Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem provoserer hvem?

USA og Sør-Korea planlegger ny maktdemonstrasjon overfor Nord-Korea

USA og Sør-Korea skal neste uke begynne en ti dager lang militærøvelse i Japanhavet og Gulehavet, de to havene som omslutter Nord-Korea.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/10/13/195339841/usa-og-sor-korea-planlegger-ny-maktdemonstrasjon-overfor-nord-korea

Lenke til kommentar

Er slaver som morer seg av og til undertrykket?

Hva har det egentlig med trådens tema å gjøre?

Du bruker bilder av smilende folk som bevis at de ikke er undertrykket. Jeg har gitt deg bilder av smilende koreanere som sitter i fengsler. Jeg kunne gi deg dokumenter som viser slaver som leker og har det gøy

Så kommer logikken

Slaver smiler men er undertrykket. Hvis det er så, så smilende bilder ldårlig bevis for at folk er undertrykket

En gang til- er smilende slaver undertrykket?

Lenke til kommentar

Slutt med det slavetullet! Jeg har for lengst (fra starten av) sagt meg enig i at ikke alle i Nord-Korea har det bra. Mange lever i dyp fattigdom og mangler mat, vann, helsestell, strøm og en masse annet. Mange lever og jobber under vilkår som strider mot menneskerettighetene. Imidlertid er de ikke mer slaver enn vanskeligstilte folk i andre land. Som jeg har pekt på flere ganger er det folk i USA (som hylles her i tråden) som lever i samme tilstander som folk i 3. verden. ALLE land har forskjeller mellom rike og fattige. Dette er ikke noe enestående for Nord-Korea!

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Å, forskjellene i seg selv er vel ikke noe spesielt, rent teknisk.

Slike tekniske fakta om sult osv.

Men jeg tror miljøet disse forskjellene oppstår i er unikt.

Det fins mange dårlige ting i verden, mange dårlige land, dårlige ledere. Farlige samfunn, korrupte system.

NK er allikevel i en særstilling siden dette er et land svært isolert over flere tiår med et dynastisk ultra-autoritært regime basert på propaganda og flittig bruk av statens voldsmonopol.

Ikke så ulikt alle andre land, som vår kjære Skatteflyktning kanskje ville sagt.

Jeg tror allikevel han vil være enig med meg når jeg sier at landet er unikt i graden av anti-frihet og anti-menneske.

Det virker for meg som at de fleste forstår dette.

Og til slutt må jeg jo innrømme at jeg ikke kjenner i detalj historien til NK og grunnene til at det har sklidd ut slik det har.

Geopolitikk er spennende, men samtidig ganske tørt. Jeg tviler på at andre land enn de som ikke har vært involvert overhodet oppigjennom tiårene er "uskyldige".

Lenke til kommentar

Slutt med det slavetullet! Jeg har for lengst (fra starten av) sagt meg enig i at ikke alle i Nord-Korea har det bra. Mange lever i dyp fattigdom og mangler mat, vann, helsestell, strøm og en masse annet. Mange lever og jobber under vilkår som strider mot menneskerettighetene. Imidlertid er de ikke mer slaver enn vanskeligstilte folk i andre land. Som jeg har pekt på flere ganger er det folk i USA (som hylles her i tråden) som lever i samme tilstander som folk i 3. verden. ALLE land har forskjeller mellom rike og fattige. Dette er ikke noe enestående for Nord-Korea!

Hva har fattigdom å gjøre med undertrykkelse? Hvis du er rike men har ingen ytringsfrihet og staten bestemmer hvor du jobber, hvor du bor, hva du spiser og dreper deg hvis du kritiserer lederne, heter det ikke undertrykkelse?

Lenke til kommentar

Det fins mange dårlige ting i verden, mange dårlige land, dårlige ledere. Farlige samfunn, korrupte system.

NK er allikevel i en særstilling siden dette er et land svært isolert over flere tiår med et dynastisk ultra-autoritært regime basert på propaganda og flittig bruk av statens voldsmonopol.

Ikke så ulikt alle andre land, som vår kjære Skatteflyktning kanskje ville sagt.

Jeg tror allikevel han vil være enig med meg når jeg sier at landet er unikt i graden av anti-frihet og anti-menneske.

Jeg har ingen personlig kjennskap til NordKorea, og den informasjon som når oss her i vesten er nok tildels feilaktig. På tross av dette og med forbehold om at jeg innrømmer at den informasjon man har tilgang til ikke er av spesielt høy kvalitet (til stor grad fordi NK gjør det vanskelig å få ut informasjon), så må jeg si meg enig i dette.

Nordkorea minner meg mye om en annen sosialistisk stat mer enn noe annet: Tyskland på slutten av 30-tallet.

Lenke til kommentar

Nord-Korea har tatt i bruk de dødeligste politikkene fra 1900-tallet. Nord-Korea er helt enestående unikt jævlig sammenlignet med alle andre land.

