Gå til innhold

Hva støtter MP3+ USB lydkortet mitt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har forsøkt å sette meg inn i begrepsjungelen, men går meg stadig vekk. Saken er den at jeg har en bærbar med et SoundBlaster MP3+ USB lydkort. Jeg kunne tenke meg å hekte på et 5.1 surround høyttalersett, men blir ikke klok på om det går ann med dette lydkortet. Her er en side med tekniske data for kortet http://www.soundblaster.com/products/MP3+/specs.asp

1) Støtter dette i det hele tatt surround?

2) I så fall, kreves det surround høytalere med innebygget Dolby Pro Logic-dekoder?

Takknemlig for all synsing og kommentarer dere måtte ha. Gjerne konkrete forslag til høyttaler pakker som kan passe sammen med dette kortet. Hensikten er primært å få litt bedre lyd når vi titter på DVD filmer. :thumbup:

MVH

Ole Knut

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på "COMPARISON CHART".

Der står det følgende:

Connectivity for Sound Blaster MP3+

High Speed SB1394 FireWire port: No

Analog speaker support Headphone: 2.1 Headphone

Digital speaker support: NA

og så står det på det dyrere lydkortet:

Connectivity for Sound Blaster Extigy

High Speed SB1394 FireWire port: No

Analog speaker support Headphone: Headphone, 2.1, 4.1, 5.1

Digital speaker support: Headphone, 2.1, 4.1, 5.1, 24-bit / 96kHz speakers

Så det ser dårlig ut for surround på MP3+kortet.

Bildene viser jo heller ikke noen ekstra utgang for de siste kanalene:

mp3plus_side.jpg

mp3plus_back.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, det første som slo meg var også det du påpeker. Men så ser jeg at under output format er følgende oppgitt: "SPDIF Optical Output (PCM, AC-3, or DTS)". Det var her det stoppet opp for meg. Noe må da denne utgangen være til også. Det store spørsmålet er hva.

Og så har jeg lest om surround sett med/uten innebygget Dolby Pro Logic-dekoder. Har forstått det slik at selv om man har bare vanlig left/right ut fra lydkortet, så kan man berge seg hvis surround høyttalerene har innebygget dekoder. Men også her er jeg ute på tynn is rent faglig.

Ser fram til flere innspill. :)

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet løsningen. Jeg kan benytte den optiske utgangen og bruke et høytalersett med digital decoder. Ut fra det jeg har funnet ut, er det billigste anlegget Creative® Inspire™ 5.1 Digital 5500.

Hvis vi ser bort fra kvalitet, burde det i teorien gi ekte 5.1 lyd med denne løsningen. Eller er jeg helt på vidda? :roll: Opplegget skal stå i kabinen i båten, så det er begrenset hvor mye strøm man har til rådighet - derfor det beskjedne høytalersettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...