Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe skip inne i spillet for penger du tjener. Alt du kan kjøpe nå kan du også kjøpe i spillet senere. Derfor er det ikke "pay-to-win".

Må bare få lov å skyte inn kjapt at jeg er litt uenig i dette argumentet. Ikke så mye nødvendigvis for SC, men mer generelt. Min oppfatning av P2W er veldig enkel: alle fordeler som kan kjøpes for RL penger. Om det samme kan tjenes in-game spiller ingen rolle. Det betyr bare at av to spillere med like mye tid vil den som har spyttet penger inn i systemet mest sannsynlig ha en fordel.

Eneste F2P-spill sånn sett som ikke er P2W (i mine øyne) er de som kun tilbyr kosmetiske greier for pengene. F.eks Path of Exile og HON. (tror disse kun har kosmetiske "fordeler")

Jeg håper virkelig at SC er balansert rundt dette.Tror faktisk litt det også. :)

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke kalles P2W når forskjellen kun vil være i våpen. Det er ikke automatisk gitt at den som er best utrustet automatisk er best. Man har og en faktor som har større innvirkning på dette enn våpen og skip har. Og det er han som styrer skipet.

At man får en fordel, ja det gjør man så absolutt. Men vil ikke det samme være at den som sitter på ræv hjemme hele dagen og spiller så lenge han er våken ha en kjempefordel ovenfor han som er nødt til å jobbe mellom 8 og 16 hver dag da?

Jeg personlig synes det er flott at man har mulighet til å kjøpe seg litt credit for ekte penger. Da har man muligheten til å frivillig støtte spillet med ekstra penger samtidig som man får litt igjen for dette. Også vil det være fint for meg å slippe å henge sjukt langt bak venner og bekjente når det kommer til oppgradering av skip grunnet arbeid.

Forøvrig har jeg og lest at CR&CO har planer om å sette en øvre grense på hvor mye man kan bruke per måned og i tillegg har gitt utrykk for at det er spillerens erfaring og dyktighet som står i fokus. Et annet våpen vil ikke gi den ekstremt store fordelen for en annen spiller uavhengig om det er kjøpt via ekte penger eller via credit tjent ingame.

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke kalles P2W når forskjellen kun vil være i våpen. Det er ikke automatisk gitt at den som er best utrustet automatisk er best. Man har og en faktor som har større innvirkning på dette enn våpen og skip har. Og det er han som styrer skipet.

At man får en fordel, ja det gjør man så absolutt. Men vil ikke det samme være at den som sitter på ræv hjemme hele dagen og spiller så lenge han er våken ha en kjempefordel ovenfor han som er nødt til å jobbe mellom 8 og 16 hver dag da?

Jeg personlig synes det er flott at man har mulighet til å kjøpe seg litt credit for ekte penger. Da har man muligheten til å frivillig støtte spillet med ekstra penger samtidig som man får litt igjen for dette. Også vil det være fint for meg å slippe å henge sjukt langt bak venner og bekjente når det kommer til oppgradering av skip grunnet arbeid.

Forøvrig har jeg og lest at CR&CO har planer om å sette en øvre grense på hvor mye man kan bruke per måned og i tillegg har gitt utrykk for at det er spillerens erfaring og dyktighet som står i fokus. Et annet våpen vil ikke gi den ekstremt store fordelen for en annen spiller uavhengig om det er kjøpt via ekte penger eller via credit tjent ingame.

Jeg sier ikke at dette er et stort problem. Om det i det hele tatt blir noe problem gjenstår å se. Jeg har mer troen på at dette går fint enn noengang. Poenget mitt var heller å bemerke at fordeler kjøpt for ekte penger er problematisk. Ja, en som har spilt sykt mye vil nok ha fordel av både erfaring og det han har tjent in-game. Men så er også kanskje de som legger inn mest tid de som er mest villige til å spytte i mer penger, så de har bare en enda større fordel. Muligens.

På generelt basis synes jeg ikke noe om at items kan kjøpes for RL penger. Da forsvinner også litt av gleden ved å få tak i det in-game, siden eksklusiviteten er litt borte. Se bare på Diablo 3 og Auction House.

Lenke til kommentar

Vel, jeg må innrømme at jeg ikke orker å diskutere P2W - etter å ha brukt mange mange timer på slike diskusjoner på RSI-forumet. Det er rett og slett uinteressant for meg å bruke mer tid på det. Sorry. :)

Dog kan jeg bare nevne at Chris Roberts selv mener det jeg skrev i min forrige post (ovenfor) og at det var derfor jeg nevnte akkurat det. Dessuten skal man huske at vi er i en periode hvor vi støtter UTVIKLINGEN av spillet, ikke spillet i seg selv. Hvordan tror du det hadde gått hvis de ikke hadde solgt romskip nå? Da ville CR & Co. måtte ta inn investorer (slik som David Braben i Frontier gjorde til Elite: Dangerous)! Så man må skille snørr og barter her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dem går vel for 28mill målet nå da. Var ikke det å fortsette eller jobbe mer på Squadron 42 campaign?

