Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt hele tiden: Sanksjonene mot Nord-Korea vil ramme befolkningen, ikke regimet!

FN: Sanksjoner straffer innbyggerne i Nord-Korea

Ifølge FN får ikke kreftpasienter medisinen de trenger.

Quintana opplyser at medisin til kreftpasienter, rullestoler og andre varer til funksjonshemmede har blitt blokkert, mest sannsynlig som et resultat av sanksjonene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fn-sanksjoner-straffer-innbyggerne-i-nord-korea/68826472

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok så det er ikke åpenbart krigsforbryter Kim må til Haag, fordi andre krigsforbrytere har sluppet unna, men poenget mitt var at han er krigsforbryter, glad du er enig :)

Dess mer folk i nord hører om andre steder, dess mer skjønner de hvor mye landet deres suger i forhold til resten av verden. Jeg har hørt om folk som snakker om plast som noe utrolig. Helt til de kom til Kina og det flyter over av plast overalt. Da forstod de at det var kun i Nord-Korea at plast var spesielt.

Du mener de setter betingelser som den diktatoriske ledelsen ikke liker, fordi de vil fortsette å torturere folket for egen vinning?

Men i Sør-Korea så anser de Korea som et land, og folk i Nord-Korea som sitt eget land, og har dermed lyst at folket i nord skal få bestemme hva de vil, slik som de gjør i sør. Er personlig frihet et latterlig krav? Nei, det er noe som burde vært en selvfølge. Det at du sier det er det, gjør det du sier til latterlig.

Og Sør-Korea har ingenting å tjene på å fremstille nord dårlig. Slutt å lyve. Det er samme situasjon som Tyskland.

De legger ikke hemmelige planer om angrep. Nord gjorde det når de angrep et uforberedt angrep. Sør legger derimot planer for å være klar for angrepene fra nord og motangrep om nødvendig. Fordi nord tvang dem til det.

Kim Jong-un er ikke en krigsforbryter for under hans styre har Nord-Korea aldri vært i krig. De har gjennomført et granatangrep, men det har aldri kommet fram hvem som begynte provokasjonen. Dessuten er Nord-Korea og Sør-Korea teknisk sett fortsatt i krig. Personer som Ariel Sharon var en krigsforbryter med alle militære angrep mot sivile palestinere. Kim Jong-un er en diktator og undertrykker. Han er skyldig  flere henrettelser, men når det gjelder hungersnøden i landet begynte ikke dette under ham. Landets økonomi har blitt bedre under ham og han har lovet å hjelpe befolkningen. Dette har jeg linket til tidligere.

For øvrig: Ved eventuelle fredssamtaler vil det garantert være et krav fra nordkoreansk hold at ingen av dem tiltales eller rettsforfølges uansett om de blir ved makten eller ikke.

Jeg er enig i det andre punktet ditt og det er nettopp derfor regimet i Nord-Korea vil isolere folket. Dette er du sikkert enig i.

Nei, jeg tror ikke at regimet ønsker tortur for folket. Jeg tror de ønsker bedre tilstander, men av frykt for å miste makten fortsetter de å prioritere militæret først og lar befolkningen lide. Jeg linket nettopp til at sanksjonene går ut over befolkningen, ikke regimet. Det samme var resultatet med sanksjonene mot Irak under Saddam Hussein.

Alt du skriver om Sør-Korea er feil Sør-Korea har aldri anerkjent Nord-Korea akkurat som Nord-Korea aldri har anerkjent Sør-Korea.

Jo, e har lagt hemmelige planer om angrep og attentat. Dette har de innrømmet og dokumenter er lekket. Dette har jeg også linket til før.

Lenke til kommentar

Mattis: Krig mot Nord-Korea er ikke målet vårt

USAs forsvarsminister Jim Mattis sier de ikke ønsker å gå til krig mot Nord-Korea, men heller ønsker å avvikle regimets kjernevåpenprogram.

