Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

 

Og dra sømløst mellom planeter og div er jo grensesprengende og det er ikke noe hoax. Du har kanskje ikke fått det enda men du får det på 3.0 release

Det som er mest bekymringsfullt er jo communityet som er helt hinsides redd for noe som helst penalty og møte andre folk i space som kan være slemme. Er helt lattelig de vil ha mmo men ikke møte andre folk og hvertfall ikke pirater osv for det er bare griefers etc.

Jeg foreslo på et forum inlegg for en god stund tilbake at de burde lage 2 separate servere. en med sliders og lti og en uten lti og sliders. 

Ble flamet som f.... det var en elendig ide og splitte communytiet osv osv,men samtidig vil de ikke møte noen ingame annet en på ports osv som er trygt. Og når jeg skulle gjøre et point ut av ureferdigheten til slider konseptet var det bare en vegg med engang og at npc er like vanskelig og møte som et menneske og det er jo renspikka tullpjatt.

Siste 10 for the chairman var bare spørsmål om mining og diverse jobber. Så folk flest vil ha en virtuell jobb wtf??? 

Blir verdens beste spill teknisk og verdens dårligste spill gameplaymessig har jeg på følelsen.

Eneste som er verdt og vente på her er sq42.

Har ikke fulgt særlig nøye med på spillet annet enn det jeg leser og ser her i tråden. Men det er litt bekymringsfullt hvis folk flest vil ha et snilt spill og er redd for å miste skip og utstyr i PVP. Da blir det dørgende kjedelig og ingen utfordring. 

 

 

Men er det slik at man faktisk risikerer å miste skipet man gjerne har betalt tusen kroner (eller mer) for her?

 

Isåfall kan jeg skjønne at det blir i overkant spennende å møte liv levende pirater in space :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge du ikke har forsikring på dette.

 

Slik det ble lagt frem sist gang jeg leste noe særlig om forsikringer så var dette til en rimelig pris, og konsekvensen ved å ofte miste skip da var at ventetiden på nytt ble lengre og lengre.

 

Mange som har kjøpt skip har og kjøpt med LTI (Life Time Insuranse) som dekker denne trivielle kostnaden for deg. Men det er bare selve skipet som er dekket da, og man må ved siden av ha forsikringer på last og det du monterer på av våpen og annet utstyr.

Lenke til kommentar

Å herre min hatt, ja da skjønner jeg at folk tusler rundt i det mørkeste av deep space uten for mye sosiale ambisjoner ;)

 

Syntes det hele virker som en i overkant god butikk for spillutvikler... men for all del, er vel ikke noe verre å bruke penger på dette enn noen annen hobby selvfølgelig, bare redd de vil få problemer med spillerbasen på sikt med en slik type pay to play.

Lenke til kommentar

De fleste skip selges med 6 mnd forsikring, men iblant tilbyr de andre varigheter som LTI (som nevnt) eller som var tilfelle ved deres 4 år anniversary sale sist høst: 48 mnd. Forsikring er ikke blitt en greie i spillet ennå, så det er fortsatt ikke helt klart hvordan hele den biten gjennomføres i praksis, men forsikringspremie skal betales med ingame currency og skal etter hva jeg har hørt ikke være avskrekkelig dyrt (selvsagt avhengig av hva slags skip en har, naturlig nok vil trolig de største skipene koste endel å forsikre).

 

Videre er dette ment å være et skikkelig gjennomført spill med kompleks økonomi og mange detaljer. En av disse er det faktum at når du claimer et skip på forsikringen vil det ikke på magisk vis bare spawne inn et nytt skip, skipet skal faktisk produseres. Dette vil si at i tillegg til forsikringspremie må en forvente at det kan være noe leveringstid på skip, etter hva jeg har hørt snakker vi alt fra en times tid til flere dager (IRL-tid). Dette vil igjen avhenge av hva slags skip du har; en liten, masseprodusert Aurora vil du nok kunne få raskt, mens et svært capitol ship ala Bengal med mannskap på 1000 personer (ja, du leste riktig, tre nuller) vil ta betydelig lenger tid. Det vil også potensielt kunne avhenge av tilgang til materialer som trengs i skipsproduksjonen; om det er mangel på en bestemt råvare som trengs for å kunne produsere ditt skip vil det kunne påvirke ventetiden, såvidt jeg forstår.