Da vil jo den som vil spille singel med venner i missions om man vil spille den.

Føler man for å fortsette i universe kan du det etterpå med credits du tjener.

Jeg og blir spennt på å se om det holder meg gående lenger enn 1mnd eller noe. For er veldig redd for att det blir mye dø tid på en måte. Men det får man se når tiden kommer. Blir vel en gjeng på 6-8 jeg blir med i så..

Nei, utvidelse av Squadron 42 er 29 million dollar-målet. $28M er Mustang. https://robertsspaceindustries.com/funding-goals

Jeg tror ikke du skal være redd for dødtid i Star Citizen. I motsetning til hvordan det er i mange andre spill, er ikke "grinding" nødvendig for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Aha 29mill det ja. Er vel oppe i 30 denne uka kan jeg tenke meg.

Får se. skal jo testes. Og vi liker forskjellige spill, ikke alt er for alle. Samme hvor bra det er.

Ser jo alle store mmo å rpg. Har testa, men det er ikke noe der som driver meg. Da er det bra det er andre sjangere. Var vel rift jeg har testa og spillt lengst av dem. Testa vel kanskje noen dager i 1mnd.

Har spillet WC fra 1-prophecy. Det var kjemmpe. For det var oppdrag å historie. Ett driv som holdt meg gående.. Eneste jeg har spillt lenge\mye online er Halo serie, forza serie, gears of war å arma2\3

Lenke til kommentar

Vel, jeg må innrømme at jeg ikke orker å diskutere P2W - etter å ha brukt mange mange timer på slike diskusjoner på RSI-forumet. Det er rett og slett uinteressant for meg å bruke mer tid på det. Sorry. :)

Helt i orden. Er som nevnt flere ganger ikke så bekymret som det kan virke. Hadde det vært samme mekanisme i et spill som f.eks Battlefield hadde det vært noe ganske annet. :)

Jeg tror også at det blir litt feil å se på Star Citizen som et MMO slik vi kjenner sjangeren. Eller kanskje jeg bare håper... Nesten samtlige MMO jeg har spilt gjennom årene havner ganske i en kjedelig grind eller følelsen av å gjøre nøyaktig det samme som alle andre. Omtrent samtlige nye MMO skryter av å ha fjernet dette elementet, men følelsen er den samme hver gang. Istedet for å bli servert en historie lik alle andres vil jeg lage min egen. Jeg kommer på et spill som gjør dette bra: EvE. Dessverre er også det et altoppslukende spill som vanskelig lar seg kombinere med jobb, familie, hund og hamster. Og, hamsteren krever ikke stort. ;)

Siste MMO jeg testet var Guild Wars 2. Etter en ukes tid var jeg egentlig bare lei hele sjangeren nok en gang.

Lenke til kommentar

Eneste frykten jeg har med Star Citizen er vel om det blir mye dødtid og reising i mellom oppdrag og opplevelser.

At det kan bli noe grinding tviler jeg ikke på. Men slik er det med alt av spill. Spørsmålet er om det er gøy å grinde eller ikke.

Ja, grinding trenger ikke være kjedelig. Det bare er som oftest det. :)

Er også spent på hvor lang tid det ar å forflytte seg, og hvordan det gjøres i praksis. Det gjelder å finne en balanse her og. Noe av det jeg gleder meg mest til å er utforsking. Da vil jeg ha følelsen av å ha tilbakelagt lange avstander med den konsekvens at jeg ikke er et tastetrykk unna basen. Men om det tar for lang tid å reise til kjente steder blir det kjedelig.

Fra wiki står følgende:

The primary methods of propulsion are thrusters, warp drives, and jump drives. Players will use existing and known jump paths to travel between systems. Players will have a chance to discover new jump paths, and even entirely new systems. When a player discovers a new path, they will have to navigate the jump path manually before it can be saved into their navigation computer. Players can then have the new jump point named after themselves and sell its location on the galactic market.

Kilde: http://starcitizen.wikia.com/wiki/Star_Citizen

Sounds cool!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hvilken pakke har dere bestilt i Star Citizen? For de som har gjort det. Og hvorfor akkurat den?

Prøver å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for selv. Vurderer Arbiter.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Kjøpte selv Rear Admiral(*k9z*) i utgangspunktet, men pga kjøp av starfarer og og 350R har jeg vel blitt oppgradert til Vice Admiral.

