det er noen NPCer med stemmer i oppdateringen. Trenger ikke å være så mye, bare et livstegn her og der hjelper på IMMERSION (TM) for min del.

Redigert: Så at Elite Dangerous kostet 50 kroner på Steam for tiden, så tok og kjøpte. Greit å ha flere spill jeg kan bruke joysticken til.

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yikes!

Nå har jeg testet Elite Dangerous, og snakk om bratt læringskurve! Da snakker jeg ikke om å styre selve skipet og kamp og slikt, men alle systemet i spillet! Spesielt navigering og utforsking. Jeg skjønner at jeg har kommet sent til, så mange av systemene er nye og noe man lærte seg å bruke én etter én. Men for min del er alt nytt, så ganske overveldende! Men jeg liker det så langt. Bra nivå av simulasjon.

Når det er sagt: Det var ikke meningen å snakke for mye om et annet spill i en tråd om Star Citizen, men fant ingen annen tråd om Elite Dangerous. Er det noe vits i å opprette en?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Kjenner jeg blir provosert over at det snart kommer enda flere nye skip etc i neste event.

Spillet pr nå trenger ikke flere skip. Utviklerne må da for faen skjønne at jo mer tid de bruker på piss som dette jo lengre tid bruker de på bug fixing og utvikling av andre deler av spillet som er viktigere for å i det hele tatt få det spillbart. Det er fortsatt så ekstremt mye bugs og ustabile servere at for meg er det ikke noe glede i spillet lengre.

Jeg kjøpte spillet i 2017 vel vitende om at det er et uferdig produkt, og at det kom til å være uferdig i lamg tid fremover. Antagellg også i 2021.

Men når jeg ser på prioriteringene begynner jeg å lure. Det er nesten så jeg begynner å tro på at dette bare er en melkemaskin de ikke ønsker å få ferdig.

Jeg fatter ikke at de mater ut nye ubrukelige funksjoner, som skip, når det er så ekstremt mye annet de burde bruke tida si på.

Kjenner jeg blir irritert for dette er et spill jeg virkelig ønsker skal komme ut i sin fulle prakt.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Juggel said:

Kjenner jeg blir provosert over at det snart kommer enda flere nye skip etc i neste event.

Spillet pr nå trenger ikke flere skip. Utviklerne må da for faen skjønne at jo mer tid de bruker på piss som dette jo lengre tid bruker de på bug fixing og utvikling av andre deler av spillet som er viktigere for å i det hele tatt få det spillbart.

Det rulles ut flere skip når de jobber med gameplayet de skipene skal brukes til. Det er med andre ord snakk om utvikling av planlagt funksjonalitet og skip som hører til det - ikke flere skip bare for skipenes skyld.

Når det er sagt så er det masse bugs som driver meg fra vettet også, men jeg ser meg bare nødt til å stole på at buggene før eller siden blir fikset. Alternativet er å gi opp. Jg gjør begge deler - vekselvis.

Lenke til kommentar

Hvor mange forskjellige gameplays er det? Pr nå er det hvertfall 110 forskjellige skip. Og det kommer flere til uka.

Det er basic funksjoner som ennå ikke funker som de skal på de første skipa som kom i spillet. 

Jeg skjønner at det går an å ha flere tanker i hodet og jobbe med forskjellige deler av spillet samtidig. 

Men det de driver med er å spamme ut skip for å tjene penger. Det kan ikke være en annen grunn.

 

Lenke til kommentar

Problemet er at det er såpass mange spillere som kjøper skip også. Det er vanvittige summer de drar inn på disse dagene det er salg av skip, det er snakk om millioner på bare noen dager.  Så da blir heller spørsmålet hvorfor skulle de IKKE tjene millioner av dollar på noen dager? :) Ikke at jeg forsvarer dette i det hele tatt. Jeg syns ellers de har hatt veldig bra framgang i spillet siste tiden og jeg koser meg med det hver eneste dag. Det er vel også forskjellige teams som jobber med skip og alt annet så det går ikke utover bugfixing akkurat.

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at jo flere de har til å jobbe med ikke-essensielle deler av spillet, jo færre har de til å jobbe med det som faktisk betyr noe.

Greit nok at de vil tjene penger, og det har de da gjort til de grader, nå må de begynne å levere.

Jeg er ikke en av de som sier jeg har blitt lurt, for jeg vet hva jeg gikk til når jeg kjøpte spillet. Men jeg synes de må begynne å få på plass helt elementære ting etterhvert. Nå kan du f.eks. gå ut på en plattform for så å glitche rett gjennom den. Dette er en helt basic ting de skulle hatt på plass. Jeg fatter ikke at etter så mange år så mangler spillet så mye av det grunnleggende.

Derfor provoserer det meg at de legger til funksjoner på funksjoner, som i sin tur ofte er så bugga at det ikke går an å bruke de. Legg nå heller til færre funksjoner og fiks de allerede store problemene spillet har.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Juggel said:

Jeg tenker som så at jo flere de har til å jobbe med ikke-essensielle deler av spillet, jo færre har de til å jobbe med det som faktisk betyr noe.

