Redaksjonen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Nye boliger får høyere støynivå, advarer André Negård i Multiconsult.- Det bygges slik at stadig flere blir plaget av støy, til tross for at retningslinjene er fulgt Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk? Ganske lite. Allerede ved ganske lav hastighet er det rullestøy som dominerer, ikke motorstøy (for normale biler) AtW 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 .. og kan gi støyplage for de som skal bo her. Burde vel stå: .. og vil gi støyplage .. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 .. og kan gi støyplage for de som skal bo her. Burde vel stå: .. og vil gi støyplage .. Nei, kan er nok mest riktig. Grenseverdiene og regelverket som finnes er satt ut fra en målsetning om at X % skal finne støynivåene akseptable. Det impliserer jo at det vil være 100-X % som finner støynivåene uakseptable. Folk har forskjellig plagegrad fra samme støynivå. Det som er spesielt nå, er at veldig mye av det som bygges, bygges i områder som er akkurat på grensen til bebyggelig (støymessig). Det bygges altså nesten ikke boliger for de som er sensitive for støy, som følgelig vil bli plaget i større eller mindre grad. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Fikse støyproblemer er enkelt men veldig dyrt. Da sitter man igjen med et valg om å øke prisen betraktelig, som er en risiko, eller å prøve å gå nærmest mulig streken som er en mindre risiko. Støydempende gjerder, eller murer kan man vel si, funker bra. Det vil nok mange se på som sjenerende og "stygt", men burde være bedre enn å ikke få sove. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Fikse støyproblemer er enkelt men veldig dyrt. Da sitter man igjen med et valg om å øke prisen betraktelig, som er en risiko, eller å prøve å gå nærmest mulig streken som er en mindre risiko. Støydempende gjerder, eller murer kan man vel si, funker bra. Det vil nok mange se på som sjenerende og "stygt", men burde være bedre enn å ikke få sove. Støyskjermer er ofte ikke en god løsning når det er bygg på flere etasjer, de har liten effekt oppover i etasjene om de ikke er veldig høye. AtW Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Det var jo poenget når jeg skrev sjenerende. Det er en god løsning, men ikke en som vil bli godt mottatt av folk som ikke vil leve inni en "fengselsmur" Lenke til kommentar
G Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 (endret) .. og kan gi støyplage for de som skal bo her. Burde vel stå: .. og vil gi støyplage .. Nei, kan er nok mest riktig. Grenseverdiene og regelverket som finnes er satt ut fra en målsetning om at X % skal finne støynivåene akseptable. Det impliserer jo at det vil være 100-X % som finner støynivåene uakseptable. Folk har forskjellig plagegrad fra samme støynivå. Det som er spesielt nå, er at veldig mye av det som bygges, bygges i områder som er akkurat på grensen til bebyggelig (støymessig). Det bygges altså nesten ikke boliger for de som er sensitive for støy, som følgelig vil bli plaget i større eller mindre grad. Jo jo, men dette var tekst under et foto med lastebil- og togtrafikk. I så måte så passer vil bedre i den situasjonen. Dersom det var noe annet som var ønsket å formidle, så var foto i såfall svært overdrevet. Artikkelen snakker tross alt om uteområder, og de er tilnærmet umulig å lydisolere på en tilfredstillende nok måte. Det går an å gjøre enkelte tiltak, men disse fjerner ikke støykilden tilstrekkelig, selv om det smådemper noe. Og da er det faktisk som regel snakk om smådemping i ordets rette forstand. Endret 27. april 2017 av G Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk? Målt i desibel er virkningen ganske liten for personbiler, unntatt ved hastigheter på ca. 30 km/t og lavere. Ellers dominerer dekkstøy, særlig på våt veibane. Dekkstøy er riktignok lettere å støydempe enn motorstøy fordi støykilden ligger lavere og fordi støyen er noe mer høyfrekvent enn motorstøyen. Elektrifisering har større betydning for tungtransport – og særlig f.eks. busser og renovasjonsbiler i bystrøk, med lave hastigheter og mye start-og-stopp. De kjører dessuten forholdsvis korte og nøyaktig fastlagte ruter, så en slipper rekkeviddeangst. Pål Jensen Rådgiver i Norsk forening mot støy 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Ganske stille her ute på landet, i alle fall. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hvor mye ville støyen blitt redusert hvis all trafikken ble elektrisk? Ganske lite. Allerede ved ganske lav hastighet er det rullestøy som dominerer, ikke motorstøy (for normale biler) AtW Jeg sto ute og røkte i nabolaget nettopp, og så kjørte to biler forbi. Den ene var en snerten liten elbil, og den var sykt mye stillere enn stasjonsvognen som kom i forveien. Tettbygd strøk, så hastigheten på begge bilene var lave. Skulle ha likt å sammenligna stasjonsvogna med en Tesla, som er av en mer normal størrelse... Men det var sykt merkbart at den lille el-bilen lagde mye mindre støy. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Et annet lite kjent problem, som bla. kan skape store søvn- og trivselsproblemer, er strukturelle vibrasjoner. Dvs. vibrasjoner i en bygning eller bolig som enten forplantes i bakke - noen ganger over forbausende store avstander - eller via lavfrekvent støy , som kan sette vinduer i og flater i bevegelse. Kilder kan være industri, trafikk, byggearbeid osv. og en vanlig synder i moderne kontorbygg, hoteller osv. er klimaanlegg i toppetasje eller på tak, hvor dette forplanter seg ned i etasjene.Boligkomplekser med butikker og næringsvirksomhet i underetasjer - eller i nærheten - kan også være utsatt, spesielt når klima/ventilasjonsanlegg begynner å trekke på årene eller ikke er tilstrekkelig vedlkeholdt. Problemet er videre at det finnes tilnærmet lik null hjelp å få i det offentlige for denne typen problemer. I noen tilfeller er eneste løsning å regelrett flytte. Endret 29. april 2017 av bbolsoy Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg har inntrykket, at betraktningene over går ut fra lavt effektuttak. En fossilbil under akselerasjon eller oppover bakken eller med tung (henger-)last er noe helt annet enn en elbil i samme situasjon. Lenke til kommentar
wahwahwah Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Ganske stille her ute på landet, i alle fall. Dårlig kollektivtilbud med andre ord!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå