Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Tror du burde utvide forklaringen om de mikrotransaksjonene der. Det er første gang jeg hører om noe sånt, så er ganske nysgjerrig. Og om du tar feil er det er veldig dårlig rykte.

 

Det betyr ikke annet enn det jeg skrev ovenfor - at det blir små avgifter på fylling av drivstoff, landing, kjøp & salg av varer, forsikring av skip, ekstrautstyr og last, og slike ting. Som sagt er det logiske skatter og avgifter som er en naturlig del av spillet, og spilløkonomien, og lik det man finner i det virkelige liv.

 

"Mikrotransaksjoner" er et litt teit uttrykk i den sammenheng. Spillet har en ingame-økonomi, så du må gjøre oppdrag for å tjene penger til å betale løpende utgifter og oppgradere skip. Du kan også kjøpe ingame-credits for ekte penger, men det tar jo mye av moroa ut av et handelsspill.

 

Du må gjerne si hva det heter, eller prøve å lage et nytt begrep som er mer dekkende. Jeg synes det passer bra på hva som skjer, men så har jeg heller ingen erfaring med mikrotransaksjoner i andre spill og er derfor ikke forutintatt på hva det betyr, eller bør bety.

 

På samme måte er et MMO for meg kun den tekniske definisjonen (Massive Multiplayer Online), og jeg sammenligner ikke med noe som finnes der ute fra før og forventer at et "MMO" skal være eller ikke være på en viss måte.

 

 

Var det jeg regnet med. Når det plutselig sto mikrotransaksjoner i det innlegget ble jeg litt (bittelitt) redd for at de plutselig hadde lagt inn IRL-pengekrav til alt mulig. Glad det ikke stemte.

 

Men jeg sa jo ikke det? Det eneste sted jeg nevnte at du kan bruke ekte penger var ved å kjøpe et begrenset antall kreditter pr. måned. Jeg sa også at det inngikk i som en logisk del i spillet. Mikrotransaksjoner kan vel være med kreditter? Hvorfor skulle det kun gjelde med ekte penger? Det forstår jeg ikke.

 

Personlig synes jeg mikrotransaksjoner, eller <lag ditt eget uttrykk her> om du vil, med kreditter innebygget i spilløkonomien er det eneste logiske i et slikt MMO. Spillet fjerner en del kreditter fra økonomien via disse transaksjonene og det er med på å holde økonomien stabil. Samtidig er det med på å forklare hvor UEE (staten) får pengene sine fra til militære utgifter og annet. Så det blir forankret i Lore også.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror du burde utvide forklaringen om de mikrotransaksjonene der. Det er første gang jeg hører om noe sånt, så er ganske nysgjerrig. Og om du tar feil er det er veldig dårlig rykte.

 

Det betyr ikke annet enn det jeg skrev ovenfor - at det blir små avgifter på fylling av drivstoff, landing, kjøp & salg av varer, forsikring av skip, ekstrautstyr og last, og slike ting. Som sagt er det logiske skatter og avgifter som er en naturlig del av spillet, og spilløkonomien, og lik det man finner i det virkelige liv.

 

"Mikrotransaksjoner" er et litt teit uttrykk i den sammenheng. Spillet har en ingame-økonomi, så du må gjøre oppdrag for å tjene penger til å betale løpende utgifter og oppgradere skip. Du kan også kjøpe ingame-credits for ekte penger, men det tar jo mye av moroa ut av et handelsspill.

 

Du må gjerne si hva det heter, eller prøve å lage et nytt begrep som er mer dekkende. Jeg synes det passer bra på hva som skjer, men så har jeg heller ingen erfaring med mikrotransaksjoner i andre spill og er derfor ikke forutintatt på hva det betyr, eller bør bety.

 

På samme måte er et MMO for meg kun den tekniske definisjonen (Massive Multiplayer Online), og jeg sammenligner ikke med noe som finnes der ute fra før og forventer at et "MMO" skal være eller ikke være på en viss måte.

 

 

Var det jeg regnet med. Når det plutselig sto mikrotransaksjoner i det innlegget ble jeg litt (bittelitt) redd for at de plutselig hadde lagt inn IRL-pengekrav til alt mulig. Glad det ikke stemte.