Greit nok at de vil tjene penger, og det har de da gjort til de grader, nå må de begynne å levere.

Jeg er ikke en av de som sier jeg har blitt lurt, for jeg vet hva jeg gikk til når jeg kjøpte spillet. Men jeg synes de må begynne å få på plass helt elementære ting etterhvert. Nå kan du f.eks. gå ut på en plattform for så å glitche rett gjennom den. Dette er en helt basic ting de skulle hatt på plass. Jeg fatter ikke at etter så mange år så mangler spillet så mye av det grunnleggende.

Derfor provoserer det meg at de legger til funksjoner på funksjoner, som i sin tur ofte er så bugga at det ikke går an å bruke de. Legg nå heller til færre funksjoner og fiks de allerede store problemene spillet har.

Er det "elementære" tinga så ødeleggende at spillet ikke kan spilles, eller er det "elementære" tinga bare ting som man må lete etter for å lage et problem for seg selv?


 

Lenke til kommentar

Spillet kan såklart spilles.

Men når kan man forvente av et spill at man ikke glitcher gjennom gulv, vegger og tak?  Spillet er nå i alpha, men burde fortsatt vært early access uten tvil, og det er sinnsykt gitt tiden som er gått.

Ser ikke ut til at det bare er meg som "leter" etter feil i dette spillet. For man trenger strengt tatt ikke lete lenge, eller spille lenge for å oppleve enten kræsj eller bugs som har vært der i mange år allerede.

Misforstå meg rett. Jeg er fan av prosjektet, men jeg skulle ønske de prioriterte deler av utviklinga annerledes for å raskere få et produkt som kan spilles uten å oppleve de største problemene. Så kan de heller prioritere de litt mer perifere funksjonene etterhvert.

 

 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (4 timer siden):

Kjenner jeg blir provosert over at det snart kommer enda flere nye skip etc i neste event.

Spillet pr nå trenger ikke flere skip. Utviklerne må da for faen skjønne at jo mer tid de bruker på piss som dette jo lengre tid bruker de på bug fixing og utvikling av andre deler av spillet som er viktigere for å i det hele tatt få det spillbart.

Jeg er enig, men vil legge til at dette var langt verre før. Fra mars 2016 og i flere år fremover dyttet de ut nye concept sales hver mnd, like clockwork.

Jeg finner ikke noen mer oppdatert timeline, men jeg føler at nye concepts kommer langt sjeldnere nå enn de gjorde den gang. Vi skriver nå mai 2021, og jeg kan knapt erindre at det har vært noe nytt siden Nomad kom i november i fjor. Vel, ROC-DS er ny, men er strengt tatt bare en (fullstendig unødvendig) variant av ROC som kom i fjor.

Nizzen skrev (2 timer siden):

Er det "elementære" tinga så ødeleggende at spillet ikke kan spilles, eller er det "elementære" tinga bare ting som man må lete etter for å lage et problem for seg selv?

Hvis du bruker alle ingame-pengene dine på å fylle skipet med commodities som du skal selge en annen plass i solsystemet for profitt, så er det å forvente at serveren krasjer før du har kommet frem, og hele inventaret er potensielt tapt, og du er raka fant. Slik har det vært siden de introduserte cargo trading for ca 2,5 år siden. De har tatt noen grep for å redusere risikoen for å miste alt, men fremdeles er det slik at hvis serveren du spiller på går ned - noe som skjer relativt ofte - så må du claime skipet på forsikring neste gang du logger inn, og mister all cargo som var ombord.

Cargo er pdd fremdeles den mest profitable måten å tjene penger ingame på, forutsatt at du har et stort cargoskip og nok kapital til å fylle det med cargo, men på grunn av risikoen for å miste cargo gjør jeg heller bounty hunting. Betaler nesten like bra, og jeg taper ingenting om spillet krasjer, bortsett fra progresjonen på kontrakten jeg holdt på med.

Problemet er at en spiller som ser for seg å primært gjøre cargo runs når spillet etterhvert blir stabilt nok til at det er profitabelt med minst mulig risiko for tap pga server krasj, har kanskje pledget hundrevis av dollar mot et dedikert cargoskip. Disse skipene er ofte ikke særlig godt egnet til andre roller som krever dogfighting etc, så man kan ikke nødvendigvis enkelt pivotere til å gjøre bounty hunting og tilsvarende. Man kan kjøpe seg et kampskip ingame, men da må man ha tjent opp ingame-pengene først. Catch-22. Alternativt kan man bytte skipet man eier i noe annet, men det er en mer semi-permanent løsning på et midlertidig behov.

Det skal sies at de fleste cargo skip kommer med en fighter loaner, men disse loanerne er ikke særlig godt egnet til å gjøre de mest profitable bounty-kontraktene.

