Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt man argumenterer med seriøse argumenter eller tulleargumenter er uansett utfallet det samme: Nord-Korea vill blitt KNUST i en krig mot USA!!!

 

Og det vet de utmerket selv så alt de er ute etter er et desperat rop om oppmerksomhet og evnt. et bedre kort i evnt. forhandlinger!

Klart vil USA klare å knuse Nord-Korea. Spørsmålet er vel heller hvor stor skade Kim vil klare å lage før det skjer. Hvor mange raketter vil han klare å få sendt opp innen landet blir knust? 

Men jeg tviler sterkt på at han er syk nok til å ta en slik avgjørelse. Men jeg er redd for at han prøver å strekke grensen for langt, og da kan det smelle. Tenk bare på den frykten de hadde i Japan da raketten føyk over dem. De regnet med at de skulle passere, men de hadde ingen garantier for det heller. Hadde de prøvd det mot Russland, så ville Russland muligens ikke vært så inaktive som Japan. 

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Nord-Korea ikke vil tørre å starte en krig og det har jeg sagt helt fra starten av. Derfor mener jeg ikke at Nord-Korea er en trussel. Det nordkoreanske regimet utgjør ingen trussel mot andre enn landets befolkning.

 

Hvor stor skade Nord-Korea kan gjøre før regimet ryker er en ting. En annen ting er hvor mange sivile og uskyldige nordkoreanere som vil bli drept i en krig og hvor mange som vil bli skadd, bli drevet på flukt, miste alt de eier osv. akkurat slik vi har sett i Afghanistan og Irak. Befolkningen lider grusomt alt og sanksjonene gjør det bare verre for dem mens regimet fortsetter  leve i luksus. Akkurat slik tilfelle var med sanksjonene mot Irak.

Lenke til kommentar

Amerikanske bombefly flyr over Korea-halvøya

 

Sammen med Sør-Korea har amerikanske bombefly nå vært på vingene for å vise styrke.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/amerikanske-bombefly-flyr-over-korea-halvoeya/a/24130190/

 

Som sagt er ikke Nord-Korea den eneste parten som provoserer!

 

Slutt a, du kan ikke dra "å stakkars Kim" i alle diskusjoner her inne, dette er ikke apples to apples. Greit at man skal se alle partene mest mulig korrekt, men når det gjelder Nord Korea så er du på jordet. Dette regimet må avsluttes en gang for alle for han sulter ihjel hele sin egen befolkning

Lenke til kommentar

Slutt a, du kan ikke dra "å stakkars Kim" i alle diskusjoner her inne, dette er ikke apples to apples. Greit at man skal se alle partene mest mulig korrekt, men når det gjelder Nord Korea så er du på jordet. Dette regimet må avsluttes en gang for alle for han sulter ihjel hele sin egen befolkning

 

Jeg er helt enig i at denne tanken om å være selvforsynt og isolert er en stor feil og at regimet må innrømme at landet trenger hjelp. Men nå er det med Kim Jong-un og hans regime som det var med Saddam Hussein og Baathregimet: De har innrømmet at folket lide, men kan ikke gjøre noe ed det fordi sanksjonene umuliggjør det. Folket i Irak under Saddam Hussein ville ikke lidd så grusomt uten sanksjonene og det ville ikke folket i Nord-Krea heller under noen av de nordkoreanske diktatorene. Sanksjoner er feil i slike tilfeller for det rammer folket og ikke regimet.

 

Dessuten, men det argumentet er det langt flere land enn Nord-Korea som det burde gripes inn i. Men ingen snakker om å gripe inn i for eksempel Zimbabwe og fjerne Robert Gabriel Mugabe og hans ZANU-PF. Nord-Korea derimot...

Lenke til kommentar

Det er utelukkende Kim Jung-Ill og Un sitt ansvar at folket sliter, at andre land oppretter sanksjoner mot de pga deres handlinger er da aldeles ikke "andre" sin feil. 

Hvis jeg klapper til deg i trynet, og du slår tilbake, er det da min eller din feil? Føler du ser litt opp-ned på denne saken

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig i at denne tanken om å være selvforsynt og isolert er en stor feil og at regimet må innrømme at landet trenger hjelp. Men nå er det med Kim Jong-un og hans regime som det var med Saddam Hussein og Baathregimet: De har innrømmet at folket lide, men kan ikke gjøre noe ed det fordi sanksjonene umuliggjør det. Folket i Irak under Saddam Hussein ville ikke lidd så grusomt uten sanksjonene og det ville ikke folket i Nord-Krea heller under noen av de nordkoreanske diktatorene. Sanksjoner er feil i slike tilfeller for det rammer folket og ikke regimet.

 

Dessuten, men det argumentet er det langt flere land enn Nord-Korea som det burde gripes inn i. Men ingen snakker om å gripe inn i for eksempel Zimbabwe og fjerne Robert Gabriel Mugabe og hans ZANU-PF. Nord-Korea derimot...

 

Spørsmål: Hvilket av følgende alternativer føler du stemmer best med ditt syn?

 

1: Kim JU er fullstendig uskikket til å styre et land

2: Kim JU er rablende gal og fullstendig uskikket til å styre et land

3: Kim JU er rablende gal, men likevel nogenlunde skikket til å styre et land

4: Kim JU er ikke mer uegnet til å styre et land enn den gjennomsnittlige president/statsminister

 

Bonusspørsmål, samme format:

 

1: Kim er ond

2: Kim er egentlig ikke noen bad-guy, bare misforstått

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...