Gå til innhold

- Det bygges slik at stadig flere blir plaget av støy, til tross for at retningslinjene er fulgt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 .. og kan gi støyplage for de som skal bo her.

 

Burde vel stå: .. og vil gi støyplage ..

Nei, kan er nok mest riktig. Grenseverdiene og regelverket som finnes er satt ut fra en målsetning om at X % skal finne støynivåene akseptable. Det impliserer jo at det vil være 100-X % som finner støynivåene uakseptable. Folk har forskjellig plagegrad fra samme støynivå. Det som er spesielt nå, er at veldig mye av det som bygges, bygges i områder som er akkurat på grensen til bebyggelig (støymessig). Det bygges altså nesten ikke boliger for de som er sensitive for støy, som følgelig vil bli plaget i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Fikse støyproblemer er enkelt men veldig dyrt. Da sitter man igjen med et valg om å øke prisen betraktelig, som er en risiko, eller å prøve å gå nærmest mulig streken som er en mindre risiko.

 

Støydempende gjerder, eller murer kan man vel si, funker bra. Det vil nok mange se på som sjenerende og "stygt", men burde være bedre enn å ikke få sove.

Lenke til kommentar

Fikse støyproblemer er enkelt men veldig dyrt. Da sitter man igjen med et valg om å øke prisen betraktelig, som er en risiko, eller å prøve å gå nærmest mulig streken som er en mindre risiko.

 

Støydempende gjerder, eller murer kan man vel si, funker bra. Det vil nok mange se på som sjenerende og "stygt", men burde være bedre enn å ikke få sove.

 

Støyskjermer er ofte ikke en god løsning når det er bygg på flere etasjer, de har liten effekt oppover i etasjene om de ikke er veldig høye.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 .. og kan gi støyplage for de som skal bo her.

 

Burde vel stå: .. og vil gi støyplage ..

Nei, kan er nok mest riktig. Grenseverdiene og regelverket som finnes er satt ut fra en målsetning om at X % skal finne støynivåene akseptable. Det impliserer jo at det vil være 100-X % som finner støynivåene uakseptable. Folk har forskjellig plagegrad fra samme støynivå. Det som er spesielt nå, er at veldig mye av det som bygges, bygges i områder som er akkurat på grensen til bebyggelig (støymessig). Det bygges altså nesten ikke boliger for de som er sensitive for støy, som følgelig vil bli plaget i større eller mindre grad.

 

 

Jo jo, men dette var tekst under et foto med lastebil- og togtrafikk. I så måte så passer vil bedre i den situasjonen. Dersom det var noe annet som var ønsket å formidle, så var foto i såfall svært overdrevet. Artikkelen snakker tross alt om uteområder, og de er tilnærmet umulig å lydisolere på en tilfredstillende nok måte. Det går an å gjøre enkelte tiltak, men disse fjerner ikke støykilden tilstrekkelig, selv om det smådemper noe. Og da er det faktisk som regel snakk om smådemping i ordets rette forstand.

 

 

stoy.1000x563.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk?

 

Målt i desibel er virkningen ganske liten for personbiler, unntatt ved hastigheter på ca. 30 km/t og lavere. Ellers dominerer dekkstøy, særlig på våt veibane. Dekkstøy er riktignok lettere å støydempe enn motorstøy fordi støykilden ligger lavere og fordi støyen er noe mer høyfrekvent enn motorstøyen. Elektrifisering har større betydning for tungtransport – og særlig f.eks. busser og renovasjonsbiler i bystrøk, med lave hastigheter og mye start-og-stopp. De kjører dessuten forholdsvis korte og nøyaktig fastlagte ruter, så en slipper rekkeviddeangst.

Pål Jensen

Rådgiver i Norsk forening mot støy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

 

Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk?

 

Ganske lite. Allerede ved ganske lav hastighet er det rullestøy som dominerer, ikke motorstøy (for normale biler)

 

AtW

 

Jeg sto ute og røkte i nabolaget nettopp, og så kjørte to biler forbi. Den ene var en snerten liten elbil, og den var sykt mye stillere enn stasjonsvognen som kom i forveien. Tettbygd strøk, så hastigheten på begge bilene var lave. Skulle ha likt å sammenligna stasjonsvogna med en Tesla, som er av en mer normal størrelse... Men det var sykt merkbart at den lille el-bilen lagde mye mindre støy. 

Lenke til kommentar

Et annet lite kjent problem, som bla. kan skape store søvn- og trivselsproblemer, er strukturelle vibrasjoner. Dvs. vibrasjoner i en bygning eller bolig som enten forplantes i bakke - noen ganger over forbausende store avstander - eller via lavfrekvent støy , som kan sette vinduer i og flater i bevegelse. Kilder kan være industri, trafikk, byggearbeid osv. og en vanlig synder i moderne kontorbygg, hoteller osv. er klimaanlegg i toppetasje eller på tak, hvor dette forplanter seg ned i etasjene.

Boligkomplekser med butikker og næringsvirksomhet i underetasjer - eller i nærheten - kan også være utsatt, spesielt når klima/ventilasjonsanlegg begynner å trekke på årene eller ikke er tilstrekkelig vedlkeholdt. Problemet er videre at det finnes tilnærmet lik null hjelp å få i det offentlige for denne typen problemer. I noen tilfeller er eneste løsning å regelrett flytte.

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...