Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

India opprettholder diplomatiske forbindelser med Nord-Korea, men kutter handel

India forsikrer at landet har kuttet mesteparten av sin handel med Nord-Korea, men opprettholder ambassaden. USA kan bruke den som kanal, mener New Delhi.

For inneværende år utgjør handelen mellom India og Nord-Korea 10,95 millioner dollar, ned fra 130 millioner i forrige regnskapsår, ifølge tall fra New Delhi. India har i henhold til FN-sanksjonene kuttet all handel med Nord-Korea, bortsett fra mat og medisin.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/10/25/195342626/india-opprettholder-diplomatiske-forbindelser-med-nord-korea-men-kutter-handel

Lenke til kommentar

Og man skal aldri bli ferdig med en konflikt? Aldri legge den bak seg? Det er nettopp slike holdninger som gjør at den konflikt aldri ender. Det er problemet i konflikten mellom de to koreanske statene og i andre konflikter, for eksempel Israel-Palestina.

Jo i sør så prøver de å ende konflikten på en fredelig måte, men fyren i nord nekter å gå med på en avtale som lar folket hans bestemme. Fordi han vet folket ikke liker han, så han kommer til å miste alt. I tillegg vet han at han er kriminell og vil bli sendt til Haag og bli dømt for brudd på menneskerettighetene.

I sør har de allerede skikkelige valg, og ingen som er redd for å bli sendt til Haag. De vil gjerne ende konflikten med at folket i nord får lov å gjøre som de vil. Det er kun ledelsen i nord som nekter. Det er de som er grunnen til at det ikke er ende på konflikten enda.

Se hva ledelsen i Øst-Tyskland gjorde når landet holdt på å falle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette bare antagelser eller kan du underbygge noe av det?

Underbygge hva da? Alle vet at det var Nord som angrep først og fortsetter å angripe først.

Og du skriver at vi henger oss opp i fortiden ved å påpeke at det var Nord som startet krigen. Men det er jo nøyaktig det samme som du gjør ved å påpeke at Sør ikke ville skrive under på fredsavtalen DEN GANGEN FOR OVER 60 ÅR SIDEN!

Og som flere her har påpekt(som du ikke svarer på) så var det jo en selvfølge at de ikke ville underskrive den, da den krevde at Sør lot Nord få full kontroll over dem. Ingen nasjoner i verden ville underskrive en slik "fredsavtale" og det vil aldri være deres feil at krigen fortsetter om de ikke gjør det. 100% av ansvaret for å finne en fredelig løsning vil alltid ligge på den aggressive part. Uavhengig av hvor lang tid det har gått.

Endret av Sithric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Underbygge hva da?

At en diktator som bryter menneskerettighetene vil havne i en domstol i Haag? Det er rimelig åpenbart.

At en diktator som undertrykker folket sitt med makt og frykt ikke er likt av folket sitt?

At sør som sier de vil ha fredelige samtaler, vil ha fredelige samtaler?

Alt dette er selvfølger. For alle som ikke fornekter sannheten hvertfall. Man trekker ikke frem bevis for alt i en diskusjon. Om jeg sier Trondheim ligger nord for Oslo, må jeg bevise det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Underbygge hva da?

At en diktator som bryter menneskerettighetene vil havne i en domstol i Haag? Det er rimelig åpenbart.

At en diktator som undertrykker folket sitt med makt og frykt ikke er likt av folket sitt?

Alt dette er selvfølger. For alle som ikke fornekter sannheten hvertfall. Man trekker ikke frem bevis for alt i en diskusjon. Om jeg sier Trondheim ligger nord for Oslo, må jeg bevise det?

Nei, det er ikke åpenbart. Mange krigsforbrytere som har unngått det.

Folket hører stort sett bare propaganda fra regimet så de vet ikke om særlig mye annet. Hadde du fulgt med på videoene jeg har lagt ut ville du sett nord-koreanere som er strålende fornøyd med systemet og landet.

De setter forhåndsbetingelser som de vet at Nord-Korea ikke vil gå med på. Dermed vet de at det aldri blir noe av mens de selv fremstår som vennlige mens de legger hemmelige planer om angrep. Husk at det er i Sør-Koreas interesse å fremstille Nord-Korea verst mulig.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden tror du at det ønskes fred når de inviterer USA inn med raketter og bombfly langs grensene. landet som konstant bomber og dreper ?

