Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Diplomati framfor krig!

Nord-Korea sendte brev til verden: – Veldig uvanlig

Australias utenriksminister mener at sanksjonene mot Nord-Korea har vært effektive.

– Dette viser at den kollektive strategien ved å legge maksimalt press på diplomatiske og økonomiske sanksjoner overfor Nord-Korea, virker, sier hun.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/10/23/195341963/nord-korea-sendte-brev-til-verden-veldig-uvanlig

Men så gikk jo Nord-Korea til krig da. Det er de som ikke er diplomatiske. Det er de som er vanskelige, ikke verden. Verden vil finne en løsning. Alle vil. Alle unntatt Nord-Korea.

Og angående Abe. Abe hadde valgkamp. Det å si at du skal knuse Nord-Korea er gratis stemmer. Hadde han sagt han skulle være super streng mot Kina enda mer. Men han hadde blitt straffet rimelig hardt for det. Det er vanlig japansk politikk, vanlige synspunkter i Japan. Ikke akkurat en nyhet. Japanere er veldig for militær "løsning" (ødeleggelse) av NK. Desidert det landet som bryr seg minst om NK og har mest lyst å se landet i grus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så gikk jo Nord-Korea til krig da. Det er de som ikke er diplomatiske. Det er de som er vanskelige, ikke verden. Verden vil finne en løsning. Alle vil. Alle unntatt Nord-Korea.

Og angående Abe. Abe hadde valgkamp. Det å si at du skal knuse Nord-Korea er gratis stemmer. Hadde han sagt han skulle være super streng mot Kina enda mer. Men han hadde blitt straffet rimelig hardt for det. Det er vanlig japansk politikk, vanlige synspunkter i Japan. Ikke akkurat en nyhet. Japanere er veldig for militær "løsning" (ødeleggelse) av NK. Desidert det landet som bryr seg minst om NK og har mest lyst å se landet i grus.

Skal man forholde seg til 1950 eller nåtiden?

Lenke til kommentar

Forberedelser på krig?

Øver på missilangrep fra Nord-Korea

Sør-Korea, USA og Japan har innledet en felles militærøvelse som forberedelse på eventuelle missil- eller atomtrusler fra Nord- Korea.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/oever-paa-missilangrep-fra-nord-korea/a/24170445/

Duh... Alle militærøvelser er forberedelse på krig. Og nå foreligger det jo en reell bekymring, så da må man jo øve?

Lenke til kommentar

Nåtiden, og jeg skriver om nåtiden.

La meg få påpeke at Abe ikke var født i 1950 engang :)

Koreakrigen var 1950-1953. Når har Nord-Korea angrepet noen etter det? (Bortsett fra gjensidige provokasjoner med Sør-Korea).
Et artilleriangrep eller senking av et marinefartøy er ikke "gjensidig provokasjon". Det er krigshandlinger.

Uansett hvor mye man måtte mene at Sør-Korea provoserer Nord, så vil aldri det unnskylde et artilleriangrep på en landsby full av sivile.

Endret av Sithric
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Duh... Alle militærøvelser er forberedelse på krig. Og nå foreligger det jo en reell bekymring, så da må man jo øve?

Disse militærøvelsene har foregått i alle år uansett om det har vært grunn til bekymring eller ikke.

Selvfølgelig har de det. Formelt sett er det fortsatt krig på Korea-halvøya, så at man holder personellet sitt forberedt er jo en selvfølge. Videre så er jo SK, Japan og USA allierte. At allierte nasjoner øver sammen på aktuelle situasjoner er jo bare naturlig. Akkurat som Cold Response og andre NATO-øveser i Norge er helt naturlig.

Og nei! Felles øvelser er IKKE en provokasjon bare fordi et land i nærheten føler seg støtt av det.

Lenke til kommentar

Kan bli et problem for Japan å bli mer aktive:

Forsker tror Japan vil skuffe USA: - Folk foretrekker å leve i fred og framgang

Den konstante trusselen fra Nord-Korea har ført til spekulasjoner om at Japan igjen kan bli en militær stormakt. Lite sannsynlig, mener forsker.