 

Men jeg sa jo ikke det? Det eneste sted jeg nevnte at du kan bruke ekte penger var ved å kjøpe et begrenset antall kreditter pr. måned. Jeg sa også at det inngikk i som en logisk del i spillet. Mikrotransaksjoner kan vel være med kreditter? Hvorfor skulle det kun gjelde med ekte penger? Det forstår jeg ikke.

 

Personlig synes jeg mikrotransaksjoner, eller <lag ditt eget uttrykk her> om du vil, med kreditter innebygget i spilløkonomien er det eneste logiske i et slikt MMO. Spillet fjerner en del kreditter fra økonomien via disse transaksjonene og det er med på å holde økonomien stabil. Samtidig er det med på å forklare hvor UEE (staten) får pengene sine fra til militære utgifter og annet. Så det blir forankret i Lore også.

 

 

Definisjonen på 'mikrotransaksjoner' er å kjøpe ting i spill for virkelige penger, så det du beskriver rundt landingsgebyr, drivstoff etc her er ikke mikrotransaksjoner men en helt normal (ingame) spilløkonomi og noe ingen vil reagere på eller finne ulogisk. 

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg sa jo ikke det? Det eneste sted jeg nevnte at du kan bruke ekte penger var ved å kjøpe et begrenset antall kreditter pr. måned. Jeg sa også at det inngikk i som en logisk del i spillet. Mikrotransaksjoner kan vel være med kreditter? Hvorfor skulle det kun gjelde med ekte penger? Det forstår jeg ikke.

Nei, som Zork skriver så involverer "mikrotransaksjoner" bruk av ekte penger. Det er det som er definisjonen på begrepet. Den typen spilløkonomi som du har i Star Citizen er akkurat den samme som i spill som Elite (originalen, ikke Dangerous), Wing Commander Privateer og mange andre lignende spill som ble laget lenge før noen hadde funnet på tanken å stappe en nettbutikk inn i et spill. Så det er du som roter med begrepsbruken din, og Lakus har all rett til å bli forvirret.

 

Når du kjøper en helt i Heroes of the Storm for ingame-gull som du har tjent opp ved å spille spillet, så er det ikke en mikrotransaksjon. Betaler du den samme helten med €, så er det det. Å betale landingsavgiften i Star Citizen er ikke en mikrotransaksjon, men det å kjøpe ingame credits for ekte penger er det.

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på den type transaksjoner i Star Citizen da? Jeg har etterlyst en slik definisjon ovenfor, og i andre fora, men ingen har foreløpig bidratt med et mer passende begrep. Jeg er heller ikke glad for begreper som blir omdefinert eller unødvendig utvidet, dersom det finnes et annet begrep allerede som man bør bruke istedet.

 

Mitt poeng var også at nåværende begrep er farget av spillernes erfaringer fra eksisterende spill. Man legger innhold i begrepet etter hva som er vanlig å erfare med slike transaksjoner.

 

Dette fenomenet er f.eks. grunnen til at Chris Roberts ikke vil (ville) kalle Star Citizen et MMO - nettopp fordi spillere forbinder "MMO" med visse typer spill som CR ikke ønsker at folk skal assosiere Star Citizen med. For ham blir "MMO" et begrep som blir misforstått hvis han bruker det og derfor unngår han det. Men det er liten tvil om at det er innenfor den tekniske definisjonen (avhengig av hvor mange spillere du regner som et "massivt" antall) av begrepet. Det er alt annet rart folk legger i begrepet som gjør at det ikke kan brukes på Star Citizen.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på den type transaksjoner i Star Citizen da?

"Handel"

 

Star Citizen er det vi i gamle dager kalte et "space combat, trading and exploration game", og hele "trading"-biten krever nesten at det inngår en simulert økonomi som ett av spillelementene, som naturlig nok inkluderer handel med varer og tjenester.

 

Det er ikke som om det er noe eget begrep for transaksjonen når du kjøper og selger spillere i Championship Manager o.l., eller når du hanker inn nye rekrutter og stab i XCOM.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på den type transaksjoner i Star Citizen da? Jeg har etterlyst en slik definisjon ovenfor, og i andre fora, men ingen har foreløpig bidratt med et mer passende begrep. Jeg er heller ikke glad for begreper som blir omdefinert eller unødvendig utvidet, dersom det finnes et annet begrep allerede som man bør bruke istedet.