 

edit: Med det sagt, jeg tror ikke det å downright miste skip, og spesielt ikke skip en har betalt ekte penger for, kommer til å bli noe stort problem. Så lenge man påser at man har skipsforsikringen i orden er man good (foruten cargo og ekstrautstyr som nevnt), og jeg forstår det slik at det skal ganske godt gjøres å prestere å glemme å fornye forsikringen på et skip før man tar det ut. Underforstått at det sannsynligvis vil blinke en haug med varsellamper e.l.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du mister aldri skipet du har betalt penger for. Så de måtte ha kjørt pay too win eller nærmest ingen penalty på og miste selve skipet.

Valget ble da nærmest ingen penalty ved og miste skipet som da får meg til og lure på hva credit sinken skal komme fra. Blir hvertfall utrolig kjedelig med pvp og p vs npc også siden og tape en kamp vil ha null effekt.

Eneste måte og få til credit tap på da blir jo og gjøre alle upgrades(våpen, modules) på skipet umulig og forsikre og at de går tapt ved og miste skipet. Men etter hva jeg har hørt skal det gå an og forsikre det også. alt på dette punktet er rimelig vagt fra utvikler og tror de har hørt på det klare flertallet i communityet som vil ha et spill uten no risk og tap desverre.

De skyter seg jo halvveis i foten. I første omgang vil det generere masse penger fra folk som kjøper alle skip. men disse vil starte med alt spillet har og by på og vil sansyneligvis gå lei etter en mnd eller 2 og andre som bygger seg opp fra scratch vil sansyneligvis ha alt spillet har og by på i løpet av 3-5mnd og gå lei. Spillet vil dø ut i løpet av 1 år.

I starten håpet jeg på en eve online modell men det ser umulig ut nå.

Lenke til kommentar

Til dere andre som ikke har fulgt med noe særlig må man ikke kjøpe skip for ekte penger. alt er tilgjengelig i ingame cash. Det med og kjøpe skip for ekte penger ble en craze da folk fikk life time insurance på dem og trodde dem skulle få et massivt overtak over alle andre.Noe som ikke er tilfelle. Men cig fant ut at de var en gullgruve og greit nok det. Men deverre vil det ha massive konsekvenser på mmo delen av spillet dems mest sansynelig. 

Men i samme slengen må jeg bare si atter en gang at singeplayer spillet mest sanynelig blir det beste rom operaet noensinne laget. Vel verdt og følge med på når dem ruller ut mer info om det. Er vi heldige kommer part 1 ut i år også.

Lenke til kommentar

Til dere andre som ikke har fulgt med noe særlig må man ikke kjøpe skip for ekte penger. alt er tilgjengelig i ingame cash.

Ikke foreløpig, men ja, det kommer etterhvert.

 

Det med og kjøpe skip for ekte penger ble en craze da folk fikk life time insurance på dem og trodde dem skulle få et massivt overtak over alle andre.Noe som ikke er tilfelle.

Riktig. LTI vil ikke gjøre deg udødelig eller gi deg andre massive fordeler. Se på det som en bilforsikring med 100% bonus. Du må fremdeles betale egenandel etc. om du kolliderer. Kan være kjekt å ha på skip som ellers ville hatt høy forsikringspremie.

 

Men cig fant ut at de var en gullgruve og greit nok det.

Ja, det er trossalt der mesteparten av pengene kommer inn, og spill må jo fundes. Jeg betaler gjerne litt for et romskip i et ambisiøst crowdfunded prosjekt, mye heller enn å blakke meg på rosa våpen i CS:GO så gaben får kjøpt seg ny seilbåt. Forøvrig var planen å avslutte salg av skip når CIG nådde sitt endelige funding mål, noe de gjorde for lenge siden, men de tok en avstemming i forumet og brukerne ønsket å beholde denne muligeten.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

I starten håpet jeg på en eve online modell men det ser umulig ut nå.

Modellen slik strategien var da jeg fulgte aktivt med var lignende eve sin. Både i nulsec og highsec (pvp/pve) soner med høyere risk = høyere reward og med forsikring som du frivillig har.

 

Eneste er at man har den ørlite fordelen med evig forsikring om man har kjøpt skip med lti, men slik det er fremstilt er det bare snakk om en ørliten gode.

