Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er land som er mest sårbare, ikke land som mishandler/unertrykker sine statsborgere.

Så ingen i disse landene er undertrykkede?
Selvfølgelig undertrykker disse land, men de topp ti mest undertrykkende land inkluderer NK.
Kommer noe an på hvordan man måler:

Om man måler undertrykking i hyllemeter med lover og regler tipper jeg USA kommer på topp.

Om man måler undertrykking i % av befolkningen som sitter fengslet ... ditto.

Om man måler i antall slaver derimot ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

USA har truet andre land med atomangrep pluss at de som det eneste landet i verden har brukt atomvåpen.

USA fant opp, testet og brukte atombomber under 2. verdenskrig og har aldri senere brukt dem.

Hvor mange liv disse bombene sparte i form av at Japan overgav seg kan selvsagt diskuteres men de fikk slutt på andre verdenskrig i en tid der både britene og amerikanerne bombet byet uten å diskriminere sivile eller militære mål.

Bare en tanke.

Når det gjelder "valget" hvor Donald Trump vant så vant han pga. flest superdelegater selv om Hillary Clinton fikk flest stemmer. Så om han egentlig vant er en egen diskusjon... (Samme med George W. Bush).

Donald vant valget etter gjeldende regler fror demokratiet i USA, så enkelt er det, ingen korrupsjon i den forbindelse selv om nok mange ønsket å bli kvitt Trump på en eller annen måte.
Lenke til kommentar

De er land som er mest sårbare, ikke land som mishandler/unertrykker sine statsborgere.

Så ingen i disse landene er undertrykkede?
Selvfølgelig undertrykker disse land, men de topp ti mest undertrykkende land inkluderer NK.
Kommer noe an på hvordan man måler:

Om man måler undertrykking i hyllemeter med lover og regler tipper jeg USA kommer på topp.

Om man måler undertrykking i % av befolkningen som sitter fengslet ... ditto.

Om man måler i antall slaver derimot ...

De måler menneskerettigheter og det vet du selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg mener at mange i Nord-Korea ikke undertrykkes! Det jeg legger til grunn for dette er alle videoene jeg har lagt ut hvor folk morer seg enten det er på gaten, i badelandet eller på tivoliet. Jeg anser ikke dette som slaver. Og jeg anser ikke hungersnød som folkemord selv om mye skulle vært gjort annerledes fra regjeringens side.

Jeg er enig i at det ikke er snakk om folkemord her. Men hva du anser spiller ingen rolle. Hele Nord-Korea er undertrykket, hele befolkningen er fengslet og mangler fundamentale rettigheter i sine liv. Politikken i Nord-Korea er designet for å frata befolkningen så mye frihet som mulig. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

De måler menneskerettigheter og det vet du selv.

Tja, det er noe ussikkert akkurat hva de måler, samt hvem som måler.

Tross alt der er uenighet om hva hvilke, om noen, rettigheter menneskene har, som ikke har blitt gitt av regimet de lever under.

Det finnes tusenvis av avhoppere samt sør koreanere som holder hemmelige samtaler med nord koreanere. Det blir nok til å vite en stor del av det som skjer i NK, særlige når avhopperne beskriver de samme situasjonene
Lenke til kommentar

Det finnes tusenvis av avhoppere samt sør koreanere som holder hemmelige samtaler med nord koreanere. Det blir nok til å vite en stor del av det som skjer i NK, særlige når avhopperne beskriver de samme situasjonene

Det er liten tvil om at folk i NK blir undertrykket, samt at levevilkårene i NK er værre enn i USA/Norge.

Dog, det er ikke svart-hvitt.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at folk i NK blir undertrykket, samt at levevilkårene i NK er værre enn i USA/Norge.

Dog, det er ikke svart-hvitt.