Mattis sa at som USAs utenriksminister Rex Tillerson har tydeliggjort, så er ikke det amerikanske målet krig. De ønsker heller å fullstendig og irreversibelt sikre en atomvåpenfri Koreahalvøy, det melder det sørkoreanske nyhetsbyrået Yonhap.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/10/27/195343213/mattis-krig-mot-nord-korea-er-ikke-malet-vart

Lenke til kommentar

Ok så det er ikke åpenbart krigsforbryter Kim må til Haag, fordi andre krigsforbrytere har sluppet unna, men poenget mitt var at han er krigsforbryter, glad du er enig :)

Så hvorfor tror dere Kim er en krigsforbryter egentlig?

Brudd på menneskerettighetene er ikke det samme som krigsforbryter. Aldri sagt han var krigsforbryter. Du er den første som tar det opp her.

Nå som du er enig at Kim ikke er en krigsforbryter så lurer jeg på hva som fikk deg til å skifte mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folket hører stort sett bare propaganda fra regimet så de vet ikke om særlig mye annet. Hadde du fulgt med på videoene jeg har lagt ut ville du sett nord-koreanere som er strålende fornøyd med systemet og landet.

g.

Hvordan vet du disse er strålende fornøyd? Fordi de smiler når propaganda videoer lages og bli fengslet hvis de klager på deres situasjon og drepes hvis de prøver å forlate landet?

Mår all media kontrolleres av staten, hvordan skiller du mellom fakta og propaganda?

Lenke til kommentar

Kim Jong-un er ikke en krigsforbryter for under hans styre har Nord-Korea aldri vært i krig. De har gjennomført et granatangrep, men det har aldri kommet fram hvem som begynte provokasjonen. Dessuten er Nord-Korea og Sør-Korea teknisk sett fortsatt i krig. Personer som Ariel Sharon var en krigsforbryter med alle militære angrep mot sivile palestinere. Kim Jong-un er en diktator og undertrykker. Han er skyldig  flere henrettelser, men når det gjelder hungersnøden i landet begynte ikke dette under ham. Landets økonomi har blitt bedre under ham og han har lovet å hjelpe befolkningen. Dette har jeg linket til tidligere.

For øvrig: Ved eventuelle fredssamtaler vil det garantert være et krav fra nordkoreansk hold at ingen av dem tiltales eller rettsforfølges uansett om de blir ved makten eller ikke.

Jeg er enig i det andre punktet ditt og det er nettopp derfor regimet i Nord-Korea vil isolere folket. Dette er du sikkert enig i.

Nei, jeg tror ikke at regimet ønsker tortur for folket. Jeg tror de ønsker bedre tilstander, men av frykt for å miste makten fortsetter de å prioritere militæret først og lar befolkningen lide. Jeg linket nettopp til at sanksjonene går ut over befolkningen, ikke regimet. Det samme var resultatet med sanksjonene mot Irak under Saddam Hussein.

Alt du skriver om Sør-Korea er feil Sør-Korea har aldri anerkjent Nord-Korea akkurat som Nord-Korea aldri har anerkjent Sør-Korea.

Jo, e har lagt hemmelige planer om angrep og attentat. Dette har de innrømmet og dokumenter er lekket. Dette har jeg også linket til før.

"Aldri kommet frem" :)

Hungersnøden begynte ikke under Kim Jong-un, og det har blitt bedre under han, men om landet hadde åpnet opp hadde den ikke eksistert. Så han er fortsatt skyldig.

Spørs hvordan fredssamtalene er det. I Øst-Tyskland så var det folket som tok ned regimet. 

Ja, det er derfor NK vil isolere folket sitt. Men det er jo og derfor alle andre bør kjempe for at det ikke er isolert, da folk vil få det bedre uten isolasjon.