Lenke til kommentar

Kjedelig å ha LTI på skipet også driver du med piratvirksomhet som betyr at du får null, nada, niks tilbake på forsikringen :p Spørsmålet er da om du betaler full pris tilbake til forsikringselskapet, om du da får beholde LTI til neste gang du mister skipet i en faktisk ulykke.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Stemmer mekanismen med high, low og nulsec virker veldig eve ut. Og de funker jo bra. Men nå snakker jeg om selve penalty systemet.

- Dyrere forsikring?

- Vente på utstyr?

- Må betale full pris om du har drevet med noe kriminelt.

 

Alt av utstyr og skip produseres av spillere og av AI. Det vil derfor være mulig å påvirke produksjonen positivt og negativt.  Er du veldig uheldig kan det ta lang tid før du får igjen den spesifikke motoren eller skipsskroget du hadde osv... Må være kjedelig å stå uten et skip noen dager, og må derfor leie eller låne et skip. Du vil også få reputasjon etter hvilket virksomhet du driver med dette vil også ha en påvirkning i spillet.  Eller var det en annen form for penalty du tenkte på?

 

Vi kan nesten forvente at det vil finnes mange andre typer credit sinks i spillet.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg betalte da jeg støttet kickstarteren.

$37 DIGITAL SCOUT: A digital copy of the finished game for your PC with your RSI Aurora spaceship ready to fly + 1,000 Galatic Credits + Exclusive access to the Alpha + Beta (digital tier, no physical rewards)

En grei liten startpakke synes jeg :) Kommer ikke til å betale et fnugg mer. Men jeg synes det er helt flott at folk bruker mye penger på andre pakker med dyrere skip så lenge det finansierer spillet.
 
Laster ned spillet nå for å teste litt. Lenge siden sist jeg var inne å sjekket tilstanden.

Lenke til kommentar

 

Stemmer mekanismen med high, low og nulsec virker veldig eve ut. Og de funker jo bra. Men nå snakker jeg om selve penalty systemet.

- Dyrere forsikring?

- Vente på utstyr?

- Må betale full pris om du har drevet med noe kriminelt.

 

Alt av utstyr og skip produseres av spillere og av AI. Det vil derfor være mulig å påvirke produksjonen positivt og negativt.  Er du veldig uheldig kan det ta lang tid før du får igjen den spesifikke motoren eller skipsskroget du hadde osv... Må være kjedelig å stå uten et skip noen dager, og må derfor leie eller låne et skip. Du vil også få reputasjon etter hvilket virksomhet du driver med dette vil også ha en påvirkning i spillet.  Eller var det en annen form for penalty du tenkte på?

 

Vi kan nesten forvente at det vil finnes mange andre typer credit sinks i spillet.

 

Tap av mannskap kan være medvirkende faktor. For at du skal få et fult utbytte av større skip trenger du et mannskap. Du kan tildele mannskapet ditt forskjellige roller ombord på skipet, de vil ha forskjellige kvalifikasjoner. Jeg vet ikke hvor mye de kommer til å gjøre ut av det eller hvor verdifull dette mannskapet vil være, men det er slike ting som kan være med å påvirke verdien i form av tid og penger investert. Å miste mannskap kan muligens bli ganske bittert.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg betalte da jeg støttet kickstarteren.

$37 DIGITAL SCOUT: A digital copy of the finished game for your PC with your RSI Aurora spaceship ready to fly + 1,000 Galatic Credits + Exclusive access to the Alpha + Beta (digital tier, no physical rewards)

En grei liten startpakke synes jeg :) Kommer ikke til å betale et fnugg mer. Men jeg synes det er helt flott at folk bruker mye penger på andre pakker med dyrere skip så lenge det finansierer spillet.

 

Laster ned spillet nå for å teste litt. Lenge siden sist jeg var inne å sjekket tilstanden.

 

Ok, ca 300,- NOK er jo godt innafor, hadde inntryk av at dette var langt dyrere jeg. Får sjekke litt priser å se om jeg finner noe tilsvarende pr idag :)

Lenke til kommentar

Et passivt penalty system som og vente på skipet er jo igrunn ikke credit sink. Du mister jo ikke credits så da er det letter og kjøpe flere av samme skipet. Mister du et bruker du bare en av de andre 10 du har liggende. I min verden burde penaltys være aktive som at du må tjene inn igjen credits for at du virkelig skal føle at du mister noe og gi npc pvp encounters den riktige nerven og adrenalinrushet.