Hvordan tror du USA ble "invitert"? USA inviterte seg selv. Og grunnen var at nord angrep sør.

Og hvordan tror jeg det? Hva med å bare høre på hva de sier? Trenger ikke å tro da.

Lenke til kommentar

Underbygge hva da?

Nei, det er ikke åpenbart. Mange krigsforbrytere som har unngått det.

Folket hører stort sett bare propaganda fra regimet så de vet ikke om særlig mye annet. Hadde du fulgt med på videoene jeg har lagt ut ville du sett nord-koreanere som er strålende fornøyd med systemet og landet.

De setter forhåndsbetingelser som de vet at Nord-Korea ikke vil gå med på. Dermed vet de at det aldri blir noe av mens de selv fremstår som vennlige mens de legger hemmelige planer om angrep. Husk at det er i Sør-Koreas interesse å fremstille Nord-Korea verst mulig.

Ok så det er ikke åpenbart krigsforbryter Kim må til Haag, fordi andre krigsforbrytere har sluppet unna, men poenget mitt var at han er krigsforbryter, glad du er enig :)

Dess mer folk i nord hører om andre steder, dess mer skjønner de hvor mye landet deres suger i forhold til resten av verden. Jeg har hørt om folk som snakker om plast som noe utrolig. Helt til de kom til Kina og det flyter over av plast overalt. Da forstod de at det var kun i Nord-Korea at plast var spesielt.

Du mener de setter betingelser som den diktatoriske ledelsen ikke liker, fordi de vil fortsette å torturere folket for egen vinning?

Men i Sør-Korea så anser de Korea som et land, og folk i Nord-Korea som sitt eget land, og har dermed lyst at folket i nord skal få bestemme hva de vil, slik som de gjør i sør. Er personlig frihet et latterlig krav? Nei, det er noe som burde vært en selvfølge. Det at du sier det er det, gjør det du sier til latterlig.

Og Sør-Korea har ingenting å tjene på å fremstille nord dårlig. Slutt å lyve. Det er samme situasjon som Tyskland.

De legger ikke hemmelige planer om angrep. Nord gjorde det når de angrep et uforberedt angrep. Sør legger derimot planer for å være klar for angrepene fra nord og motangrep om nødvendig. Fordi nord tvang dem til det.

Lenke til kommentar

100% enig! Og de felles militærøvelsene, planer om å drepe Kim Jong-un, uttalelser om at Nord-Korea bør kastes ut av FN og høytalere som spiller av propaganda ved grensen...

Provoserer Russland oss(og dermed NATO), Finland og Sverige ved å ha militætøvelser i Archangeksk, Murmansk eller i Barentshavet?

Militærøvelse er ikke en provokasjon. Det er en naturlig, viktig og riktig del av det å ha et Forsvar. Og at allierte nasjoner øver sammen i hverandres nærområder er en selvfølge.

Lenke til kommentar

Provoserer Russland oss(og dermed NATO), Finland og Sverige ved å ha militætøvelser i Archangeksk, Murmansk eller i Barentshavet?

Militærøvelse er ikke en provokasjon. Det er en naturlig, viktig og riktig del av det å ha et Forsvar. Og at allierte nasjoner øver sammen i hverandres nærområder er en selvfølge.

Ja de der finner jeg også merkelig.

Et hvert land er da i sin fulle rett til å ha milliær øvelser med hvem de vil innen sine egne lands grenser.

Ingen burde rynke på nesen over at ett eller annet land har millitærøvelser i sitt eget land alene eller sammen med allierte.

Russland har under den kalde krigen sågar øvet på å bombe Trondheim uten at jeg føler meg mere usikker av den grunn.

Det øves på så mangt og ingen burde kirtisere noen for å være beredt på alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de der finner jeg også merkelig.

Et hvert land er da i sin fulle rett til å ha milliær øvelser med hvem de vil innen sine egne lands grenser.

Ingen burde rynke på nesen over at ett eller annet land har millitærøvelser i sitt eget land alene eller sammen med allierte.

Russland har under den kalde krigen sågar øvet på å bombe Trondheim uten at jeg føler meg mere usikker av den grunn.

Det øves på så mangt og ingen burde kirtisere noen for å være beredt på alt.

Thank you!!!! ????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...