 

Jeg er usikker på hvilken type begrep du er ute etter? Det du beskriver er jo en helt vanlig etterligning av et økonomisk system hvor man tjener penger og så betaler for tjenester man benytter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at slike transaksjoner ikke direkte er kjøp og salg, men indirekte og automatisk skatter og avgifter. Etter min mening kan man ikke si at det er det samme som kjøp og salg. Mulig andre spill også har dette men det blir gjennomført og utbredt i Star Citizen. Jeg synes det fortjener et eget begrep. :) Siden det er bitte små transaksjoner det er snakk om her, er det nærliggende å bruke "mikrotransaksjoner" inntil et bedre begrep eksisterer.

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at slike transaksjoner ikke direkte er kjøp og salg, men indirekte og automatisk skatter og avgifter. Etter min mening kan man ikke si at det er det samme som kjøp og salg. Mulig andre spill også har dette men det blir gjennomført og utbredt i Star Citizen. Jeg synes det fortjener et eget begrep. :) Siden det er bitte små transaksjoner det er snakk om her, er det nærliggende å bruke "mikrotransaksjoner" inntil et bedre begrep eksisterer.

 

Eksemplene du ga (fylling av drivstoff, landing, kjøp & salg av varer, forsikring av skip, ekstrautstyr og last) er definitivt kjøp og salg, uavhengig av størrelsen på beløpene.

 

Nå står du jo selv fritt til å kalle ting hva du vil, men du kommer til å skape mye forvirring, og havne i mange unødvendige diskusjoner om du insisterer på å bruke et begrep som allerede har en forholdsvis klart definert betydning som om det betydde noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tok en liten inventory i hangaren min for å få oversikt over det man har kjøpt.

 

AEGIS AVENGER TITAN - LTI
KRUGER P-72 ARCHIMEDES - LTI
AEGIS AVENGER WARLOCK - LTI
Constellation Andromeda - LTI
Freelancer DUR - LTI
RSI ORION - LTI
AEGIS RECLAIMER - LTI
MISC STARFARER GEMINI TANKER - LTI
F7C-M SUPER HORNET - LTI
F7C-R HORNET TRACKER - LTI
F7C-S HORNET GHOST - LTI
Banu Merchantman - LTI
ANVIL CARRACK - LTI
ORIGIN 315P EXPLORER - LTI
RSI AURORA LN - LTI
REAR ADMIRAL Upgraded to Constellation Phoenix- LTI
 
AEGIS VANGUARD - LTI
ADD-ONS - HARBINGER BATTLEFIELD UPGRADE KIT - LTI
ADD-ONS - SENTINEL BATTLEFIELD UPGRADE KIT - LTI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tok en liten inventory i hangaren min for å få oversikt over det man har kjøpt.

 

AEGIS AVENGER TITAN - LTI
KRUGER P-72 ARCHIMEDES - LTI
AEGIS AVENGER WARLOCK - LTI
Constellation Andromeda - LTI
Freelancer DUR - LTI
RSI ORION - LTI
AEGIS RECLAIMER - LTI
MISC STARFARER GEMINI TANKER - LTI
F7C-M SUPER HORNET - LTI
F7C-R HORNET TRACKER - LTI
F7C-S HORNET GHOST - LTI
Banu Merchantman - LTI
ANVIL CARRACK - LTI
ORIGIN 315P EXPLORER - LTI
RSI AURORA LN - LTI
REAR ADMIRAL Upgraded to Constellation Phoenix- LTI
 
AEGIS VANGUARD - LTI
ADD-ONS - HARBINGER BATTLEFIELD UPGRADE KIT - LTI
ADD-ONS - SENTINEL BATTLEFIELD UPGRADE KIT - LTI

 

Pen samling det der ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke få pengene igjen ?

 

Hørt at de er utrolig vanskelige på akkurat dette. Men etter å ha postet så gjorde jeg et forsøk, får håpe på positiv utvikling. Dette spillet er ikke verdt de 60$ jeg pledga til å begynne med, det er helt sikkert. 

Lenke til kommentar

Scam Citizen. Skulle hatt tilbake pengene om jeg kunne.