Tviler sterkt på at du mister LTI ved og være i low, nulsec osv. Da vil de få et massivt klagekor rimelig fort vil jeg tro.

LTI vil dermed fjerne muligheten for dyrere forsikring siden det blir for stor forskjell fra de som har og ikke har LTI.

Lenke til kommentar

Et passivt penalty system som og vente på skipet er jo igrunn ikke credit sink. Du mister jo ikke credits så da er det letter og kjøpe flere av samme skipet. Mister du et bruker du bare en av de andre 10 du har liggende. I min verden burde penaltys være aktive som at du må tjene inn igjen credits for at du virkelig skal føle at du mister noe og gi npc pvp encounters den riktige nerven og adrenalinrushet.

Tviler sterkt på at du mister LTI ved og være i low, nulsec osv. Da vil de få et massivt klagekor rimelig fort vil jeg tro.

LTI vil dermed fjerne muligheten for dyrere forsikring siden det blir for stor forskjell fra de som har og ikke har LTI.

 

Når du ødelegger skipet og du "kjøper" det tilbake får du kun grunnskipet tilbake om du har forsikring eller ei. Du får ingenting av oppgraderinger, utvidet lasterom, bedre sensorer, våpen, data du har samlet inn, paint-job eller crew osv - med mindre du har forsikret det av disse tingene som er mulig å forsikre i tillegg. Noe jeg kan se for meg ikke er kjempebillig - om det er mulig. Men jeg tror ikke kostnadene ved å få tilbake skipene du ødelegger blir noe problem i lengden, da det er det å fly skip spillet i stor grad er basert på. Det er vel heller vedlikehold, ammunisjon, lønn til crewmembers og den slags som kommer til å være der mye penger forsvinner slik at du ikke har 1.000.000 i lommepenger etter en jobb ingame. Du vil plutselig ha utgifter på ganske mange titalls prosent prosent av de pengene. Prisene på selve skipene vil jo forhåpentligvis være høye nok i seg selv til at det er mye som går bare i å skaffe seg et. Og om du kjøper 10 billige skip har du fortsatt 10 små skip. Du kan bare sitte i et av dem om gangen, og dermed ikke ta på deg jobber som drar inn større summer. Vil du tjene mer må du enten være jævla god eller investere i skip som kan håndtere disse jobbene - og det er jo ikke billig i seg selv. Deretter kommer driftskostnader osv, og da selvfølgelig "tilbakekjøpsummen" om du ødelegger det + penger til oppgraderinger på nytt.

 

LTI er gjeldene overalt ingame, men etter hva de sier så vil det ikke være en så big-deal ingame som mange av de som på død og liv SKAL ha det på skipene sine tror. Men merk at LTI fremdeles kun dekker grunnskipet. Altså skipet med "grunnpakka". Noe man veldig fort kommer til å forandre og utvide ingame. Så om du har nytt lasterom, med-bay du kjøpte på aftermarket i B6762Sbhx-ia systemet, større skjoldgenerator, lengre sensorrekkevidde, fet landingsrampe og tre landings-rovere får du ikke de tilbake på LTI.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Ok, ca 300,- NOK er jo godt innafor, hadde inntryk av at dette var langt dyrere jeg. Får sjekke litt priser å se om jeg finner noe tilsvarende pr idag :)

I Kickstarter-dagene fikk man både Star Citizen (MMO) og Squadron 42 (singleplayer) med i pakke når man pledget. Per i dag koster starterpakkene uten Sq42 $45, og pakkene med Sq42 koster $60.

 

https://robertsspaceindustries.com/pledge/game-packages

 

Bruker du en referral code når du registrerer deg får du 5000 ekstra ingame credits ved start. Finn en kode i randomizeren.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så blir det forskjellige områder med forskjellig sikkerhet. Flyr du rundt i systemer som tilhører UEE og som er nærme kjernen deres, så er du ganske trygg (Risk level 1). Det betyr at dersom noen blir angrepet av feks pirater her og sender ut "mayday", så vil man få hjelp ganske umiddelbart. Det er dermed trygt for folk å fly rundt her. Videre har du andre systemer eller områder hvor det er middels sikkerhet (Risk level 3), og igjen andre områder som muligens "drives" av pirater som er farlig å reise til/oppholde seg i (Risk level 5 og oppover). Når det gleder forsikring, så er dette hva jeg har hørt:

 

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/12820-Insurance-FAQ-And-Update

 

What is insurance?