Jeg sier ikke regimet ønsker tortur. Veldig få folk får glede av å skade andre. Men de torturere fortsatt for egen vinning. Det er derfor sanksjoner går utover folket og. Fordi regimet passer på at de har det bra, de har makt uansett hvor mye folket lider. De vil heller at de skal ha mye makt og veldig bra, mens folket lider enn at alle skal få dele på makt, og alle skal ha det ok. Det ville vært mye bedre for hele landet, unntatt dem selv. Og de bryr seg mer om seg selv, og er villige til å bryte alle menneskerettigheter for seg selv.

Aldri skrevet noe om anerkjennelse??

Og hvem tror du driver med attentat? NK. Hvorfor har SK slike planer? Forsvar vel! Forsvare seg mot angrepene fra nord. Hva skal de gjøre? Ingenting? La NK gjøre hva de vil? De vil ha fredelig løsning, men de må ha militæret og planer slik at de ikke blir drept i mellomtiden. For om nord har en sjanse til å vinne, så går de til krig. Sør-Korea er i dag mye sterkere enn nord. De hadde vunnet krigen, om de startet, men de vil ikke. Fordi de vil ha fredelig løsning.

Lenke til kommentar

Så hvorfor tror dere Kim er en krigsforbryter egentlig?

Brudd på menneskerettighetene er ikke det samme som krigsforbryter. Aldri sagt han var krigsforbryter. Du er den første som tar det opp her.

Nå som du er enig at Kim ikke er en krigsforbryter så lurer jeg på hva som fikk deg til å skifte mening.

Vel du er flink til å ta ut av kontekst. Jeg svarte jo på After Dark som kalte Kim for krigsforbryter. Så jeg svarte med en feil og brukte samme ord. (Nå later åpenbart After Dark som at han aldri skrev det og da, så vi er da 2 som blandet her). 

Men om du ser det jeg skrev originalt så skrev jeg brudd på menneskerettigheter, ikke krigsforbryter. De går ofte sammen, fordi en krigsforbryter bryter menneskerettigheter. NK har begått krigsforbrytelser, de er i krig, men Kim har jo ikke gjort noe slikt. Kun forbrytelser mot eget folk. Det er fortsatt en tur til Haag.

Jeg mener du kan alltids håndplukke setninger og ta de ut av kontekst, men jeg tror godt du vet at jeg ikke mente det, siden du har lest de andre innleggene jeg skrev om det. Så jeg skiftet aldri mening, jeg brukte feil ord. Håper jeg blir tilgitt for min feil :)

Lenke til kommentar

Hvordan vet du disse er strålende fornøyd? Fordi de smiler når propaganda videoer lages og bli fengslet hvis de klager på deres situasjon og drepes hvis de prøver å forlate landet?

Mår all media kontrolleres av staten, hvordan skiller du mellom fakta og propaganda?

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett videoene. Husk at dette er snakk om den velstående delen av befolkningen.

Lenke til kommentar

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett videoene. Husk at dette er snakk om den velstående delen av befolkningen.

Hvordan skiller du mellom fakta og propaganda videoer hvor folk tvinges til å gi inntrykket at de er «strålende fornøyde»?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skiller du mellom fakta og propaganda videoer hvor folk tvinges til å gi inntrykket at de er «strålende fornøyde»?

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå for After Dark! SELVFØLGELIG smiler alle og ser fornøyde ut i videoene. Det står jo 40 soldater bak kamera, klare til å plaffe dem ned om de ikke følger manuset til punkt å prikke.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå for After Dark! SELVFØLGELIG smiler alle og ser fornøyde ut i videoene. Det står jo 40 soldater bak kamera, klare til å plaffe dem ned om de ikke følger manuset til punkt å prikke.

Så, hvordan har det seg da at de enda lever da? :huh: :huh:

Lenke til kommentar

Så, hvordan har det seg da at de enda lever da? :huh: :huh:

Fordi de smilte og var fornøyde i videoene? De gjorde jo som de fikk beskjed om.

Lenke til kommentar

Bla. utifra det de sier samt det reporterne/journalistene sier.

Hvem sier, en avhopper og en journalist mens tusenvis avhoppere sier noe annet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...