Enig
Lenke til kommentar

Når du blir tatt i en logisk bristelse så svarer du ikke spørsmålet og hevder at andre land er "langt verre" eller USA gjør det samme. Det virker litt uærlig når du ikke vil svare på spørsmålene

Jeg snakker ikke om slaveri nå. Du hevder at det er mange som ikke undertrykkes, særlig de som er rike og smiler. Du hevder at så lenge de fleste støtter hva staten gjør så undertrykker ikke staten. Det gjelder offentlige massedrap på skolegårder av folk som drepes fordi de så på utenlandske filmer eller snakket med slekt i sør Korea

Det blir logisk derfor at du ville mene folkemord ikke er undertrykkende hvis flertallet støtter folkemordet. Mener du enda at folkemord ikke er undertrykkende eller endrer du deg logikken din?

Jeg antar du ikke "støtter" mye som NK gjør inkl massedrap

Det er relevant fordi det påvirker hvordan vi behandler NK. Tror man at folk aldri undertrykkes hvis flertallet støtter utrolige mange brytelser av menneskerettigheter så gjør resten av verden ingenting selv om folkemord begås

Jeg har kritisert Nord-Koreas isolasjon og forsøket på å være selvforsynt. Hadde de droppet dette ville tilstandene i landet bedret se drastisk. Det er en enda verre "politikk" enn da Saddam Hussein sa nei til FNs olje-for-mat program. Og jeg har også for lengst sagt meg enig i at deler av befolkningen lider. Dog er det som jeg vet ikke begått noe folkemord i Nord-Korea. Mener du at hungersnød er det same som folkemord?

Dessuten er jeg for uavhengighet og selvstendighet! Om det gjelder Nord-Korea, Palestina, Vest-Sahara, Kurdistan eller hvem det nå måtte gjelde! Jeg mener ikke at en invasjon og okkupasjon av Nord-Korea er veien å gå for å løse konflikten på Koreahalvøyen. Skal de to landene forenes igjen ved tvang?

Ja, jeg mener at mange i Nord-Korea ikke undertrykkes! Det jeg legger til grunn for dette er alle videoene jeg har lagt ut hvor folk morer seg enten det er på gaten, i badelandet eller på tivoliet. Jeg anser ikke dette som slaver. Og jeg anser ikke hungersnød som folkemord selv om mye skulle vært gjort annerledes fra regjeringens side.

Ingen har sagt at nord Korea begår folkemord. Jeg er intersert i hvorfor din logikk (alt ikke er undertrykkende hvis de fleste mener det er greit)ikke holder når det gjelder folkemord. Hvorfor endrer du deg din kulturelativistisk argument når det gjelder folkemord mens du hevder at massedrap av uskyldige på skolegårder ikke undertrykker.
Lenke til kommentar

For få år siden ble de ledd av. Nå frykter verden Kims 6000 mann store cyberhær

– Krigføring i dette århundret handler om informasjon, sa Nord-Koreas daværende diktator Kim Jong-il i 2003. Siden da har Nord-Korea satser på cyberkrigføring.

– En cyberkrig vil være mye mer risikabel for USA og deres allierte enn for Nord-Korea, sier Robert P. Silvers, som jobbet med IT-sikkerhet i det amerikanske sikkerhetsdepartementet under Barack Obama.

https://www.dagbladet.no/nyheter/for-fa-ar-siden-ble-de-ledd-av-na-frykter-verden-kims-6000-mann-store-cyberhaer/68791135

Lenke til kommentar

Så hvorfor står de ikke på listen da?

Fordi det finnes stabile land som er mindre sårbare men som undertrykker mye mer.

Dette begrepet har du vanskelig å forstå, ser det ut. Rike folk kan undertrykkes, de kan fengsles uten grunnen, de kan bli torturert og kan bli tvunget til å gjøre alt mulig. De kan bli like undertrykket som fattige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest samtlige poster, men var det ikke en lignende situasjon med han ghaddafi (beklager hvis jeg stavet det navnet feil) hvor etter at han rustet ned atomvåpen etter sterkt internasjonalt press/usa, så ble han bombet ned av de samme på senere tidspunkt (med sine oljereserver..). Kanskje godeste Kim ønsker å opprettholde atomutviklingen sin da dette er eneste trumfkortet dem har mot en innvasjon? Dem vil jo uansett tape ved en krig, men NK kan i så fall påføre x land skade med sine raketter, hvilket kan være en situasjon NK foretrekker å være i, en slags status quo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...