Spillet er fremdeles alpha, og det skorter ikke på bugs som er game breaking, eller som ihvertfall ville vært det i spill jeg er mindre tilgivende overfor. Golf ball bug, som påvirket spillere i hopetall for noen år siden, gjorde spillet fullstendig uspillbart for dem som ble rammet. Såvidt jeg vet forekommer dette fremdeles, men i langt mindre grad ettersom folk har lært seg hva som forårsaker det. Dessuten har CIG lagt til støtte for at spillere selv kan resette sin character. Dette fikser problemet, men wiper all progresjon.

Med det sagt er det fullt mulig å ha spilløkter i timevis uten å møte på problemer som er vesentlige nok til at man gir opp (forutsatt at man gjør andre ting enn cargo). Jeg synes også CIG bør fokusere på å fikse bugs og implementere de skipene, solsystemene etc. som de har annonsert fremfor å peise på med nye salg, men så opplever jeg også at de har blitt vesentlig mye bedre på dette i løpet av de siste par årene.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Aetius said:

Det rulles ut flere skip når de jobber med gameplayet de skipene skal brukes til. Det er med andre ord snakk om utvikling av planlagt funksjonalitet og skip som hører til det - ikke flere skip bare for skipenes skyld.

Hva er logikken her? Man trenger å lage/selge enda flere skip for å klare å utvikle funksjonalitet? Hvilken 'planlagt funksjonalitet' er det egentlig snakk om her? Og når ble den planlagt? Og hvorfor ble den planlagt? Spesielt med tanke på at vi snakker et spill som er årevis (og da snakker vi tiltalls år) unna å bli fullført fordi de har en leder som ikke makter å begrense seg og gir "feature creep" en helt ny mening (feature flood)?

"Jammen det er nødvendig fordi noen diktet opp en grunn" er ikke egentlig en god grunn.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Juggel skrev (På 16.5.2021 den 12.28):

Jeg tenker som så at jo flere de har til å jobbe med ikke-essensielle deler av spillet, jo færre har de til å jobbe med det som faktisk betyr noe.

...

En rørlegger tar ikke elektrikker arbeid, en elektrikker tar ikke murer arbeid osv.. De aller fleste spill utviklere er spesialisert innen et fagfelt f.eks animatør, nettverks programmerer, server programmer, database,  eller lyd ingeniør osv.

CIG kan ikke ta flytte folk fra utvikling av 3d modeller eller textures, til å programmere gameloops f.eks. Ekstremt få personer som virkelig er multitalenter nok til å dekke så forskjellige fagfelter.

Dette gjelder ikke bare CIG men Epic, EA, UBI, Blizzard osv.

Ref " Greit nok at de vil tjene penger, og det har de da gjort til de grader, nå må de begynne å levere. "

Du antar/gjetter .. Om du heller følger med på inntekter kontra utgifter , og tar i betraktning at man skal faktisk betale forsikring, div andre tjenester, skatt osv , og i tilegg betale lønn til nå over 600 ansatte, så blir det store summer pr år.

2019 hadde CIG inntekt på ca $60mill fra div salg, samme året hadde de utgifter på ca $70 mill, altså grovt regnet $10mill underskudd. De hadde også underskudd i 2015, 16, 17 , 18. 

CIG legger selv ut delvis regnskap, så det er ikke spesielt vanskelig å følge med. Og ellers finnes det registre tilsvarende vårt brønnøysundregister f.eks Companies House UK, hvor man kan se div eierskapsinfo.

Om du blir provosert av CIGs valg så husk alt er ditt eget frie valg, og ikke CIG (eller EA, Blizz, UBi osv) sin feil. 

Du tar valget om å installere et uferdig alpha produkt, du som velger å starte det opp, du som velger hvordan du skal reagere om en dør ikke åpnes eller du faller gjennom gulvet osv.

Program utvikling, spesielt i denne størrelsen er komplisert og tidkrevende. Det vil i lange perioder være ting som ikke fungerer eller brått slutter å fungere fordi man endret noe (programkode eller andre ting) et eller annet sted, kanskje med hensikt i å forberede til nyere standarder.

Lager man et spill for Xbox/PS så vet man nøyaktig hva HW/SW brukeren har. Mens i PC verden hvor hver PC så og si er unik, med forskjellig generasjon skjermkort, ram mengde, cpu, variasjoner i DirectX eller skjerm driver osv.

 

"Spill testing" som early access forsåvidt kan sies å være(uansett om det er alpha/beta), er for de mer tålmodige som ikke lar seg vippe av pinnen om samme feil skjer for 30000'nte gangen. 

Mitt råd til de som føler for å kjøpe seg inn i early access produkter, ikke gjør det. Avvent heller et ferdig produkt og se da om produktet tilfredsstiller de krav man har. Mer enn nok "release" titler som har feilet grovt og trengt både en patch og to etter release, f.eks Cyberpunk kjenner vel alle til 🙂

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...