Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bruk av egenmelding på jobb? Hvor mye er lov ?

Anbefalte innlegg

En kort historie om hvorfor jeg vill bruke sykedager: Sjefene på jobben har sparket meg og jeg har oppsigelsestid frem til 31.05.17 men jeg blir også trekt i feriepenger om jeg tar ferie. (Det er riktig, ikke ta opp det i tråden)

Uansett, de har sagt meg opp og gir meg ikke ferie uten trekk, den eneste måten jeg skal da få "fri" på er sykemelding og egenmelding. Jeg trenger noen fridager til og søke jobb ordne diverse ting før jeg blir arbeidsledig.

Så hvor mange dager egenmelding kan jeg bruke og hvor lang tid må det evt gå i mellom ? Det er snakk om og utnytte systemet, jeg er ikke syk. Men har heller ikke dårlig samvittighet fordi jeg gjør dette, de sparker folk for og tjene mer,det går ikke dårlig med firmaet. De sparker meg og 3 til.

Jeg trenger heller ingen moralpreken om "Hold deg på jobb!" Jeg er klar over hva jeg gjør men jeg må gjøre det for at jeg selv skal få det lettere når jeg står uten jobb. Jeg får jo ikke noe hjelp fra jobbn til dette.

Min arbeidsleder er også klar over dette men det er igjen ikke han som ser over og skriver under egenmeldinger

Takker for svar

Anonymous poster hash: f982b...db3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe om egenmeldinger. Men vil bare lufte en tanke: Kanskje du bør heller tenke på å sykemelde deg grunnet utbrenthet forårsaket av stress og dårlig ledelse på arbeidsplass? Det siste kan du eventuelt ta med en psykolog, som han eller hun kan fremme til NAV. Men utbrenthet og psykologisk stress er grunn til sykemelding. Jeg tenker mest for din egen del, komme deg vekk fra dette stedet fortest mulig, og gjøre det på riktig vis for din egen del, psykologisk. Hvis ingenting av dette er interessant, kan du bare forkaste det, ville bare lufte tanken.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om egenmeldinger. Men vil bare lufte en tanke: Kanskje du bør heller tenke på å sykemelde deg grunnet utbrenthet forårsaket av stress og dårlig ledelse på arbeidsplass? Det siste kan du eventuelt ta med en psykolog, som han eller hun kan fremme til NAV. Men utbrenthet og psykologisk stress er grunn til sykemelding. Jeg tenker mest for din egen del, komme deg vekk fra dette stedet fortest mulig, og gjøre det på riktig vis for din egen del, psykologisk. Hvis ingenting av dette er interessant, kan du bare forkaste det, ville bare lufte tanken.

Det er jo en mulighet selvfølgelig. Jeg har vært inne på tanken men jeg vet ikke helt hva jeg skal si til legen,jeg er ikke lei av og være der og jeg syntes det er greit og stå opp om morgenen og ha noe og drive med. Men trenger som sakt litt fridager til og gjøre diverse forberedelser til jeg ikke har jobb. Jeg kan jo prøve meg his legen og høre hva han har og si.

Anonymous poster hash: f982b...db3

Lenke til kommentar

Interessant.

Ikke IA-bedrift. 3 dager egenmelding inntil fire ganger pr kalenderår.  Det må gå minst 16 dager mellom hver egenmelding.

IA-bedrift.- Litt andre regler. Inntil 7 dager egenmelding (en uke) i strekk og 24 dager pr år. 16 dager mellom hver.

Du blir ikke trukket i feriepenger for å ta ferie, men du blir trukket i lønn.  Feriepenger er "lønn i ferien".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...