Det er ingen i USA som blir torturert fordi de har gjort narr av Trump. Det er ingen i USA som ikke har rett til å si hva de mener. Det er ingen i USA som lever i konsentrasjonsleirer. Det er ikke noe politi i USA som henretter barn. Å sammenligne USA med Nord-Korea er tegn på psykose.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-Korea har tatt i bruk de dødeligste politikkene fra 1900-tallet. Nord-Korea er helt enestående unikt jævlig sammenlignet med alle andre land.

Det er ingen i USA som blir torturert fordi de har gjort narr av Trump. Det er ingen i USA som ikke har rett til å si hva de mener. Det er ingen i USA som lever i konsentrasjonsleirer. Det er ikke noe politi i USA som henretter barn. Å sammenligne USA med Nord-Korea er tegn på psykose.

I USA blir man gjerne drept av politiet hvis man er mørkhudet...

Lenke til kommentar

Jeg har ingen personlig kjennskap til NordKorea, og den informasjon som når oss her i vesten er nok tildels feilaktig. På tross av dette og med forbehold om at jeg innrømmer at den informasjon man har tilgang til ikke er av spesielt høy kvalitet (til stor grad fordi NK gjør det vanskelig å få ut informasjon), så må jeg si meg enig i dette.

Nordkorea minner meg mye om en annen sosialistisk stat mer enn noe annet: Tyskland på slutten av 30-tallet.

Eller du vet kanskje Øst-Tyskland som var liksom i akkurat samme posisjon som NK er nå. 

Hvorfor må folk gjøre det så vanskelig med sammenligninger, når en så åpenbar sammenligning eksisterer?

Og hvorfor tror alle at det må være krig, akkurat som med Øst-Tyskland til tross for at Øst-Tyskland endte raskt og fredelig?

Ellers @afterdark så ødela regimet i Øst-Tyskland helt åpenbart for Øst-Tyskland. Du ser det den dag i dag. NK er enda verre. Du overbeviser ingen med "andre og har det dårlig". 

Det er sånn logikk som at det bør være lov å slå unger i Norge hvis du kommer fra et sted der det er vanlig. Og det er ikke så ille å slå unger, jeg mener andre steder så er de slaver. Det er ikke slik argumentasjon fungerer. Du kan ikke rettferdiggjøre og bagatellisere ting som er galt med at også andre ting er galt.

NK bryter beviselig utrolig mange internasjonale regler, de beviselig sulter befolkningen sin, de beviselig tvinger dem til slavearbeid, beviselig undertrykker dem. Det er galt å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I USA blir man gjerne drept av politiet hvis man er mørkhudet...

I USA blir også politifolk som dreper svarte også suspandert fra sin stilling og etterforsket og potensielt straffet.

Det skjer ikke i Nord Korea.

Befolkningen kan også protestere uten at de blir torturert eller drept.

Så litt forskjell er det selv om enkelthendelser der politiet skyter ubevæpnede svarte også skjer.

Lenke til kommentar

Ellers @afterdark så ødela regimet i Øst-Tyskland helt åpenbart for Øst-Tyskland. Du ser det den dag i dag. NK er enda verre. Du overbeviser ingen med "andre og har det dårlig". 

Det er sånn logikk som at det bør være lov å slå unger i Norge hvis du kommer fra et sted der det er vanlig. Og det er ikke så ille å slå unger, jeg mener andre steder så er de slaver. Det er ikke slik argumentasjon fungerer. Du kan ikke rettferdiggjøre og bagatellisere ting som er galt med at også andre ting er galt.

NK bryter beviselig utrolig mange internasjonale regler, de beviselig sulter befolkningen sin, de beviselig tvinger dem til slavearbeid, beviselig undertrykker dem. Det er galt å gjøre.

Andre brukere i tråden har sammenlignet situasjonen i Nord-Korea med andre land så da kan jeg gjøre det samme. Jeg har absolutt ikke påstått at alt i Nord-Korea er perfekt, tvert imot har jeg sagt at Nord-Korea må droppe isolasjonen og denne tanken om at de er selvforskynte. Men ikke alle nordkoreanere lider og det er stor forskjell på de velstående nordkoreanerne og de fattige nordkoreanerne, et problem som finnes i ALLE land.

Jeg har ikke påstått at Nord-Korea er et paradis. Jeg har sagt at det ikk er så ille som alle her i tråden skal ha det til. Og jeg har vist til videoer og bilder.

Lenke til kommentar

I USA blir også politifolk som dreper svarte også suspandert fra sin stilling og etterforsket og potensielt straffet.

Så litt forskjell er det selv om enkelthendelser der politiet skyter ubevæpnede svarte også skjer.

Hvor ofte hender det egentlig at politifolkene blir dømt? Eller at det i det hele tatt blir en rettssak?

Lenke til kommentar

Hvor ofte hender det egentlig at politifolkene blir dømt? Eller at det i det hele tatt blir en rettssak?

Det har noe å gjøre med hva juryen (typiske amerikanere) mener, enn hva den undertrykkende staten mener. Det vil si- flertallet amerikanere mistenker svarte menn enn politiet.

Det er noe helt annet enn en paranoide diktatur som vil kontrollere alt folk gjør og mener og sier og dreper folk som kritiserer Kim

Typiske amerikanere bestemmer hva staten gjør, ikke tyranniske ledere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...