Ja, grinding trenger ikke være kjedelig. Det bare er som oftest det. :)

Akkurat!

Det er vel vanskelig å forhindre at oppgaver kan bli repeterende fra starten av rett og slett i mangel av innhold, men på en måte har jeg litt troa her. Muligens jeg bare fantaserer om det beste.

Er også spent på hvor lang tid det ar å forflytte seg, og hvordan det gjøres i praksis. Det gjelder å finne en balanse her og. Noe av det jeg gleder meg mest til å er utforsking. Da vil jeg ha følelsen av å ha tilbakelagt lange avstander med den konsekvens at jeg ikke er et tastetrykk unna basen. Men om det tar for lang tid å reise til kjente steder blir det kjedelig.

Jepp. De har jo, som du og skriver i innlegget, flere måter å forflytte seg over lengre distanser. Men tror det og kunne vært morsomt å vært borte i et astroidebelte på tur til et mål hvor man er nødt til å holde tunga rett i munn. Ikke bare fly igjennom tomt og endeløst univers. Særlig med tanke på at de har tidligere skrevet at det kan ta oppimot halv time å forflytte seg fra en kant av en galakse og til neste.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jeg tror også at det blir litt feil å se på Star Citizen som et MMO slik vi kjenner sjangeren. Eller kanskje jeg bare håper... Nesten samtlige MMO jeg har spilt gjennom årene havner ganske i en kjedelig grind eller følelsen av å gjøre nøyaktig det samme som alle andre. Omtrent samtlige nye MMO skryter av å ha fjernet dette elementet, men følelsen er den samme hver gang. Istedet for å bli servert en historie lik alle andres vil jeg lage min egen. Jeg kommer på et spill som gjør dette bra: EvE.

Jeg har ikke spilt EvE og kommer nok aldri til å spille det heller, etter alt det negative jeg har hørt om det.

Du har rett i at Star Citizen (SC) ikke er et tradisjonelt MMO-spill. Derfor sa også Chris Roberts i begynnelsen at SC ikke var et MMO. Han utdypet dette ved å si at han ikke ville sette SC i samme bås som folk flest forbinder tradisjonelle MMOer med.

Når det gjelder grinding blir det mindre av det i SC fordi økonomien blir mer dynamisk enn hva man er vant til i andre MMOer. Økonomien blir basert på tilbud og etterspørsel og vareprisene vil derfor variere en del ang. tidspunkt og sted. Hvis man grinder frem og tilbake mellom to steder vil man altså etter hvert få en dårligere pris for det man selger og høyere pris for det man kjøper, da man er med på å mette markedet.

Men tror det og kunne vært morsomt å vært borte i et astroidebelte på tur til et mål hvor man er nødt til å holde tunga rett i munn. Ikke bare fly igjennom tomt og endeløst univers. Særlig med tanke på at de har tidligere skrevet at det kan ta oppimot halv time å forflytte seg fra en kant av en galakse og til neste.

Asteroidebelter blir det mange av, både med og uten skjulte rikdommer og baser! :)

Den halvtimen er bare et løst anslag forelpig, og forutsetter at du ikke møter på noen som vil sloss, eller nevnte asteroider. For hvis nagiasjonscomputeren oppdager en fare vil den gå over til sakte (vanlig) fart slik at du manuelt kan avverge faren. Det tar jo også tid ...

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt EvE og kommer nok aldri til å spille det heller, etter alt det negative jeg har hørt om det.

Du har rett i at Star Citizen (SC) ikke er et tradisjonelt MMO-spill. Derfor sa også Chris Roberts i begynnelsen at SC ikke var et MMO. Han utdypet dette ved å si at han ikke ville sette SC i samme bås som folk flest forbinder tradisjonelle MMOer med.

Når det gjelder grinding blir det mindre av det i SC fordi økonomien blir mer dynamisk enn hva man er vant til i andre MMOer. Økonomien blir basert på tilbud og etterspørsel og vareprisene vil derfor variere en del ang. tidspunkt og sted. Hvis man grinder frem og tilbake mellom to steder vil man altså etter hvert få en dårligere pris for det man selger og høyere pris for det man kjøper, da man er med på å mette markedet.

EvE var knallbra når jeg spilte det, men har en vannvittig læringskurve og det er nesten liten vits å spille om man ikke kan dedikere mye tid til det. Det kunne ikke jeg, så jeg sluttet. Økonomien i EvE er drevet av spillerne og høres temmelig likt ut som det SC kommer til å bli. Det var også (for min del) kanskje det beste med EvE. Så nå gleder jeg meg bare enda mer til SC.

Fallhøyden begynner å bli høy... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...