 

Tipper du vil ende opp i fornektelse sammen med derek smart og goons, brølende i sinne som dette eselet he he.

Ryktes at doktor professoren er ute etter kontoer å bruke til kampanjen sin, så du kan jo selge på gråmarkedet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Scam Citizen. Skulle hatt tilbake pengene om jeg kunne.

 

Tipper du vil ende opp i fornektelse sammen med derek smart og goons, brølende i sinne som dette eselet he he.

Ryktes at doktor professoren er ute etter kontoer å bruke til kampanjen sin, så du kan jo selge på gråmarkedet.

 

 

 

Sorry, men har ikke en anelse om hva du snakker om.

Lenke til kommentar

 

 

Scam Citizen. Skulle hatt tilbake pengene om jeg kunne.

 

Tipper du vil ende opp i fornektelse sammen med derek smart og goons, brølende i sinne som dette eselet he he.

Ryktes at doktor professoren er ute etter kontoer å bruke til kampanjen sin, så du kan jo selge på gråmarkedet.

 

 

 

Sorry, men har ikke en anelse om hva du snakker om.

 

Derek smart deler ditt synspunkt, og har en svertekampanje gående med høy sigarføring sammen med en gruppe fra EVE "goons" som er beryktet for trolling/mobbing på nettet.

 

Så hvis du synes SC er svindel vil du finne et perfekt ekkokammer hos dem, samt muligens få solgt denne beklemmende pledge´n som plager deg sånn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan du ikke få pengene igjen ?

 

Hørt at de er utrolig vanskelige på akkurat dette. Men etter å ha postet så gjorde jeg et forsøk, får håpe på positiv utvikling. Dette spillet er ikke verdt de 60$ jeg pledga til å begynne med, det er helt sikkert. 

 

Spillet i nåværende form er ikke verdt mange kronene. Dersom man backet spillet i 2012, ikke følger med på utviklingen og går inn i spillet for å teste det den dag i dag, så forstår jeg godt at man er skuffa. Er dette alt de har fått til på 3,5 år? Tingen er at det skjer så mye i kulissene som vi ikke ser resultatet av enda. Bare ta Squadron 42, kampanjemodusen, som eksempel. Vi får se noen bilder fra det av og til, noen få nye skip blir også vist frem, men det meste holdes skjult for oss, fordi de ikke ønsker å røpe noe om det, men la oss oppleve spillet når det er tid for det. Mye tid på Persistent Universe delen ("mmo", flerspillerdelen) går med på å lage systemene som ligger bak og skal drive universet i tiden fremover. De lager tools som forenkler, gjør andre jobber raskere og enklere.

 

Den delen av spillet vi ser og kan teste nå er bare toppen av isfjellet. For hver oppdatering fremover (vi er på SC alfa versjon 2.3 nå og det startet i grunn på SC alfa versjon 2.0) så ser vi resultatet av mer og mer av tingene de har jobbet med "i skjul" komme frem.

 

Dersom du ikke ønsker å følge utviklingen og ikke liker å spille en versjon av spillet med endel bugs og ikke så alt for mange funksjoner, så vil jeg anbefale deg å legge bort spillet en stund, kanskje helt til Sq42 kommer ut og så heller gi det en sjanse da. Dersom du er helt sikker på at du ikke vil ha spillet, så er det som nevnt mulig å selge pakken sin på det grå-markedet.

 

Ellers var egentlig grunnen til at jeg skrev innlegget her at jeg lurte på hvorfor du ikke syntes spillet er verdt de $60 du brukte? Er det på grunn av spillets nåværende stand? Tror du ikke spillet kommer til å leve opp til forventningene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan du ikke få pengene igjen ?

 

Hørt at de er utrolig vanskelige på akkurat dette. Men etter å ha postet så gjorde jeg et forsøk, får håpe på positiv utvikling. Dette spillet er ikke verdt de 60$ jeg pledga til å begynne med, det er helt sikkert. 

 

 

Jeg har hørt det motsatte, verdt å prøve i alle fall. Spørs om ikke star citizen har blitt for stort, men jeg synes ideen var verdt litt penger, i tillegg har jeg fått en pen t-skjorte. Viss jeg får et spill med tiden blir det bare ren bonus. Tror jeg donerte rundt 20-25 dollar i kickstarteren.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...