Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Zork skrev (59 minutter siden):

...

Vil ikke si at det eneste kriteriet er at de er spill satt i rommet. Det er ganske langt mellom disse spillene go Even Online f.eks.

Jeg er enig i det meste av det du sier, og jeg ble også skuffet over romfarten i Starfield. Kanskje er det dårlig markedsføring som har skylden og gitt folk feil inntrykk. Eller så er det spillene som har kommet ut tidligere som har satt en standard man forventer. NMS, Elite Dangerous, Star Citizen og sikkert flere jeg ikke kommer på har jo vært med å sette standarden for ulike spillmekanikker og hva man kan forvente av et spill satt i verdensrommet.

Starfield hadde ikke trengt å matche de andre spillene på alt, men når selve romfart-delen ble så skuffende så forsvinner mye av poenget med settingen. Når man tenker på hva man ønsker ut av slike spill så er jo det å ta av og lande på en planet noe man absolutt ønsker, sammen med litt bra flyging. Derfor ble jeg og mange skuffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Da har jeg spilt en del i denne omgang av free fly.

Jeg har i mellomtiden oppgradert min CPU til en 5800X3D, og følte denne gangen at selve spillet var spillbart. Grei FPS og helt OK ytelse overall. I tillegg har lastetidene blitt veldig bra. Har nok med at jeg har en litt raskere SSD nå, i tillegg til at den nye CPU'en nok hjelper til på hastigheter mot minnet etc.


Mitt overordnede inntrykk fra denne Free Flyen:
- Alt for mange bugs og ting som plutselig ikke virker. Funksjonaliteten er jo der, men den svikter plutselig. 

En del av det jeg har opplevd:
- Heiser som ikke er der når dørene åpnes (bare et hull ut i verdensrommet). Selv etter mange åpninger og lukkinger er heisene fortsatt ikke der. Virker som de andre rundt meg opplevde det samme, for de gikk heller ikke inn i heisen.
- Toget forsvinner så jeg og en jeg reiste sammen med står plutselig på skinnegangen i midten av ingensteds. 
- HUD og diverse instrumenter fungerer ikke, så i praksis umulig å fly. Hjelper ikke å gå ut og inn av flyet. F4 og flere andre taster fungerer heller ikke.
- Inventory forsvinner plutselig, så jeg ikke får brukt det. Har dog skjønt at det er en egen inventory når man våkner opp på sykehuset, så snakker om inventory når man er ute andre steder.
- Får ikke opp ikonet for hvor jeg skal lande når jeg har bedt om landingstillatelse. (Dette er visstnok etter forumet en bug som er minst et år gammel.)
- Og sikkert en haug til som jeg har glemt...

Virker av andre kommentarer og chat inne i spillet, som noe av dette kan skyldes at en server plutselig ikke svarer e.l. Dette tyder på et veldig skjørt system, der ting må virke knirkefritt for at ikke ting skal "bryte sammen". Man får litt for mye inntrykk av "strikk og binders", der man ikke har fokusert nok på en god "plattform", men bare kastet sammen masse funksjonalitet.

Ellers er det et par andre ting som også gjør at jeg sliter litt med å bli helt solgt:
- Man bruker ganske mye tid på å komme i gang, og komme seg rundt. Hver gang man starter må man komme seg fra der man våkner opp til enten terminalen eller andre steder, noe som tar ganske mye tid. Man kan ikke sette seg ned for bare å spille i en halvtime. Man bruker for mye av tiden på å reise rundt før man er klar til å fly. Man må nok sette av et par timer for at det skal bli noe ordentlig spilling. Sjelden jeg har tid til det. Og når bugs og andre feil gjør at jeg stadig må begå selvmord og starte på nytt, blir dette ganske slitsomt. Det blir alt for lite morsom spilling. 
- Quantum-reiser ta veldig lang tid hvis det er langt. Dette blir også litt kjedelig. Kunne gjerne speedet opp dette noe.
- Det virker litt bingo hva som man kan interagere med og ikke. Noen flasker o.l. rundt omkring kan man ikke ta, mens andre kan man ta. 
- Prisene i ekte penger er litt for høye. Man må betale det hvite ut av øyet for å "plegde" et litt brukbart skip. Sikkert gjort med vilje, men likevel noe som gjør at jeg avventer, gitt at ting ser så uferdig som det er.
- Man risikerer at ting blir resatt innimellom. Da er ikke motivasjonen til å bruke masse tid på å spare seg opp og kjøpe seg opp for mye. (Henger da litt sammen med punktet over)
- Kontrollene og måten karakteren oppfører seg på i omgivelsene virker litt uferdig. F.eks. huleoppdrag føltes litt "så der". Måten man plukker opp ting på og bruker ting har også forbedringspotensialer. Igjen virker det som man har stoppet litt for tidlig i utviklingen at nye funksjoner. Man sitter igjen med inntrykket av at når noe fungerer sånn delvis er det godt nok.


