Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det blir krig er Nord-Korea ferdig! Og det vet de utmerket godt så det nordkoreanske regimet ønsker ikke krig. Alt de vil ha er oppmerksomhet.

Kan se det, men launcher de alt de har ut i verden kan ikke mange føle seg trygge.

Seff vil de ble nuket mest, men etter alt har lagt seg vil mye farlig støv (nukleær waste etc) komme andre steder og dette er ikke bra..

Lenke til kommentar

Kan se det, men launcher de alt de har ut i verden kan ikke mange føle seg trygge.

Seff vil de ble nuket mest, men etter alt har lagt seg vil mye farlig støv (nukleær waste etc) komme andre steder og dette er ikke bra..

Selvsagt kan de forårsake enorm skade, men jeg nekter å tro at de vil gjøre noe før en krig er et faktum og de vet at de er ferdige! Deres fremste prioritet er å holde på makten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusenvis avhoppere lyver på samme måter?

Det har jeg ikke sagt, men jeg har vist til en rømling som har blitt tatt i å lyve. Og da rømlinger og avhoppere selvsagt vil svartmale regimet mest mulig stoler jeg ikke 100% på deres vitnemål.

Når 100 folk som ikke kjenner hverandre forteller de samme historier så blir det dumt å hevde at alle lyver. Like dumt å tro at de fleste lyver fordi en lyver
Lenke til kommentar

Selvsagt kan de forårsake enorm skade, men jeg nekter å tro at de vil gjøre noe før en krig er et faktum og de vet at de er ferdige! Deres fremste prioritet er å holde på makten.

Hvilken makt? De er det lille landet mot nesten alle land mot de.. Ser ikke hva slags makt de har utenom noen få raketter og nukes.. Thats it.

Hvor de får tak i fuel og lignende til bilene de kjører med lurer jeg mest på.. Eller hvordan de får uranium / materialer til å lage nukes etc fra.. 

Lenke til kommentar

Hvilken makt? De er det lille landet mot nesten alle land mot de.. Ser ikke hva slags makt de har utenom noen få raketter og nukes.. Thats it.

Hvor de får tak i fuel og lignende til bilene de kjører med lurer jeg mest på.. Eller hvordan de får uranium / materialer til å lage nukes etc fra.. 

Makt til å ramme andre land og territorier med atomvåpen (fisjon eller fusjon), kjemiske våpen, biologiske våpen og raketter selv om de vil bli totalt knust selv!

Lenke til kommentar

Dette utvikler seg...

Nabolandene advarer etter atomkrangel mellom Trump og Kim: - Vi kan bygge atomvåpen på et halvt år

60 prosent av koreanerne vil ha egne atomvåpen, viser meningsmålinger. Også i Japan og Australia kan opinionen snu.

Verden kan stå overfor et atomkappløp som knapt nok savner sidestykke. Nå frykter flere eksperter at en rekke land vil se seg nødt til å utvikle egne atomvåpen på grunn av trusselen fra Nord-Korea.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nabolandene-advarer-etter-atomkrangel-mellom-trump-og-kim---vi-kan-bygge-atomvapen-pa-et-halvt-ar/68832158

Lenke til kommentar

Når 100 folk som ikke kjenner hverandre forteller de samme historier så blir det dumt å hevde at alle lyver. Like dumt å tro at de fleste lyver fordi en lyver

Kan du vise til at alle avhoppere og/eller flyktninger forteller de samme historiene?

Ikke alle ble intervjuet. FN intervjuet 320

http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/CoIDPRK/Pages/ReportoftheCommissionofInquiryDPRK.aspx

Faktumet at det finnes «avhoppere» at de må risikere deres liv er nok bevis på det som foregår i NK.