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker-tror-japan-vil-skuffe-usa---folk-foretrekker-a-leve-i-fred-og-framgang/68813469

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har de det. Formelt sett er det fortsatt krig på Korea-halvøya, så at man holder personellet sitt forberedt er jo en selvfølge. Videre så er jo SK, Japan og USA allierte. At allierte nasjoner øver sammen på aktuelle situasjoner er jo bare naturlig. Akkurat som Cold Response og andre NATO-øveser i Norge er helt naturlig.

Og nei! Felles øvelser er IKKE en provokasjon bare fordi et land i nærheten føler seg støtt av det.

Og det er Sør-Koreas feil at det aldri ble fred siden de nektet å signere fredsavtalen...

Lenke til kommentar

Nåtiden, og jeg skriver om nåtiden.

La meg få påpeke at Abe ikke var født i 1950 engang :)

Koreakrigen var 1950-1953. Når har Nord-Korea angrepet noen etter det? (Bortsett fra gjensidige provokasjoner med Sør-Korea).

Ja, når har Nord-Korea bare angrepet Sør-Korea uten noen grunn etter krigen? Jeg lurer på om du kan finne noe om det i historiebøkene...... Det at Sør-Korea svarer på angrep fra nord er vel ikke veldig uventet, men det endrer ikke faktum at Nord-Korea angrep.

Lenke til kommentar

Kan bli et problem for Japan å bli mer aktive:

Forsker tror Japan vil skuffe USA: - Folk foretrekker å leve i fred og framgang

Den konstante trusselen fra Nord-Korea har ført til spekulasjoner om at Japan igjen kan bli en militær stormakt. Lite sannsynlig, mener forsker.

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker-tror-japan-vil-skuffe-usa---folk-foretrekker-a-leve-i-fred-og-framgang/68813469

Du vet at liksom USA har begrenset Japan sin militære kraft? Japan hadde likt godt å ruste opp de, men USA hindrer dem, for å beskytte resten av verden. Det er hovedgrunnen til at USA har soldater i Japan, for å passe på at dem ikke gjør som tyskerne.

Jeg mener det er jo snakk om en av lovene i selve artikkelen. Og det at de snakker om å endre den kvalifiserer vel ikke akkurat som et tegn på at Japan tenker på å bli mindre aktive?

Og så står det at japanerne ble veldig glad for at et annet land med tvang endret grunnloven deres. Er denne forskeren seriøs? 

Og de har ellers allerede endret på tolkningen av grunnloven sin i 2014 til en mer aktiv rolle. Så denne artikkelen føler jeg er viser rimelig komplett mangel på situasjonen i Japan. Jeg mener jeg vet ikke mye i det hele tatt. Men dette?

Lenke til kommentar

Og det er Sør-Koreas feil at det aldri ble fred siden de nektet å signere fredsavtalen...

Kan du være så snill og slutte å lyve.

"All your bases belong to us" er ikke et fredsforslag.

Ja det er ca ingen andre enn NK sitt PR ministerium som kommer med så åpenbare løgner som fakta. 

Det er som om vi erklærer krig på Sverige, og så sender vi en fredsavtale samme dag der vi sier at Norge godtar fred om Sverige overgir alt de eier til Norge. Og når Sverige sier nei, så sier vi i Norge at det er Sverige sin feil vi er i krig, fordi de ikke vil signere fredsavtalen. 

Men tingen er at det ikke er et fredstilbud. Det er et ultimatum om overgivelse. De eneste som kaller det fredstilbud er NK. Men det gjør det ikke til fredstilbud. Hvis jeg kaller kobber for gull er det ikke gull, bare fordi jeg sa det.

Lenke til kommentar

Hva har jeg løyet om?

At Sør Korea er skyld i at en fredsavtale ikke blei signert.

Før du kan påstå noe slikt så må du vite hva Sør Korea ikke ville signere, og det var en avtale der Nord Korea skulle ha kontroll over hele Korea og annerkjente ikke Regjeringen i Sør.

Joda en skikkelig fredsavtale.

Å påstå at dette var en fredsavtale er løgn.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men for faen... Nord-Korea angrep Sør først. Ergo ville ikke krigen ha started i det hele tatt om ikke det var for NORD sin aggresjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...