Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Nord-Korea er i en så elendig forfatning t landetikke er en trussel mot noen andre enn seg selv!

Japansk TV: Over 200 omkom i nordkoreansk atomanlegg

Over 200 mennesker kan ha omkommet da et underjordisk anlegg raste sammen etter Nord-Koreas kjernefysiske prøvesprengning i september, ifølge japansk TV.

https://www.aftenposten.no/verden/i/R3QQx/Japansk-TV-Over-200-omkom-i-nordkoreansk-atomanlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, selv fjellene i NordKorea er dårlig konstruerte. :)

Ja kanskje om du ikke vet hva du driver med så bør du ikke drive å grave rundt i fjell og sprenge atombomber der inne....

Men hva er vel 200 folk? 

Det er vel bare å høyne "produksjonsmålet" av mennesker i den provinsen de kom ifra. Mennesker er jo en lett reproduserbar ressurs for slaveriket. 

Lenke til kommentar

Nord-Korea har åpenbart ikke skikkelig kontroll over testingen sin av atomvåpen engang. 

Kina har jo vært redde for at fjellet deres skal kollapse helt og sende radioaktivitet inn til Kina. Er ikke et land som ikke engang har kontroll over testingen av sine atomvåpen en trussel mot verden? De kan ramme andre land av inkompetanse alene.

Lenke til kommentar

Sør-Koreas president: USA må ikke starte krig på egen hånd

USA må ikke gå til krig mot Nord-Korea uten å spørre Sør-Korea først, understreker den sørkoreanske presidenten Moon Jae-in.

– Vi vil ikke gjenta den tragiske historien med kolonialisering og splittelse hvor vår nasjons skjebne ble avgjort uten hensyn til vår vilje, la han til.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/11/01/195344514/sor-koreas-president-usa-ma-ikke-starte-krig-pa-egen-hand

Lenke til kommentar

Hele poenget mitt var at 200 mennesker omkom som følge av en prøvespregning i Nord-Korea.

Så de har åpenbart ikke kontroll over hva de driver med i det fjellet de prøvesprenger i. Ellers ville ikke det rast sammen og 200 ble drept. Vi er nok enige om at de ikke drepte disse folkene med vilje. Så det var et uhell. 

Mener du at det er et tegn på kontroll når 200 mennesker omkommer ved et teststed for atomvåpen?

Hva tror du det betyr for sikkerheten til omliggende land, om de har så dårlig kontroll? 

Selv i Japan som er kommet mye lengre, mye flinkere, så forberedt på naturkatastrofer ble en reaktor tatt ut. I Nord-Korea har de ikke kontroll på fjellet engang. De kan ikke bygge ting som store hotell engang i et patetisk forsøk for å vise at de og kan bygge store og bra bygninger som Sør-Koreanske selskaper kan (I Midtøsten eksempelvis).

Lenke til kommentar

Hele mitt poeng var at Nord-Kore ikke utgjør noen trussel mot omverden!

Når et paranoide regime har atombomber så kan den provosere til mye større grad enn før, den destabilisere hele regionen. Småangrep på forskjellige måter blir mulige fordi ingen ønsker krig med atombomber. Det er ganske naiv å tro NK ikke ville bruke makten de får.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jupp, selv fjellene i NordKorea er dårlig konstruerte. :)

Ja kanskje om du ikke vet hva du driver med så bør du ikke drive å grave rundt i fjell og sprenge atombomber der inne....

Men hva er vel 200 folk?

Det er vel bare å høyne "produksjonsmålet" av mennesker i den provinsen de kom ifra. Mennesker er jo en lett reproduserbar ressurs for slaveriket.

Kim er som Blofeld i 007 , det er bare svinn om noen dør da det finns plenty av arbeidere. Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Jens Stoltenberg vil tvinge Nord-Korea til å gi opp sitt atomprogram

– Jeg er klar over at sanksjoner ikke er noen sikker vei til atomnedrustning på Den koreanske halvøy, men jeg mener det er det klart beste alternativet, sier NATO-sjef Jens Stoltenberg i dette intervjuet med VG.

– Nord-Korea har gjort veldig mye galt, og gjør veldig mye galt, de utvikler våpen som strider mot FN-vedtak, de driver undergravingsvirksomhet, de har etter alt å dømme vært ansvarlige for cyberangrep, de driver med kriminell virksomhet, men Nord-Korea har tross alt ikke i løpet av alle disse årene valgt å gå til fullt militært angrep på Sør-Korea eller et annet land. Det er jeg sikker på har med avskrekking å gjøre, de ser at et slikt angrep vil utløse en gjengjeldelse som vil ramme dem hardt. Jeg er sikker på at avskrekkingen har vært avgjørende. Det er viktig å fortsette å formidle avskrekking, og en av de tingene som gjør det krevende med Nord-Korea er at det er mindre åpenbart hvor rasjonelt man tenker der sammenliknet med andre hovedsteder hvor man har masseødeleggelsesvåpen. Men igjen står vi ikke i en situasjon der vi har enkle valg, det å gjøre ingenting det er kanskje enkelt, men etter min mening uansvarlig.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nato/jens-stoltenberg-vil-tvinge-nord-korea-til-aa-gi-opp-sitt-atomprogram/a/24176559/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...