Pilots in Star Citizen can purchase insurance policies for their ships, modifications and cargo. This ensures that your ship will be replaced and/or its modifications and cargo will be subsidized should you be destroyed in a fight or accident. As in real life, insurance policies must be maintained: you must pay a regular fee in galactic credits (the in-game currency) or your policy will lapse and you will not receive a payout or a ship replacement when your ship is destroyed.

  Will this Insurance cost a lot?

Like in real-life insurance should be a relatively small part of your regular in game expenses which will also include paying landing fees, trade tariffs (if in a system with lots of infrastructure and law and order), fuel (if you don’t collect it yourself from a gas giant), buying cargo to trade, hiring help, making upgrades to your ship or even buying a whole new ship. Some of the additional policies like upgrade or cargo insurance will be rated based on risk levels. Risk level 1 being the safest systems and risk level 5 being the most dangerous system that is insurable for cargo or upgrades. Any risk level over 5 is un-insurable. A risk 3 policy for cargo will cover you for all cargo losses in a risk 3 system or below. The higher the risk level of the policy the more it will cost.  As with the base insurance this will not be crippling financially but instead be a reasonable running cost that relates to the risk / reward profile of the systems flown.

 

Det finnes dermed områder hvor forsikringen ikke gjelder (usikker på om det gjelder på skip/LTI). Man kan altså velge å fly rundt i Risk 1 og 2 områder og være rimelig trygg. Men det betyr igjen at man gjerne ikke tjener like godt med penger (low risk/low reward). Man kan også kjøpe forsikring for feks Risk 3 og dra ut. Plutselig kommer man over et signal på en planet og man velger å utforske det. Problemet nå er at du plutselig er i et område hvor det er Risk 4 og dersom du blir angrepet eller liknende, så gjelder ikke forsikringen lenger. Man kan altså gamble litt og reise til områder med høy risk (high risk/high reward), men det kan koste. Så er det opp til hver enkelt hva de er villig til å risikere!

 

Over på noe annet. Når det gjelder NPC og spillere, så har det tidlig blitt sagt at for hvert ekte menneske i spillet, så vil det være 9 NPCer. Altså 10% ekte spillere og 90% NPCer. Dette fordi universet blir massivt, og at dersom det kun hadde vært ekte personer som var der, så ville det virket tomt. Det andre er at de vil ha så høy andel NPC fordi dette er en måte å styre økonomien på. Det skal ikke være mulig for en stor gruppe personer eller en organisasjon å påvirke feks råvareprisene på en spesiell vare ett sted over lenger tid. Da vil systemet muligens lage mange oppdrag om å frakte disse varene til det stedet. Noe som kan utføres av både mennesker og NPCer. Klarer feks organisasjonen å skyte ned flertallet av disse som prøver å levere råvarene, så lages det nye oppdrag hvor man får i oppgave å eliminere organisasjonen som har en slags "blokade". Kanskje til og med UEE settes på oppdraget og kommer med en enorm flåte. Mulighetene er mange, men for å skape balanse i spillet og få det til å virke mer levende. NPCer skal ha sine egne liv og syklusser. Dersom du ser et skip i verdensrommet så er det muligens på et oppdrag om å transportere noe, eller det har vært ute og refula et skip, eller skal selge scrap som det har samlet inn. Dette er et komplisert system og dette er noe av grunnen til at jobben med AI tar veldig lang tid. Det er ulikt noe annet spill.

 

Når det så kommer til PvP og PvE, så skal man i liten grad merke forskjell på om det er en spiller eller NPC du møter. Er du pirat og trekker folk ut av quantum drive, så vet du ikke om det er en ekte spiller eller NPC du møter på (dersom PvP-slideren blir noe av, så vil man kunne påvirke dette endel, men selv om man velger at man helst vil ha PvE, så kan man fortsatt møte på ekte spillere).

 

Uansett, så er poenget mitt at spillet fortsatt er under utvikling og vi vet ikke hvordan sluttresultatet kommer til å bli. Vi vet endel om hva de ønsker å oppnå og teorien bak det, men mye kan endre seg. Og så fort ting kommer ut, så har hver og en av de som spiller og tester det, mulighet til å gi sin tilbakemelding for å hjelpe med å gjøre spillet best mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...