Er du villig nok til å se på Kim Jong Un som en Gud kan du bli priviligert nok til å ha det bedre enn andre, men det krever at du smiler hele tiden og viser lojalitet og aldri kritisere regimet

Du kanskje mener disse privilgerte folk som ikke sulter og smiler hele tiden har det ganske bra. Slik oppførsel minner meg om religiøse kulter som hevder at de har det utmerket bra. De har det ikke bra egentlig når andre har fullstendig kontroll på deg selv om folk som deg hevder noe annet

Avhoppere frykter at deres familier blir torturert eller drept og de erfarer diskriminering og «culture shock». Det bør overraske ingen at en del vill gå tilbake til NK

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Ja, jeg syns det er ganske spesielt at After Dark ikke ser det for det det er.

Jeg antar at han ikke har problemer med å se andre grupper mennesker som blir kontrollert for det de er? Det fins jo mange eksempler på det.

Men Nord-Korea er jo et helt land og det er en lang historie med komplisert geopolitikk inni bildet som kanskje kan bidra til å gjøre enkelte blinde til dette faktum?

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns det er ganske spesielt at After Dark ikke ser det for det det er.

Jeg antar at han ikke har problemer med å se andre grupper mennesker som blir kontrollert for det de er? Det fins jo mange eksempler på det.

Men Nord-Korea er jo et helt land og det er en lang historie med komplisert geopolitikk inni bildet som kanskje kan bidra til å gjøre enkelte blinde til dette faktum?

En får inntrykket at After Dark mener vestlige media overdriver det som skjer i NK, at en betydelig del av folk i NK har det ganske bra og er «strålende fornøyde». Begrunnelsen er-

Bilder og videoer som viser smilende folk

En avhopper som løy/overdrev det som skjedde ham

FN er enige at det er et brutalt regime i NK som dreper/fengsler folk uten god grunn, dette er veldokumentert. Finnes noe elite som har det ganske bra? NK er ikke et konsentrasjonsleir, barn leker, folk smiler og ler, ikke alle sulter. De fleste greier å unngå fengsling, men de betaler en pris- friheten til å tenke, mene, gjør hva regimet ikke godkjenner.

NK er et fengsel, selv blant de som ikke sulter eller fengsles.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Soviet hjalp Nord-Korea å bygge en testreaktor for atomkraft i 1960. Siden har de bygget flere selv. Uran har de selv. Der er mye gruver i Nord-Korea. Derfor de slo Sør-Korea i krigen originalt. De hadde alle naturressurser og industri i landet. Pakistan gav Nord-Korea tegninger for anrikelse av uran mot tegninger av missiler. 

Så Nord-Korea har sine egne reaktorer, og laget sin egen anriket uran som de bruker til programmet sitt. Så der klarer de seg fint alene dessverre.

Jeg regner med at de importerer drivstoff fra andre land. Det er jo bare oljeprodukter, ikke masseødeleggelsesvåpen. Nord-Korea har sanksjoner mot seg, men de er ikke full embargo. Om de går til krig derimot så vil jo Kina kunne kutte alt som går inn i landet. De vil gå tom for alt veldig raskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Korea har sanksjoner mot seg, men de er ikke full embargo. Om de går til krig derimot så vil jo Kina kunne kutte alt som går inn i landet. De vil gå tom for alt veldig raskt.

Om det så hadde vært full boikott av Nord-Korea kunne de fått alt de trengte gjennom svartebørs og smugling. Det var det Saddam Husseins Baathregime gjorde. Sanksjoner rammer ikke regimet, men befolkningen.

Lenke til kommentar

NK er et fengsel, selv blant de som ikke sulter eller fengsles.

Fordi?

De mangler grunnleggende menneskerettigheter , som er dokumentert av FN. Listen av manglende friheter er lange. Det er et fengsel

At noen av dem ser ut som lykkelige er sant, men de er like lykkelige av samme grunnene som folk i religiøse kulter er. Deres lykkeligheten gir et falsk bildet.

Det er et fengsel, men selv folk som sitter i fengsler kan ha det moro, særlig de som er s hjernevasket at de ikke vet de bor i et fengsel. Barn som blir født i et fengsel og som ikke vet hvordan folk utenfor fengselet lever kan mene de lever i et paradis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...