Det at ting tar tid osv. skyldes nok at man prøver å få til en viss grad av realisme, men samtidig er det jo ting som ikke er så realistiske. F.eks. skipet ditt blir jo klart i det sekundet du trykker "retrieve". Man kunne i det minste speedet opp enkelte ting uten at det hadde gått ut over realismen. (Vi er jo uansett ganske langt unna ekte realisme...)


Så:
Vi ses nok igjen ved neste free fly, men kommer nok ikke til å savne det for mye i mellomtiden...
Til det virker det fortsatt som man fokuserer alt for mye av tiden på å designe kule nye ting, i stedet for å gjøre spillet spillbart.
Får håpe en del av irritasjonsmomentene blir rettet ifm "polishing" av Squadron 42, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du bare tester spillet under Free Fly - når hele verden gjør det samme som deg og overbelaster serverne. Jeg som har betalt for spillet - og litt til - spiller ikke i det hele tatt under Free Fly, fordi jeg vet at serverne driter på seg i den perioden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (9 timer siden):

Problemet ditt er at du bare tester spillet under Free Fly - når hele verden gjør det samme som deg og overbelaster serverne. Jeg som har betalt for spillet - og litt til - spiller ikke i det hele tatt under Free Fly, fordi jeg vet at serverne driter på seg i den perioden.

Mulig :)
Men da burde de kanskje vurdere å begrense antallet som kan delta, eller i det minste håndtert denne høye lasten på en litt mer elegant måte.
Nå gir det jo ganske dårlig reklame for spillet.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 timer siden):

Mulig :)
Men da burde de kanskje vurdere å begrense antallet som kan delta, eller i det minste håndtert denne høye lasten på en litt mer elegant måte.
Nå gir det jo ganske dårlig reklame for spillet.

Vel man kan jo begynne å lure om man skal fortsette med konseptet "Early Access" i 2023, jeg ser jo folk generelt sliter med å skjønne hva å teste en "Alpha utgave" faktisk innebærer..

Lenke til kommentar
5 hours ago, KalleKanin said:

Mulig :)
Men da burde de kanskje vurdere å begrense antallet som kan delta, eller i det minste håndtert denne høye lasten på en litt mer elegant måte.
Nå gir det jo ganske dårlig reklame for spillet.

Nja. Målet er ikke å spille spillet, men å teste det. Da må man nødvendigvis teste grensene og ikke det man vet funker.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (17 minutter siden):

Nja. Målet er ikke å spille spillet, men å teste det. Da må man nødvendigvis teste grensene og ikke det man vet funker.

Mulig.
Men jeg er nok i så fall ikke villig til å betale masse penger for å alpha-teste det. Da venter jeg heller til det blir litt mer finpusset.
Og de prisene som er nå synes jeg allerede er ganske høye. Personlig mener jeg man burde fått en del god del i rabatt for å være med tidlig i løpet.
Eller får man andre "perks" ved å pledge?


(Edit: Og synes ikke det kommer så klart frem at det er snakk om et såpass uferdig produkt. Står kun at "Additional features and updates will be released as they are developed." : https://robertsspaceindustries.com/pledge/Packages/Syulen-IAE-Starter-Pack-Warbond )"

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Aetius skrev (35 minutter siden):

Tja, SQ42 er jo feature complete, og har et drøyt år med finpuss igjen. Det kan man jo kalle en slags beta.

Det er fair, håper det blir en braksuksess! :D "Alpha", "Beta", "Pre-release", "1.0" osv er rimelig vage greier om dagen, ikke lett å definere når et spill er i de forskjellige stadiene
 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (5 timer siden):

Mulig.
Men jeg er nok i så fall ikke villig til å betale masse penger for å alpha-teste det. Da venter jeg heller til det blir litt mer finpusset.
Og de prisene som er nå synes jeg allerede er ganske høye. Personlig mener jeg man burde fått en del god del i rabatt for å være med tidlig i løpet.
Eller får man andre "perks" ved å pledge?


(Edit: Og synes ikke det kommer så klart frem at det er snakk om et såpass uferdig produkt. Står kun at "Additional features and updates will be released as they are developed." : https://robertsspaceindustries.com/pledge/Packages/Syulen-IAE-Starter-Pack-Warbond )"

De utnytter FOMO-faktoren noe så inni helvete til de som har kjøpt, tør jeg påstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...